Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring - Hvordan?  (Læst 6671 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Fodring - Hvordan?
« Dato: 21 August , 2009, 22:10 »
Jeg er helt nybegynder med høns.
Har købt en foderautomat og fodrer med fuldfoder fra DLG (Brufa). Naturligvis får de også grønt og bær. De har ca. 250 m2 hønsegård (16 høns og 2 haner).
Mine spørgsmål er:
* Hvis jeg vil fodre med æglægningsfoder (tilskudsfoder) og korn, kan jeg så bruge en foderautomat?
* Hvor meget regner man med at høns skal spise. 25 kg fuldfoder (plus alt grønt) er nok i 18 dage. Er det normalt?
* En høne er nu skruk. Hun har fået sit eget skrukhus og lufteplads. Hvad skal hun spise mens hun ruer?
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #1 Dato: 21 August , 2009, 22:26 »
* Hvis jeg vil fodre med æglægningsfoder (tilskudsfoder) og korn, kan jeg så bruge en foderautomat?
Jeg fodrer med hvede og æglægningsfoder i forholdet 3/1 i foderautomat.

* Hvor meget regner man med at høns skal spise. 25 kg fuldfoder (plus alt grønt) er nok i 18 dage. Er det normalt?
 

Mine får ad libitum, dvs jeg sørger for at der altid er rigeligt i foderautomaten, men jeg har ingen fornemmelse af hvor meget de spiser vægtmæssigt.

* En høne er nu skruk. Hun har fået sit eget skrukhus og lufteplads. Hvad skal hun spise mens hun ruer?

Mine får det samme som de andre høns og det fungerer fint.
Mvh
Erik Andersen

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #2 Dato: 21 August , 2009, 22:43 »
Tak for det. Så blev jeg lidt klogere!
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #3 Dato: 22 August , 2009, 07:04 »
Velkommen på forum, Thomas,  :D og tillykke med dine høns.
Det lyder da som en fornuftig foderplan. Præcis, hvor meget de spiser, kan jeg slet ikke hjælpe dig med, for mine høns er fritgående i hele haven, så der finder de jo en masse godt  /o
Hvordan kan det være, du har valgt at have to haner? Kan de godt være sammen uden at slås?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #4 Dato: 22 August , 2009, 21:01 »
Velkommen til, Thomas  <I

Jeg fodrer mine høns med tilskudsfoder ad libitum og korn i afmålt mængde.

Min kornblanding består af: 5 dele hvede, 3 dele havre, 1 del byg og 1 del knækket majs.
Jeg vejer ikke kornet, men blander blot med en børne-foderskovl! (Så jeg er altså ikke super-entusiast... ;)) Lige nu er en del af hønerne i fældning, så de får lige lidt solsikkefrø som ekstra.

For nylig læste jeg en anden tråd med et link til en engelsk guide til hønsehold: http://www.journeytoforever.org/farm_library/AD4.pdf Her finder man oplysninger om ALT, og på side 42 kan man læse følgende om fodermængden:

Hver høne skal have 70 g foder i forhold til en kropsvægt på 2 kg. For hver 50 gram kropsvægt over (hhv. under) 2 kg, øges (hhv. mindskes) foderbehovet med 1 g foder. For hvert produceret gram æg tillægges 1 g foder (Beregn/vej det ugentlige æg-udbytte og fordel fodermængden på 7 dage).
Når nu dine høns har så store forhold at søge føde på, behøver du jo nok ikke tilføre det hele...

Mine skrukker får altid ren hvede ad libitum, mens de ruger - og også de første par uger efter klækningen. Hvede er efter sigende fedende, så det passer jo fint med, at de ikke indtager så meget under rugningen og derefter skal bruge lidt ekstra for at komme helt op på dupperne igen  ;)

God fornøjelse med hønsene




Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #5 Dato: 23 August , 2009, 12:12 »
Det kommer også an på racen, om de kan "tåle" at have foder frit fremme. Nogle racer spiser så meget at de bliver for fede og det er ikke godt. Orpington og plymouth rock er eksempelvis nogle som ikke er så aktive og meget madglade, så der skal nok ikke fodres med fri adgang til foder (så kommer de aldrig længere end til madskålen..)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #6 Dato: 24 August , 2009, 10:50 »
@ Finn: Mine Orpingtoner har altså ikke ædefllip - maden hænger indendørs, men de opholder sig ALTID udenfor i hønsegården (undtagen for at lægge æg). De lader heller ikke til at være mindre aktive end mine Sussex'er. Jeg ved godt, deres ry siger noget andet... Men ingen regel uden undtagelser  ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #7 Dato: 27 August , 2009, 13:15 »
Tak for alle svar.

Er gået og tænkt på og få høns i længere tid, men nu tilbød sig muligheden helt pludselig. En pige jeg kender fra "hundeverdenen" havde fået for mange høns og spurgte hvis jeg ville overtage nogle stykker. Det blev til 2 haner og 16 høns...
Hun var ikke klar over hvor gamle de var eller noget. Hun var heller ikke klar over hvad det var for nogle racer. Det er en stor blanding af alle mulige farver og størrelser. Jeg vil få lavet et galleri en dag, så kan jeg måske få hjælp til og gætte hvad det er for nogle racer blandet sammen.
Nogle er nok gamle, da de ikke lægger helt mange æg. Jeg får ca 10 æg om dagen på 16 høns. De er alt fra hvide til brune. Størrelse fra 45 gram til 90 gram....

Det med to haner er intet problem. Det er en "alfahane" som har en flok om ca. 10 høner og den anden må nøjes med de andre 6.

Synes det her skal blive spændende. Det kommer nok mange flere spørgsmål en dag.

Taknemlig for tips og idéer!
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #8 Dato: 28 August , 2009, 10:52 »
Det er et spændende projekt, du har fået der ;)
Vil glæde mig til billederne. Det kunne jo lyde som en blandet landhandel, du har fået der, men det gør det jo ikke mindre charmerende!

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #9 Dato: 29 August , 2009, 00:06 »
Så er der kommet nogle billeder i mit galleri.
Hvis nogen har idéer om hvad det kan være for nogle racer i dem vore det sjovt og høre.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #10 Dato: 29 August , 2009, 03:58 »
Det er ikke meget jeg kan bidrage med hvad angår racerne  ;D, men der er heldigvis nogle herinde der er meget dygtige til at hjælpe med det.
De eneste jeg kan bedømme er de lysebrune damer på første billede, det ligner Isa Brown/æglæggere. Resten af hønerne og kokkene er jeg ikke sikker på hvad race er, og det bliver ren gætteri  ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #11 Dato: 29 August , 2009, 07:17 »
Det var en herlig broget flok.

Mon ikke den haleløse og evt. hanen er en blanding af skånsk silkehøns og araucana?
Det ville jeg umiddelbart tro.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Fodring - Hvordan?
« Svar #12 Dato: 29 August , 2009, 10:11 »
Jeg gætter også på der er noget skånsk blomsterhøne i den sidste, måske også i hanen. Så tror jeg også der er noget dansk landhøne i et par af dem, men det er gætværk. Held og lykke med dem under alle omstændigheder!!
Mvh Marianne