Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Overtagelse af kyllinger - ny mor  (Læst 2663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Dato: 18 Juli , 2021, 14:22 »
Nu har jeg set det med ! Jeg havde en dværghøne, den sidste af min forrige hønsesamling - der naturligvis blev skruk.
Da jeg hydbridhøns, var jeg ikke særlig indstillet på at få ruget æg ud. Men gav mig dog til sidst og lagde hende på 9 æg. Det blev til 2 kyllinger - men hvilke kyllinger ??. Det er langt over en måneds tid siden min lille ægte dværghane blev taget af ræven, så det er med megen undren, jeg nu har to brogede kyllinger.
Mine høns er kridt hvide, så kan det virkelig tænkes, at det er den for længst afdøde dværghane der er fader ?? Hvem ved.

Så bliver en af de hvide fruer skruk. Over den 14 dage bliver hun mere og mere redefast og til sidst giver jeg mig så, giver hende 6 æg. Antallet øges dog jævnligt, da de andre høner jager hende af reden og læger dagens æg i hendes rede. Sikke noget rod.

Så sker det f. igen, den aften opdager jeg, at de to krydsningskyllinger kalder og kalder på deres mor, dog uden hel. Det viser sig, at hun er blevet taget af ræven. Heldigvis er de så store, at de kan klare sig selv, uden varme. Men en mor er nu svær at undvære, når man har været vant til en  ;D

EN dag kommer min nabo forbi. De har en lille datter og jeg ville vise hende kyllingerne. Det var ikke en succes. Hun var bange for dem. Så jeg satte kyllingen tilbage i den rede de havde valg som nattesæde - ubs nej, jeg puttede den ind til den rugende høne. Det protesterede hun ikke over.

I dag går hun med de to kyllinger og æggene hun rugede på  ligger i rugemaskine. Nu bliver det spændende om jeg kan overlade de kyllinger der måske kommer til hende.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2021, 17:04 »
ha ha Hans Kurt jeg tror dine høns har været på karibesjagt. Jeg kan ikke oversætte det til det danske i sikkert forstår.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2021, 20:41 »
nej jeg forstår ikke hvad du mener.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2021, 22:50 »
Nej det tænkte jeg nok. Men sagt på en anden måde, har naboen ikke en hane som dine høns besøger. Ak ja det er ikke sådan med de sønderjyder. Der var en oppe fra Humlebæk som for ca 45 år siden kaldte mig for en sønderjysk tranlampe, hvad han så end mente med det. Ja ja jeg har skam også boet ovre hos jer sjællændere i 1 år og 8 mdr. Så havde jeg fået nok, det går for stærkt for mig ovre hos jer, så jeg flyttede hjem igen.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2021, 23:57 »
Jeg er fra Snohøj, på grænsen til Sønderjylland , men kan ik sproget syd for Kolding  ;), har selv boet å sjæland i snart 50 år.
Men den ger ik, for jeg har ikke naboer - så ....en fremmed hane, nej.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2021, 06:22 »
ok jamen så ka vi da saut snak sammel. Æ troe godt vi fostær hinanden
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #6 Dato: 19 Juli , 2021, 10:04 »
ja da  ;)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2021, 18:58 »
Så var ræven her igen. F... osse, tog en høne og skrukken . nu er der en hane og 5 høns tilbage, men det er nok kun et spørgsmål om tid.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #8 Dato: 20 Juli , 2021, 19:06 »
Øv øv, jeg får tårer hvergang jeg hører om det. Her har ræven været i haven men 7 9 13 den har ikke fået nogen endnu
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #9 Dato: 21 Juli , 2021, 21:54 »
Det var det, her til aften er der kun 4 høns tilbage. Nu kan det f... være nok !!!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2021, 08:31 »
Det var det, her til aften er der kun 4 høns tilbage. Nu kan det f... være nok !!!

Du har jo åbnebart en restaurant, der er åben 24-7, så ræven bliver da ved med at spise der, så længe, der er noget at komme efter eller den ikke længere kan komme ind til hønsene.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Overtagelse af kyllinger - ny mor
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2021, 21:19 »
Ja Helle K. desværre har du helt ret. I de 16 år jeg har boet her, har jeg accepteret ræven to en høne i ny og næ. Men dette her - - - -. Nu er de spæret inde i hønsegården, så længe det varer - jeg har bl a set hanen flyve direkte fra hønselågen ud over et 2 m højt hegn, så - - - - .

De to kyllinger har været uden for hegnet hele dagen, de er så små - endnu - at de går gennem tråden, men her for lidt siden da jeg lukkede, var de inde.

I rugemaskinen er der kommet en lille kylling i dag, helt sort - efter hvide høns ????.