Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: betændelse i ben  (Læst 4459 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
betændelse i ben
« Dato: 03 Maj , 2020, 10:16 »
Jeg ved, at jeg skal svinge øksen, men inden jeg gør det vil jeg høre om der er nogen der har gode erfaring med betændelse i ben? Hvad har I gjort af behandling? Hos mig startede det med at hanen haltede. Ved eftersyn sad en meget stor fortykkelse med brun i midten, under foden. Den kom i fodbad med sæbespåner, skidt blev fjernet og renset med brintoverilte og grapefrugtkerne ekstrakt. Smurt med Kovaline salve. Sterile indlæg og forbundet med flexbind på foden. Herefter kom der mere rødt træk op af benet. Er tilset af dyrelæge og har fået Baytril 25 ml. i 5 dage. Har fået fodbad hver 2. dag i nu 9 dage. Han har også kalkben. Nu står det stille, det bliver ikke værre og hanen går med rundt i haven. Han ser ud til at have det fint. Han halter ikke mere, men det røde op ad benet er uforandret. Hvad gør jeg? Hvad har i af gode erfaringer? kan jeg komme noget i drikkevand? eller skal der flere fodbad til?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: betændelse i ben
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2020, 16:36 »
Din hane har haft en bumble-foot og den er behandlet korrekt.
Min hanemand på 8 år har i mange år haft 'røde' ben - et ene mere rødt en et andet. Det er ikke betændelse men tegn på meget testosteron i kroppen og bestemt ikke noget, han har fortjent at blive aflivet på grund af
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: betændelse i ben
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2020, 21:09 »
Tak for dit svar Helle. Men det røde op af benet er kommet i forbindelse med behandling. Er du sikker på at det ikke er blodforgiftning? Har du mulighed for at vise mig et foto af dine haneben? Ja det er jo vigtig for mig, at gøre det rigtige. Hvornår har din hane fået røde ben?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: betændelse i ben
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2020, 05:59 »
Jeg er næsten helt sikker på, at din hane ikke har blodforgiftning. Var det tilfældet, ville han have vanvittig ondt i ben og fødder pga en aggressiv infektion ude af kontrol - desuden ville fødder og ankler være meget hævede. Din hane viser ingen symptomer på noget af det - tværtimod skriver du, at han bevæger sig rundt og har en adfærd, som indikerer, at alt er i den skønneste orden.

Min hane begyndte at få røde ben, da han var et par år gammel, så vidt jeg husker. Hans ben er lige så røde som dem du viser på billedet.
Jeg skal prøve at se, om jeg har et billede af Strømpesoks røde ben - ellers må jeg se, om han vil tillade, at jeg tager et nyt billede

Prøv at læse her: https://www.backyardchickens.com/threads/why-are-my-roosters-getting-blood-red-legs.723653/
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2020, 09:05 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: betændelse i ben
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2020, 06:21 »
det der røde på benene har jeg også på nogen af mine og der har aldrig været noget. Det er bare mønsteret på deres strømper
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: betændelse i ben
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2020, 09:58 »
Det er næsten umuligt at tage billeder af Strømpesoks røde ben og fødder i dag - han er i krigshumør.
Derfor må du nøjes med disse meget dårlige billeder, som oven i købet er taget i stærk morgensol, så benene ikke ser nær så røde ud, som de er i virkeligheden







Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: betændelse i ben
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2020, 20:17 »
Jeg kan godt se at din også har røde fødder og lidt op af benet. Jeg håber ikke det er meget alvorligt det min hane. Jeg vedhæfter 2 foto fra i dag. Se den røde linie op af benet og bagfra. Hanen er 5 år og vejer 5 kg. En stor bamse som vi alle er meget glade for. Han går ubesværet rundt og kukker og klukker. Kan også løbe hurtigt efter damerne og passer sit job som flokleder.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: betændelse i ben
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2020, 05:10 »
Det er ikke en rød linje op af benet han har. Den linje er et stykke ben uden skæl og hele benet er sikkert rødt under skællene.
Jeg har nu prøvet at give dig en forklaring på, hvorfor haneben er røde. Vist billeder af min egen hanes ben samt linket til en diskussion omkring årsag til røde ben. Dertil kommer at din hane ikke er hævet i fødder eller ben, går ubesværet og viser ingen tegn på smerte og kan nok ikke gøre mere for at bringe dig ud af din bekymring.
Jeg har i øvrigt bemærket, at min hanes ben er blå-lilla, når det er koldt eller vådt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: betændelse i ben
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2020, 11:54 »
De billeder i har vedhæftet linger eftervirkninger af kalkben og for fugtighed miljø. Det tror jeg at vi er mange der har oplevet i vinter pga. ingen sne og frost. Men det ser ikke pænt ud. Smør benene med fedtstof, det kan somme tider hjælp.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders