Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, hvad gør jeg af fejl  (Læst 3876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Hjælp, hvad gør jeg af fejl
« Dato: 06 ſeptember , 2010, 19:50 »
Jeg købte midt på sommeren 10 broncekalkun kyllinger.
I starten gik alt problemfrit, men her for ca. en måned siden begyndte de langsomt, men sikkert at uddø ;) i min kalkungård.
Jeg har på nuværende tidspunkt kun 4 tilbage, som dog ser ud til at have valgt at leve ;D

De har hele sommeren gået inde i stalden, fordi jeg ikke havde overdækning på kalkungården, men jeg regner med at de kan komme ud om 1 - 2 uger.
De har gået i et stor rum, med store vinduer, så luft og lys har de fået nok af, tror jeg.

De har fået havre/byg kornblanding opblandet med grissefoder (råd fra ham jeg købte dem af). Der ud over grønt.

Har jeg lavet en fundamental begynderfejl eller har jeg bare været uheldig.
Hjælp udbedes, eller bare et godt råd.

På forhånd tak /o
Mads Trem

GKV

  • Gæst
Sv: Hjælp, hvad gør jeg af fejl
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2010, 12:51 »
For at kunne svare blot nogenlunde, må man vide lidt mere. Har de haft eller har dårlig mave f.eks.

Kalkunkyllinger kan være lidt sarte, tåler ikke så godt træk, så hellere frit gående. De kan jo også være angrebet af coccidiose, hvilket de dør af, medmindre de bliver behandlet.

Du skriver ikke noget om i hvilken alder du har købt dem, var de daggamle eller måske 6 uger. De gange jeg har købt kyllinger har de altid været 6 uger for så er de over det værste og har på opdrætstedet fået startfoder med middel mod coccidiose iblandet.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Hjælp, hvad gør jeg af fejl
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2010, 15:12 »
@ Lugovets, det ved jeg godt, men jeg køber også mine kalkuner hod Raunsmed som jo har erhvervsopdræt.Når de så er seks uger når jeg får dem er de ikke så sarte.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp, hvad gør jeg af fejl
« Svar #3 Dato: 07 ſeptember , 2010, 15:24 »
Kalkun kyllinger er uhyggeligt sarte over for kulde og fugt og august var netop kold og våd.

Men hvor gamle er de ? og er de varmefri ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Hjælp, hvad gør jeg af fejl
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2010, 15:42 »
Jamen jeg har succes med mine kalkuner, har også haft bronce og sort engang der fik kyllinger ;D, ville jo bare prøve at hjælpe Trem med hans.

VH Gunni

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hjælp, hvad gør jeg af fejl
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2010, 17:17 »
Hej igen
Kyllingerne var 5 uger da jeg købte dem.
Vores stald der tør og tæt (skulle jeg da mene).

Jeg havde dem ca en månede inden de begyndte at dø, så ca 9 uger.
Jeg syntes selv at de var passet med foder, varme og frisk vand hver dag. Stedet jeg købte dem fra var ikke erhverv, såååå...

Jeg har nu de sidste fire tilbage og har i dag lukket dem ud i kalkungården. De ser ud til at trives! De har ikke dårlig mave (synligt) ;D, men det havde de andre 6 stk heller ikke.

MVH
Mads Trem