Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skruk med kyllinger bliver jagtet  (Læst 1877 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline æggejette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
skruk med kyllinger bliver jagtet
« Dato: 27 Juni , 2012, 11:13 »
Vi fik for 5 uger siden kyllinger - de har gået i et bur inde i hønsehuset med deres hønemor.. Nu kommer der så lige et spørgsmål.. nu har vi prøvet at lukke dem ud af buret men de andre høns jagter både mor og kyllinger - hvorfor gør de det?
Familien Mathiesen

Offline æggejette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: skruk med kyllinger bliver jagtet
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2012, 11:32 »
jeg vil lige tilføje at det er en høne fra flokken - så den er ikke fremmed..
Familien Mathiesen

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: skruk med kyllinger bliver jagtet
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2012, 22:18 »
det er normal hakkeorden. Kunne du måske lave en lille indhegning til skruk og kyllinger så de kan se hinanden lidt an. Tror det er fordi høns "glemmer" hinanden lidt.Jeg lagde mærke til at vores skruk osse blev jagtet lidt af de andre mens hun rugede. Og hun lå i hønsehuset
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: skruk med kyllinger bliver jagtet
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2012, 14:12 »
Det er altid lidt svært at sammenføre, når skrukken har været flyttet fra flokken. Prøv at gøre som Jes foreslår.
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2012, 14:34 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: skruk med kyllinger bliver jagtet
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2012, 14:15 »
I hønsenes verden, så er skrukken ny hvis hun har været væk i f.eks. 5 uger.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: skruk med kyllinger bliver jagtet
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2012, 19:58 »
Jamen hun har jo netop ikke været væk, men været i hønsehuset hvor  de andre også er, som jeg har forstået det, og så er hun jo ikke ny.
Til gengæld skal kyllingerne nu finde en plads i hierakiet, og det giver hakken fra de andre, at de jager hønen, skyldes måske at hun også var nede i rækken før hun blev skruk, og hun skal jo også ind på plads igen.

Jeg flytter min skruk til et andet bur en dags tid før der kommer kyllinger, de andre kan gå derhen og snakke og se på,  og når jeg så kan se at hun og kyllingerne kender hinanden godt så får hun lov at gå ud med dem på ledsaget udgang de første dage, og jeg synes der er enorm stor respekt omkring en høne med en flok kyllinger ved fødderne, og hanen plejer at holde øje med sin lille familie i starten, så måske skyldes dit uheld at hun nu er ved at være færdig med at passe de små, og så skal alle ind i flokken som selvstændige.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: skruk med kyllinger bliver jagtet
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2012, 20:58 »
har du en hane i flokken