Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselammelse hos 2årig Brahma  (Læst 1757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mejer

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Hønselammelse hos 2årig Brahma
« Dato: 26 Marts , 2020, 19:44 »
Vi har bl.a. 3 Brahma'er, hvoraf den ene har været halt i 3dage. Jeg finder hende nogle gange på jorden, hvor hun ikke kan komme på benene og andre gange går hun forsigtigt rundt med de andre. Jeg synes dog det er markant være her på 3. Dagen og hun nærmest sætter sig på rumpen, når jeg forsøger at hjælpe hende op. Jeg kan ikke mærke noget på hende, men hun har dog også lidt med maven (fedtede fjer i enden).

Giver det mening med hønselammelse, for så kan jeg jo ligeså godt aflive? 🤔

Og hvor kommer sådan noget pludselig fra? 🙈 Bliver bekymret for de andre 5 vi har. Vi har dog ikke fået nye i vores flok i over halvandet år.

Vh. Tanja


Offline millesvenson

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Hønselammelse hos 2årig Brahma
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2020, 18:57 »
Hej

Det kunne godt lyde som en lammelse. Det kan komme af blodmider eller flåter.
Derfor vil jeg råde dig til at købe noget pulver mod det og putte i rugekasserne og lidt rundt i hønseburet.

Det er ikke sikkert at det er det.

Held og lykke🍀

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hønselammelse hos 2årig Brahma
« Svar #2 Dato: 30 Marts , 2020, 05:20 »
Hønselammelse (Mareks) skyldes ikke bid fra flåter eller blodmider, men en virus som især rammer store kyllinger, men det ses også hos ældre høns.

Hvordan går det med hønen? Jeg synes, det beskrevne forløb lyder noget atypisk for mareks, men har det været denne virus, som var på spil, så ved du det i hvert fald nu.

Jeg har ikke selv brahmaer, men hører fra tid til anden, at disse tunge høns kan få problemer med benene pga mangan-mangel
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14