Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Linolsyre  (Læst 3297 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Linolsyre
« Dato: 22 November , 2012, 18:56 »
Har været inde i forums leksikon og læse lidt soya og raps blandt andet og der står at linolsyre påvirker ægvægten, så er mit spørgemål Bilver de større eller mindre.
Bliver de mindre gør det mig ikke noget men hvis de bliver større kan det vel være en belastning for hønen.
Er der nogen derude der kan hjælpe mig med et svar.
Årsagen er at der en på nettet der sælger en blanding af raps og soya til 2 kr kg.
Og hvis det ikke er et problem for hønsene er det jo et billigt tilskud til fodret.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Linolsyre
« Svar #1 Dato: 22 November , 2012, 19:17 »
Jeg vil ikke komme ind på spørgsmålet omkring æggevægten, da jeg ikke ved nok om det.
Men selve prisen på raps/soyaen er der ikke noget at sige til, da vi midt i 2012 gav omkring 400kr. pr. 100 kg., og disse priser er altid +25% moms.
Vi har haft en periode her i efteråret hvor soya prisen har været tæt på kr.500 +moms.
Raps er en smule billigere (men der skal jo også bruges meget mere af den, hvis det er protein der søges), men 2 kr. pr. kg. er meget længe siden.

Så mht. prisen så er det en rigtig god handel, hvis kvaliteten er i orden, da ingen de sidste 4 år ca. har kunnet indkøbe det til denne pris.

NB: tjek for savsmul i blandingen.
« Senest Redigeret: 22 November , 2012, 19:20 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Linolsyre
« Svar #2 Dato: 22 November , 2012, 19:21 »
.  Havde ellers et link, men det virker desværre ikke :(
« Senest Redigeret: 22 November , 2012, 19:22 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Linolsyre
« Svar #3 Dato: 22 November , 2012, 22:59 »
Tak for svaret det er en annonce på gul og gratis det er nogle rester så det kan være man skal holde sig fra det.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Linolsyre
« Svar #4 Dato: 23 November , 2012, 08:42 »
Er det ikke tidsler som også har et ret højt indhold af netop linolsyre?
Godt nok ikke lige årstiden ;)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Linolsyre
« Svar #5 Dato: 23 November , 2012, 09:19 »
uden at kende kvaliteten på denn soya blanding, så tror jeg den er god til en stoker, man skal altid være varsom med at fodre med noget man har dokumentation for, og omvendt næsen ned i det og smag på det, har du ikk lyst til det skal du heller ikk gi det til dyr

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Linolsyre
« Svar #6 Dato: 23 November , 2012, 18:53 »
Det tror jeg du har ret i Kristiank jeg har også droppet det igen
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver