Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lus hvad fanden gør jeg...  (Læst 9787 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ØkoErna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Lus hvad fanden gør jeg...
« Svar #15 Dato: 26 Januar , 2014, 08:55 »
Mange tak for alt jeres indput og svar.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Lus hvad fanden gør jeg...
« Svar #16 Dato: 26 Januar , 2014, 09:39 »
Jeg ville have valgt at gnide diatomejord ind i hønsenes fjerdragt.  :)

Men det er jo lidt sent at sige/skrive det nu, kan jeg se.

 /o den ville jeg også have brugt..
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Lus hvad fanden gør jeg...
« Svar #17 Dato: 26 Januar , 2014, 22:45 »
...og så kommer jeg lige lidt på tværs. Jeg synes ikke, at tør-øko-sug pulveret har den ønskede effekt mod utøj. Jeg dryssede jævnligt forebyggende, både i strøelsen og i redekasserne, og det var utøjet fløjtende ligeglad med. Blodmiderne holdt "strandparty" i pulveret i redekassen, og var meget levende.

Jeg må tilstå, at jeg har været temmelig skuffet over virkningen (eller manglen på samme) af tør-øko-sug :-\.

Der er forskellige opfattelser af produktets virkning. Jeg vil ikke spekulere i hvorfor.

Jeg havde blodmider i sensommeren og behandlede hele huset og redekasser med TØS opslemmet i vand af to omgange med en uges mellemrum. Behandlingen foregik med en billig sprøjtepistol.
Efter første behandling fandt jeg blodmider ganske få steder. Kiggede jeg grundigt efter på disse steder kunne jeg konstatere at det var 'helligdage', altså steder jeg ikke havde ramt med sprøjtepistolen. Efter anden behandling hvor jeg var lidt mere grundig var der ikke tegn på mider mere, og det har der ikke været siden.

Og endvidere fra det virkelige liv - for snart mange år siden, inden vi flyttede på landet, havde vi tre huskatte. De havde raget lopper til sig. Hos Dr. Dyr blev vi anbefalet et pulver som dyrene skulle pudres med og som derefter skulle gnides eller redes godt ind i pelsen. Det virkede.
Pulveret blev forhandlet under navnet Derisic. Det er diatomejord og sandsynligvis stort set identisk med Hemexcide og TØS, dog ikke hvad angår prisen  ;D
Mvh
Erik Andersen