Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan undgår I rotter?  (Læst 70949 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

helle skøtt

  • Gæst
hvordan undgår I rotter?
« Dato: 27 Februar , 2008, 10:33 »
Hej.
Jeg skal vist i gang med at bygge et nyt hønsehus.  >:( Der er nemlig mindst en rotte, der hygger sig i det nuværende...
Det er bygget af mine forgængere her på matriklen efter foreskrifterne: fliser lodret i jorden og herover bygget et hus. Jeg er ikke håndværker, så jeg kan desværre ikke forklare nærmere, hvordan det lige er foregået... Men! Der er en rotte, der har fundet ud af at grave under fliserne, og den graver rundt under den indendørs gulvbelægning - der også er fliser - bare på den 'rigtige' led. Væggene i huset er dobbelte med isolering imellem - der er dyret også. Og er der et hjørne, kan den få fat med tænderne - og så gnaver den hul - hvorefter jeg lapper hullet.
Så hvis jeg nu bygger mit nye hus, skal jeg lige bruge nogle råd: Hvis jeg bygger fundament, kan rotten jo ikke komme ind dér. Men hvad med væggene? Den kan jo komme derind nu - hvordan undgår jeg, at den kan komme derind i et nyt hus? Hvad med taget? Et af de nu lappede huller i det nuværende hus er faktisk under taget (ved et hanebånd). HVordan laver jeg en tagkonstruktion, der er rottesikret?
Jeg hader rotter - og det er jeg sikker på, at hønsene også gør - så hjælp os! Please!

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2008, 11:20 »
Hej Helle

Jeg tror ikke, du kan indrette hønsehuset, så rotterne ikke kan trænge ind. Men du kan gøre meget for, at de ikke vil være der. Du kan til en start bygge det på stolper, så de ikke kan underminere det. Rotter foretrækker et liv i det skjulte, og det kan de ikke opnå, hvis dit hønsehus et hævet eksempelvis 40 cm. over jorden. Inde i huset kan du undgå at stille noget opad væggene, som de kan gemme sig bag. Eller flytte rundt på det med jævne mellemrum. Ligeledes må der ikke stå noget, som de kan gemme sig under. Hvis du tilmed passer på, så der ikke er adgang til foder og vand, kan du vanskeligt gøre livet mere surt for rotter. Hønsene skal selvfølgelig have adgang til frisk vand hele tiden, men hvis du hænger vandautomaten op i nærheden af det øverste, hønsene kan nå, kan rotterne ikke.

Du er med på, at du har pligt til at kontakte kommunen, når du har rotter, ikke? Det er gratis, og hvis de har en god ordning (bestemt ingen selvfølge), kan du få god hjælp og rådgivning der.

God kamp!

Johan
« Senest Redigeret: 27 Februar , 2008, 11:22 Fra Signalhorn »
Johan Gadegaard

Hanne

  • Gæst
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2008, 11:52 »
Jeg giver Johan ret i at de er svære at undgå, hvis de vil ind. Der skal kun et 2 krone stort hul til.

Jeg har haft en enkelt rotte boende i løbet af 8 år med høns. FØJ!!! Jeg opdagede det ved, at der var noget sort der susede forbi i øjenkrogen, flere gange. En gang løftede jeg en redekasse, hvorefter den drønede forbi mig ud i hønsegårde - PUHA!!!

Jeg kontaktede straks kommunen og havde en sød Rottemand her ude.

Han fortalte at rotters livret er korn, og er der det til rådighed, bliver de. Ellers bryder de sig ikke om stress fra mennesker, og vil hellere bo i vores kloakker - hvor de er!!

Min levede to dage på de røde giftkorn og sad udmattet og syg på gulvet en dag. Med skælvende ben og bræk helt oppe i halsen, pandende jeg den en med en skovl - slut med den!

Skynd dig at få fat i rottemanden - han er superprof!! Måske er det den ene rotte du skal ha' i dit hønseholderliv!

Held og lykke!!!

Offline Johs.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2008, 12:13 »
Jeg tror desværre heller ikke du kan bygge så du kan lukke rotten ude.
Vi bor på landet næsten hvert år har vi besøg af rotter ved eller i hønsehuset
Du kan du købe et par rottekasser i Harald Nyborg og placere hvor kræene går langs murene. Når rottefængeren kommer læge han gift i kasserne
God jagt.
 Hilsen
Johs.

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2008, 12:16 »
Det skal måske lige tilføjes, at rotter nyder særdeles godt af vores milde vintre, så vi må nok være lidt ekstra på vagt.

En anden MEGET vigtig detalje er, at rotter under absolut ingen omstændigheder må have adgang til æglægningsfoder, der er rigt på K-vitamin. Hvis jeg har forstået det rigtigt, virker den mest almindelige rottegift (Bromadiolon) nedbrydende på K-vitamin, hvorved blodets evne til at størkne ødelægges, og rotten dør af indre blødninger. Kuren mod rottegift er netop rige mængder af K-vitamin. Så hvis vi giver hønsene så meget æglægningsfoder, at der er noget til overs, hjælper vi rotterne med at udvikle resistens mod giften. Og så er helvede løs!

Johan
Johan Gadegaard

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #5 Dato: 27 Februar , 2008, 12:19 »
Her plejer vi at skyde rotterne ::)! Det med gift bruger vi ikke, da vi mistede en hund p.gr.rottegift.
Vi brugte før hen de der giftkasser, men mus kan gå i de kasser, og slæbe giften op til 20 meter væk :o - og så er man lige vidt!


Offline Johs.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #6 Dato: 27 Februar , 2008, 13:37 »
Hej Lonne
Det er kun gift i min fælde når vi har besøg men jeg har en rottefælde (smækfælde) i Kassen kan på denne måde opdager om der er rotter da en mus ikke kan aktivere den
Har du rotter er det ingen mus til at slæbe med giften
Vi har også hund og kat
Hilsen
Johs.

helle skøtt

  • Gæst
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #7 Dato: 27 Februar , 2008, 14:04 »
Hej.
Ja, jeg har kontaktet kommunen - venter stadig på, at den venlige mand skal kontakte mig - men som jeg læste i lokalavisen er der rigtig mange rotter i år og manden har supertravlt.
Og så synes jeg, at det er uretfærdigt, at det skal være så svært med det foder - hmpf, hmpf - jeg kan ikke fodre udenfor, for det tiltrækker rotter og trækfugle - jeg kan åbenbart heller ikke fodre indendørs, for det er også et problem...   <A
Jeg har tidligere givet dem korn udendørs til frokost, men så læste jeg, at det kunne give problemer. Så gav jeg dem korn indendørs - og fik mus i hønsehuset... Nu får de så æglægningspiller - for det er i hvertfald ikke interessant for nogen - vel?...!  >:(
Nå.
Men hvis jeg så bygger et hus på pæle, som I foreslår, hvordan undgår jeg så, at det trækker helt vildt under huset? Skal det isoleres nedenunder? Hvordan undgår jeg, at rotten vil leve i dét? Kan den ikke fare op ad træet og op til taget og den vej ind? Behøver den overhovedet søge så langt - jeg har da læst, at alt, der ikke er jern, kan de bide over og igennem - så hvad er et pytte skykke træplade-bund for dem?
 >:( Argh, det lille møgdyr!

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2008, 14:15 »
@ Helle

Det bedste du kan gøre er at bygge det nye hus 40 cm. over jorden og derefter dække af med en plade eller lign. allerhelst kun med minknet, på den side der vender mod voliereren, eller med minknet hele vejen rundt så hønsene kan komme under huset, du må endelig ikke dække af hele vejen rundt med plader da det så bliver et mørkt rum og der vil rottene elske at være og du slipper aldrig af med dem. Du behøver ikke være bange for vinden under huset, det kan dyrene god klare.

Rotterne graver sig ikke ind til hønsene i voliereren kun for at spise, de vil helst bo ved siden af spisekammeret og det har du forhindret dem i ved at hæve huset så der er lyst under det, prøv det, det virker faktisk. Iøvrigt er det sikkert det samme råd du vil få af rottemanden.

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2008, 14:16 »
Helle, jeg tror ikke, du skal være så bekymret for, at de gnaver huller i et eventuelt trægulv. Det ville de nok gøre, hvis det lå direkte på jorden, men ikke i et hus på stolper. Jeg deler din irritation over, at man ikke bare kan fodre uden at behøve at tænke på rotter. Men det er helt sikkert en af de vigtigste nøgler til at undgå dem. Hvis de så heller ikke kan bruge huset som skjul, kan jeg ikke se, hvad de skulle komme der efter.

Johan
Johan Gadegaard

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2008, 14:25 »
@ Johs. - det med, at der ikke er mus, når der er rotter  - det passer ikke!!!!

Her på matriklen har vi desværre begge dele >:(!
Forleden fik jeg en ny type smækfælde af rottemanden. Den ser meget effektiv ud,- så effektiv, at jeg da ikke tør at "lade" den (får bare klippet fingrene af ::))!!

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2008, 14:40 »
Forleden fik jeg en ny type smækfælde af rottemanden. Den ser meget effektiv ud,- så effektiv, at jeg da ikke tør at "lade" den (får bare klippet fingrene af ::))!!

Hellere Finn 7 finger, end Lone 7 finger ;) Fy skam dig Lone :D

Offline Johs.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2008, 15:39 »
Hej Lone

Uha behold hænderne i lommen :-*
Jeg kender ikke så meget til det uundgåelige skadedyrs adfærd 
vi havde mus i hønsehuset prøvede med fælder det var håbløst
jeg læste en artikel om en skadedyrsbekæmper og så ville man holde huset fri for mus rotter og mår uden brug af gift det lød meget godt i annoncen så jeg hev ca. 500 kr. frem af skindet
Efter 8-14 dage var musene væk jeg var stolt fortalte lillemor det var ikke så ringe inda
Men et par dage senere var der rotter ved hønsehuset
Sendte bud efet rottemanden og da han sikker ved en del om skadedyr viste jeg ham min fine skadedyrsbekæmper fik han et lunt smil på læberne og ”sagde lov mig hvis den virker så må du ringe og fortælle det for så er du den første jeg har set som virker”.
Men han fortalte da også hvis du har rotter har du ingen mus derfor gik jeg i den tro

Er her måske nogen som har erfaring med skadedyrsbekemperen ( Den er annonceret i NYT OM BOLIGEN ) som vi har modtaget i dag

Hilsen
Johs.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #13 Dato: 27 Februar , 2008, 16:22 »
Hejsa
Tror simpelthen ikke man kan undgå dem helt. Vi tager mange i fælder i denne vinter (vi har en bæk langs grunden).
Hos os er vi nået til at hvis vi skal blive ved med at have høns, så er vi nødt til at lave et rimeligt rottesikret hus. Så vi bygger et nyt hus til vores høns og havetraktor i år. Det bliver en mustensbygning med et ordentligt støbt fundament og ditto grund. Det er selvfølgelig ikke helt billigt men sådan må det altså være. Træhuse duer simpelthen ikke hos os og vores nuværende hønsehus er fyldt med 'lapper' fordi de åndsvage kryb gnaver gennem væggene >:(. Foder tager jeg væk fra hønsehuset og ind i nogle tønder om natten - dem har rotterne gudskelov ikke gnavet sig igennem.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Ravennest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: hvordan undgår I rotter?
« Svar #14 Dato: 27 Februar , 2008, 16:46 »
ligger rottegift ud til dem.. hjemme hos mig pjejer de at gemme sig i brænde skuret.. ude i vores hønse havde jeg lagt nogle plader foran hønse trøden så kyllingerne ikke skulle løbe ud. så da jeg for for 4-5 måneder siden vile fjerne det da det ikke var nødvendigt mere.. så ville jeg fjerne en af flisnerne der holder pladen. lå der en kæmpe fed rotte under... chock.... Første gang jeg har set i rotte der boede i hønsegården..