Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?  (Læst 10616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Dato: 24 April , 2008, 21:02 »
vi er på 6. time det lykkelige værtspar for 11 Faverolleskyllinger fordelt på hhv ca 2 og 4 uger.
de er installeret i hønsehuset i egen kasse med trådnetsvindue og -loftslåg og har rigeligt adgang til alt, hvad de skal have af foder og vand.
de to store høner trak bare på skuldrene af dem, mens vi to gamle nisser kigger over til dem fra køkkenvinduet hver 5. minut - når vi ikke lige tusser over og tager nærmere bestik af situationen.

de er i fuld vigør stadigvæk her kl 21.
spørgsmålet er:
kommer de aldrig til at få en ordentlig søvn, førend de er blevet store nok til at undvære varmelampen?
er der noget vi kan gøre?
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #1 Dato: 24 April , 2008, 21:15 »
Hej


De skal nok få den ro de skal have, de tager en lille en på øjen en gang i mellem, det gør mine i altilfælde.

Tommy

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #2 Dato: 24 April , 2008, 21:28 »
Hvilken pære bruger du. En sort pære, der intet lys giver men kun varme er nok det bedste, en rød pære der giver mere varme og mindre lys er at foretrække fremfor en alm. pære.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #3 Dato: 24 April , 2008, 22:06 »
tusind tak for jeres svar.
vores røde griselampe må så være god nok for i aften, som den angiveligt har været for generationer (og som de levede under  hos 'leverandøren').  de små besvimer så forhåbentligt ind imellem i løbet af natten : )
i morgen går jagten angiveligt på en sort infrarød lampe, som vi indtil nu ikke anede eksistensen af.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #4 Dato: 24 April , 2008, 22:11 »
Jeg har altid brugt en rød pære, og det har nu givet kyllinger med normale hønsehjerner  ;D

De sover også, men den mindste lyd fra noget de enten er bange for eller noget de forbinder med mad, så er de på benene.
Hilsen Susanne

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #5 Dato: 24 April , 2008, 22:59 »
Ellers kan man også købe en varmeplade istedet, det fungerer ligeså godt, og er lidt billigere i drift, kun på 50 watt, mange af de varmepærer er på omkring 100 - 150 watt.

Den modet de sælger hos America kan dække behovet for 24 kyllinger, så vidt jeg lige husker.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #6 Dato: 25 April , 2008, 08:50 »
Jeg tænkte at jeg skulle spare på strømmen, så jeg har købt 2 stk elsteinpærer, der ikke giver lys, men kun varme, og så kunne de få sovero om natten.
Jeg synes slet ikke de er varme nok, den ene er på 100 w 0g jeg kan ikke holde nye kyllinger under den i mit hønsehus hvor omgivelserne er kolde endnu, de står bare op og pipper hele tiden. Når de får den store røde på 200 w så bliver der ro, så det må være et spørgsmål om varme nok, og lige nu er det altså stadig meget koldt om natten.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #7 Dato: 25 April , 2008, 10:28 »
købt 2 stk elsteinpærer, der ikke giver lys, men kun varme, og så kunne de få sovero om natten.
.......Når de får den store røde på 200 w så bliver der ro, så det må være et spørgsmål om varme nok, og lige nu er det altså stadig meget koldt om natten.

Tak for din erfaring, Ina. Siden jeg læste om elsteinpæren har jeg haft dårlig samvittighed over at have den røde varmelampe, netop fordi de ikke får mørke om natten. Nu har jeg da den bekymring mindre.  :-*

Hilsen Jette
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #8 Dato: 25 April , 2008, 11:01 »
Man skal ikke have dårlig samvittighed over at have rødt lys hos kyllingerne om natten, de skulle efter sigende ikke kunne se det røde lys, og dermed er det altså sort om natten for dem.

Læste i en anden tråd, tror at det var Bjarne, der sagde, at med lys på hele døgnet, så kan kyllingerne blive mærkelige i hovedet.

Med hensyn til, hvor megen varme der skal tilføjes, ja så afhænger dette jo absolut af, hvad den omgivende temperatur er, og af den luftudskiftning, der sker.
Hvis man har sine kyllinger indendørs, hvor der er over 20 grader i rumtemperatur, er det jo klart, at der ikke skal nær så meget til, for at holde en passende temp.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

MartinJ

  • Gæst
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #9 Dato: 25 April , 2008, 14:59 »
Fjerkræ har en lysopfattelser der afviger meget fra mennesker. Mennesker har tre typer af  lysfølsomme celler i øjet, hvor fjerkræ har 4. Den 4. er ret speciel, bl.a. er den oliefyldt.
Dette betyder at fjerkræ er bedre til at se lys der består af farver der ligger i yderenderne af farvespektret. Alt lys er en blanding af flere farver, hvidt lys består af alle farverne blandet sammen. I yderenderne findes ultraviolet (a, b og c) og rødt lyst. Fjerkræ opfatter altså disse farver bedre end mennesker gør. Rødt lys opfattes ret godt af fjerkræ. Rødt lys er meget energirig og er derfor den eneste farve der kan trænge igennem til hypofysen og påvirke dannelsen af kønshormon. Menneskers øjne er mest følsomme for lys i midten af spektret - gult og grønt lys.
Små kyllinger har behov for at sove - ikke meget, men helst min. 4-5 timer i døgnet. Under søvnen dannes flere hormoner hvor det vigtigste (vist nok) er melathonin. Melathonin styrker kyllingens sundhed og generelle velbefindende. Så søvn er vigtig! Melathonin dannes kun når fuglen sover OG når der er mørkt. Hvis fuglen sover og der er lyst er dannelsen af hormonet meget nedsat.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #10 Dato: 25 April , 2008, 15:26 »
Martin endnu en interessant vinkel fra din side. Kunne du lokkes til at sammenfatte lidt tekst om emnet til leksikon?
En overskrift kunne være: Valg af varmekilde til kyllinger.
Hilsen Susanne

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #11 Dato: 25 April , 2008, 16:17 »
Jeg vil lige sige at høns kan se "rødt lys", for jeg havde også hørt at de ikke kunne se det røde lys så derfor har jeg sat 2 lampesteder op i mine hønserum, et til alm. lys og et til rødt. Og der er næsten lige så meget gang i dem når det røde er tændt,
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: varmelampe - falder de små i søvn nogensinde?
« Svar #12 Dato: 25 April , 2008, 21:46 »
mange tak for alle jeres svar og erfaringsdelinger.

jeg forstår således, at det konstante lys, som antaget, giver dem en ringere søvn og en lavere melatoninproduktion - lige som hos mennesker.

også tak for henvisningen til America. jeg fandt linket her til venstre og kan se, at de fører ('sorte') elsteinpærer på op til 250 W.

derudover er der jo milliarder af kyllinger, der trods alt har vokset sig store og sunde under de røde varmepærer: )




værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.