Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vispumin  (Læst 14121 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Vispumin
« Dato: 17 Maj , 2009, 21:36 »
Jeg tilsætter lidt vispumin i foderet til alle fjerdyr her. MEn jeg syntes egentlig bare at det stinkende pulver ligger tilbage nederst i siloerne når kornet er ædt, der gør det jo ikke meget gavn. Tænkte om der var en smart metode til at få det i dyrene? kan man hælde det i vandet istedet, (virker umiddelbart utiltrækkende)
Hvad gør I andre?  Vi vil jo dyrene det så godt, men de gider sq ikke æde deres vitaminer :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vispumin
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2009, 21:41 »
Wanda, der var en dygtig opdrætter, der viste mig, hvordan han en gang om ugen blander en sundhedscocktail til sine høns, der var bl.a vispumin, tramol, og noget hvidløgsolie, tror jeg det var, så var der også andre gode sager i bl.a. et produkt han fik fra Holland.
Men altså du skal have blandet vispuminen med noget fugtigt.
Du kan evt. blande det i deres hønseguf en gang om ugen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

  • Gæst
Sv: Vispumin
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2009, 21:42 »
Jeg kommer det også i hønseguf. Det samme gælder levertran. De spiser åbenbart alt, bare det er i hønseguf ;D

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Vispumin
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2009, 21:44 »
Jeg tænkte det nok, det er bare det at der står på bøtten "en topteske pr kg korn" så jeg har jo bare strøget det over kornet.
Og så lige noget andet...... er det skidt at de får det hver dag? For det gør de jo nu... altså det som ikke ligger i bunden
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Vispumin
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2009, 21:43 »
Hej Wanda
Når jeg laver grøntsager eller skræller frugt, har brødrester eller andre madrester putter jeg det i food processeren og smider hvidløg eller andet godt sammen med. Mælkerester eller andet ryger også i. Så hvis det var mig ville jeg proppe det deri. Nu ved jeg jo ikke om du har sådan en derude på 17 kartoffelrække, men en gammelkødmaskine som ham boderøven bruger kunne da også bruges.

hoejberg

  • Gæst
Sv: Vispumin
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2009, 21:45 »
Jeg drysser bare lidt i hønseguf et par gange om ugen. Meget små mængder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vispumin
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2009, 21:52 »
Den opdrætter jeg talte med gav dem vispumin en gang om ugen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Vispumin
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2009, 21:54 »
Mine får også kun en gang i ugen, som oftets i deres tørfoder. De slås nærmest om vispuminpulveret. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Vispumin
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2009, 21:57 »
Hej Wanda
 Nu ved jeg jo ikke om du har sådan en derude på 17 kartoffelrække, men en gammelkødmaskine som ham boderøven bruger kunne da også bruges.

Jo jo sådan en har jeg........ min har bare en ledning i enden ;) Det er også den der plejer at lave hønseguf her ;)
Nå men jeg vil da lade være med at proppe det over kornet fremover og så bare give lidt i vådfoderet.
*Hvad med kyllerne er det ok at de også får lidt?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Vispumin
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2009, 23:20 »
Jeg plejede nu bare at rode det rundt i deres fuldfoderpiller og så røg det ned  :D
De få kyller jeg har haft har ikke fået Vispumin før de ku æde de voksnes foder, går ud fra der er krudt nok i startfoder  :)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vispumin
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2009, 08:18 »
En lille slat madolie, levertran eller bare vand blandet i gør kornet fugtigt og vispuminen klæber fint på, når det hele blandes.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vispumin
« Svar #11 Dato: 18 Maj , 2009, 18:43 »
Jeg har brugt vispumin i rigtig mange år. Jeg bruget en strøget teskefuld pr. kg foder året rundt. Jeg har dog selv om jeg bruger vispumin oplevet D3 vitaminmangel. Dette findes bl.a. i levertran.
Hvis man bruger både levetran og vispumin sammen er det vigtigt at  foderet ædes op før hver fodring samt at fodertrugene er rene, da restfoder hurtig bliver harsk og hermed ikke særlig sund til hønene.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Vispumin
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2009, 22:03 »
Jeg har dog selv om jeg bruger vispumin oplevet D3 vitaminmangel.

Hvordan har du opdaget at de manglede D3 vitamin?

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Vispumin
« Svar #13 Dato: 21 Maj , 2009, 14:27 »
hej alle sammen,

jeg mener faktisk at der på Vispumin-bøtten står 1 gang om ugen. Og på levertranflasken (fra America) står "hver anden dag".
Har hønsene fri adgang til haven og i øvrigt er friske og rørige, kan man sagtens nøjes med mindre her i sommerhalvåret.

og ja, det nemmeste er helt klart at blande det i hønseguf ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vispumin
« Svar #14 Dato: 22 Maj , 2009, 02:17 »
Hvordan har du opdaget at de manglede D3 vitamin?

Hvis høns og fugle lægger tyndskalede æg er det næsten altid D3 vitaminmangel. Dette findes bl.a. i sollys, så især dyr der går inde kommer let til at mangle D3 vitamin. Hvis et dyr mangler dette vitamin og lægger tyndskallede æg hjæper det ikke at tilføre strandskaller eller andet kalk da de ikke kan omsætte kalken uden D3 vitamin.