Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med rådden blomme?  (Læst 1022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JUK

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Kylling med rådden blomme?
« Dato: 15 Juni , 2022, 18:37 »
Hej derude. Jeg er førstegangsudruger og bange for, at jeg har gjort noget helt galt. Vi har for en uge siden ruget kyllinger ud i rugemaskine. Den ene var lidt mindre end de andre, men efter en uge er det tydeligt, at den ikke tager så meget på som de andre. I går opdagede jeg at dens numse var helt fyldt med hvad der lignede indtørret fuglelort. Jeg tog det af og vaskede den bagi og satte den tilbage til de andre. Dens mave virkede hævet. I dag kunne jeg igen se, at den havde indtørret lort siddende på numsen, og jeg fjernede det igen. De sidste par dage har den pippet meget og ikke rigtig spist, så jeg har tænkt på, om den var forstoppet (kan kyllinger blive det?). For ca. to timer siden kunne jeg igen se noget indtørret lort bag på den, og da jeg tog det af, var det ligesom at løsne en prop, og så væltede det ud med mørk orange blomme, der lugtede råddent. Jeg er nu bange for, at jeg har gjort mere skade end gavn. Hvad var det, der kom ud af den, og er der chance for at den overlever? Jeg har sat den alene under en kyllingemor, og den sidder og sover, men pipper så snart den vågner. Hvad er det, jeg har gjort?   :'(

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kylling med rådden blomme?
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2022, 18:58 »
Nogle kyllinger har en tendens til at danne propper ved numsehullet.
Det er derfor vigtigt, dagligt at kigge efter, om der er fri passage og fjerne
det afføring, som eventuelt sidder og laver en prop.

Det lyder til, at proppen endelig er kommet ud på din kylling. Det ildelugtende væske
er forhåbentlig ophobet afføring, som i forrådnelsen både har ændret luft, farve og konsistens.

Tilstanden lige nu er risikabel for kyllingen, da der er risiko for, at der er opstået skader i fordøjelsessystemet og tarmen og den pipper fordi den har ondt.
Du kan ikke gøre så meget andet end at holde den varm, fortsætte med at rense numsen for afføring OG give kyllingen vand med en pipette, hvis den ikke selv vil drikke - giv gerne lidt vand med druesukker et par gange - ikke for meget sukker, da det kan fremme diarrè.

Det er en god ide at lade kyllinger have fri adgang til undulatfrø/hirsefrø fra de er nyklækkede. Hirsefrøene er meget olieholdige og er med til at forhindre hård afføring og propper ved numsen

Pøj, pøj med den lille
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14