Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger til slagtning  (Læst 4127 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan P

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Kyllinger til slagtning
« Dato: 25 Juni , 2019, 13:18 »
Jeg skal igang med at have høns og min plan er at have 3 høns til æglægning, men jeg vil samtidig gerne have 2-3 kyllinger som jeg føder op til slagtning.

Hvor gamle skal kyllingerne være før man kan sætte dem sammen med de æglæggende høns? Jeg vil jo gerne selv føde dem op så de får lidt mere smag end dem man køber.

Jeg har læst et sted at de er bedst til at spise når de slagtes mellem 14 og 16 måneder. Hvad synes I?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Kyllinger til slagtning
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2019, 16:15 »
tja jeg snakker godt nok uger. Men det kan da godt være det er bedre når de er 14 til 16 mdr.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Jan P

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Kyllinger til slagtning
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2019, 16:59 »
Men hvor mange (x 2)?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Kyllinger til slagtning
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2019, 21:34 »
nu tror jeg at jeg forstår dit spørgsmål. Det samme som dig bare i uger, altså 16 uger sådan ca.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kyllinger til slagtning
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2019, 15:09 »
Slagte ofte hanekyllingerne når de begynder at genere de andre i flokken. Uanset alder, men de er jo da ikke helt små.  :D

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kyllinger til slagtning
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2019, 13:56 »
Du kan i teorien sætte dem sammen med de æglæggende høns, når de er varmefri, så ca 8 uger. Men det er altså lidt bøvlet at ha dem sammen, både fordi kan være besværligt at sammenføre dem uden problemer, men også fordi de ikke skal leve af det samme foder.

Jeg plejer at slagte, når de er mellem 4 og 6 mdr gamle. Jo tættere på 6 mdr jo bedre. Slagter som regel kun 4 mdrs hvis der er pladsmangel eller andet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Kyllinger til slagtning
« Svar #6 Dato: 23 Juli , 2019, 14:44 »
Det billigste vil være at have kyllingerne fra daggamle og så under varmelampe indtil de har sat fjer. Vi slagtet som regel ved 5 mdr. Der er de store/ begyndt at sætte kød og er begyndt at genere flokken.

Jeg sætter ikke store kyllinger ind til flokken før de er 3-4 mdr. Risikoen er for stor.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kyllinger til slagtning
« Svar #7 Dato: 23 Juli , 2019, 22:08 »
Hvis kyllingerne går sammen med deres plejemor, er det hos mig fint at indlemme dem i flokken, lige før rugehønen begynder at kede sig for voldsomt (4 - 6 uger).
Kyllingerne æder det, hønemor viser dem. Det er fint (det har jeg selv) at have specielt kyllingefoder, som er reserveret kyllerne, men de gider som regel ikke de kedelige piller. Jeg lader hønen bestemme; den er en dygtigere høne, end jeg er.