Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger for første gang.. mangler der noget??  (Læst 1894 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fuglemor

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Kyllinger for første gang.. mangler der noget??
« Dato: 18 Marts , 2021, 09:28 »
Har kyllinger på 2 uger - det er første gang jeg har kylleryller og jeg er helt forgabt i dem, de er SÅ dejlige!
Bruger flere timer på dem dagligt - og de elsker hænder og at komme op.

De er i et rum indenfor, hvor der er lagt gulvtæppe, som jeg vil smide ud, når de er gamle nok til at komme ud i hønsehuset. Rummet er opvarmet til 22 grader. I midten af rummet er en stor træramme, som minder om et højbed, hvori jeg har puttet easyway træpille-agtigt strøelse. Alle kyllinger, undtagen de to dværge jeg har, flyver i løbet af dagen op på kanten af deres "hjem" (trærammen) og elsker at løbe rundt efter hinanden på gulvet. Dværgene kan desværre ikke hoppe så højt endnu eller flyve.
Nede i deres "højbed" har de en kyllingemor, der ofte justeres så den passer til dem. De har små sten i en skål, skaller i en anden skål, blødt sand og staldren (til at støvbade i) i en stor skål, øko foder til små kyllinger i en foderautomat, vand med hvidløg og vitaminer i, i en anden automat.
De får også en smule græs hver dag, klippet i bittesmå stykker - selvom det ikke just er en succes.

Men skal de have halm?
Alle kyllinger forsøger tit at spise mit hår, når jeg har dem oppe til nus - så jeg ved ikke helt om de måske savner halm?
Jeg kan læse mig til, at man kan risikere at der går skimmelsvamp i halm og at det derfor ikke er godt. ???

Og er der andet de burde have, som jeg måske har overset?

Jeg ved at der roligt skal justeres over til andet foder (mener det hedder voksefoder), når de er omkring 8 uger.

De søger selv ind under kyllingemor, når det bliver mørkt udenfor - men hvis jeg slukker lyset i rummet cirka samtidig med at solen går ned, pipper flere af dem nærmest helt panisk, så jeg venter ofte med at slukke lyset, til inden jeg selv går i seng, hvor jeg kan høre de er faldet fuldkommen til ro. Men jeg ved ikke om det er den rette måde at gøre det på? De SKAL vel helst have det helt mørkt, når de sover, ikk'?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kyllinger for første gang.. mangler der noget??
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2021, 13:21 »
Det lyder til at dine kyllinger har nogle rigtig dejlige forhold.

Jeg vil dog råde dig til at skifte det sand og staldren ud med en stor græstørv - eller opgravet jord fra haven. For det første støvbader høns - de sandbader ikke. Sand er små bitte sten og sten kan ikke suge fedt, skidt og utøj ud af en fjerdragt - til gengæld kan det slide på fjerene.
Ud over at tørt jord er det optimale at bruge til støvbade, så er det vigtigt, at kyllinger, som ikke går i deres naturlige miljø med en skrukmor, meget hurtigt får mulighed for at komme i forbindelse med jord og lidt skidt og møg. De skal have opbygget et immunforsvar mod de 'ting' som findes derude, hvor de kommer til at leve deres liv. F. eks. ser man sjældent coccidiose i kyllinger, som lever i naturligt miljø med en skrukmor, men bland maskinudruge kyllinger, som ikke får mulighed for udeliv i deres første mage uger, er coccidiose en stor dræber.

Ja, det optimale er jo at sove i mørke - men på denne årstid, hvor de lyse timer stadig er relativt få, er det en god ide at give kyllingerne lys meget længere end til naturlig solnedgang. Problemet for vinterkyllinger eller meget tidlige forårskyllinger er ikke, at de ikke kan holde varmen, men at de ikke har lyse timer nok til at spise sig store, sunde og kraftige. Kyllingerne vokser lynhurtigt og der skal mange timers spisen til, for at  få nok energi indenbords
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14