Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår får jeg æg ?  (Læst 4560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CharlotteRA

  • Bruger
  • Indlæg: 24
Hvornår får jeg æg ?
« Dato: 11 Oktober , 2020, 13:41 »
Hej :-)

Jeg har en blandet flok høns

Den består af:

Creme Legbar 26 uger
Maran            26 uger
Kochin            23 uger
3 Brahma       små 23 uger
Wyandotter   20 uger
La Bresse      20 uger
Alle i stor

Men - jeg har ikke fået et eneste æg endnu,-
Burde Maran`en og Creme Legbar ikke være i gang nu ?

Creme Legbar har i 14 dages tid gået i hønsehuset for sig selv og lagt sig på reden i 10 mins tid, men der kommer ikke noget æg - Maran`en har ikke vist interesse.

De har ikke utøj og er friske og glade - får æglægningsfoder og madrester.
Er ude næsten hver dag i haven (Har en "overskuelig" have, så har kigget den igennem, om de skulle have gemt dem et andet sted - og de dage de ikke kommer ud, har der stadig ikke været æg i hønsegården/huset :-) )





Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvornår får jeg æg ?
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2020, 16:32 »
Hvis deres kamme er flotte røde, er der ikke længe til, at æggene kommer, men der er ikke et fast ugeantal på de forskellige racer for, hvornår de begynder æglægning.
Jeg vil tro, at din maran og creme legbar er begyndt at lægge æg, når vi når ind først i november.
De sidste venter nok til omkring årsskiftet - måske lidt før.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvornår får jeg æg ?
« Svar #2 Dato: 14 Oktober , 2020, 12:45 »
Tror som Helle, at de nok skal komme i æglægning snart. Vejeret er jo dejligt efterårs vejr med sol og forholdsvis varmt. Det fremmer det bestemt.

Offline CharlotteRA

  • Bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hvornår får jeg æg ?
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2020, 19:43 »
Hej og tak for svar :-)
Sjovt nok, så fik jeg mit første æg 3-4 dage efter at jeg lavede indlægget,-
Men, der er noget som undre mig.
Der er kun 3 af hønsene som har røde kamme - det er Maran`en, Creme Legbar og La Bresse (de har faktisk være rigtig røde i et godt stykke tid) - de andres er meget lyse stadigvæk
Men, de æg der er kommet (kun 3 stk indtil videre, så den holder nogen dages pause imellem) de er meget lysebrune - hvis det var en af dem med røde kamme, burde æggene jo være Mørke brune, turkise eller helt hvide.
Hønsene skulle gerne være helt ægte, da æggene kommer fra en opdrætter og de ser også racetypiske ud.
Men der er jo ikke andet at gøre, end vente, og se om alle de forskellige farver æg kommer, når de alle er i æglægning :-)