Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: startfoder for altid?  (Læst 7291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
startfoder for altid?
« Dato: 04 August , 2012, 07:55 »
mine høns er ret små. Udvokset er de bare som skovduer. Jeg vil derfor høre om de skal have startfoder eller voksefoder også som voksne i stedet for æglæggerfoder, og hvis ja, hvad skal de så ha af tilskud for at det kommer til at være ok?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: startfoder for altid?
« Svar #1 Dato: 04 August , 2012, 08:09 »
Hej Julie

Jeg har dværg silker og de får start-held fra Hedegaard hele livet. Dertil strandskaller og lidt hel hvede. Jeg synes æglægningspillerne er for store og de gør lige mange æg uanset. Voksefoder synes jeg er noget junk, for det meste omkring 50 % hvede = dyrt korn.
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: startfoder for altid?
« Svar #2 Dato: 04 August , 2012, 08:15 »
Jeg har osse tænkt på hvad I gør med de små racer, for nu er der dukket nogle op på min matrikel osse  ::)

Det går jo ikke for dem at ta' hverken vokse- eller tilskudsfoder pga pillens størrelse. Min tanke var osse at give dem startfoder blandet med korn. Jeg kan få 2 forskellige størrelser på startfoder når jeg får fra NAG. En er næsten pulveriseret, en en anden har lidt størrelse og er ikke knust ligeså hårdt som den første. Det bliver helt klart det...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: startfoder for altid?
« Svar #3 Dato: 10 August , 2012, 07:50 »
Hvis de skal have startfoder, skal det i hvert fald være den slags, hvor der ikke er coccidiostats i.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: startfoder for altid?
« Svar #4 Dato: 10 August , 2012, 08:24 »
Jeg fodre med Gold Croc ( æglæg fuldfoder ) fra Versele Laga og synes ikke piller er så store, kan også fås i mel, har fået det ved en fejl tidligere.
Mine høns er godt nok ikke dværge, men de er super glad for fodret uanset om det er mel eller piller ;)

Bor ikke så langt fra dig, så hvis du har lyst har jeg en ekstra sæk ( piller ).
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: startfoder for altid?
« Svar #5 Dato: 10 August , 2012, 09:07 »
På en eller anden måde synes jeg det er lidt overskruet..

Kyllinger, der er 3 uger gamle spiser fint korn, og lidt ældre tager de også majs, så hvad skulle der være galt med voksenfoder.
Jeg tror ikke at startfoder er velegnet, ej heller voksefoder, som fuldfoder som voksen.
Sammensætningen er jo beregnet på netop deres udvikling, og de ting de har brug for i netop begyndelsen, under væksten, og senere som voksen

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: startfoder for altid?
« Svar #6 Dato: 10 August , 2012, 09:13 »
Mine hollændere fik piller blandet med hvede og majs. Det gik fint. Mine kyllinger får samme blanding, der i blandt en enkelt hollandsk dværg som nu er 1½ måned, og det går fint med at få i hvert fald majs og hvede sat til livs :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: startfoder for altid?
« Svar #7 Dato: 10 August , 2012, 09:56 »
Møllerens Fuld A Pep piller er heller ikke særlig store - dem kan du købe i Store Merløse.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

karina dj

  • Gæst
Sv: startfoder for altid?
« Svar #8 Dato: 10 August , 2012, 19:07 »
Pillerne fra NAG er store/lange og kan ikke sammenlignes med størrelsen på korn synes jeg...

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: startfoder for altid?
« Svar #9 Dato: 10 August , 2012, 19:28 »
Gold mix fra versele laga har meget små piller i deres æg blandning, nok bare ikke nemt og finde forhandler af det måske.

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: startfoder for altid?
« Svar #10 Dato: 10 August , 2012, 19:45 »
Tænker om de ikke bare hakker dem over hvis de syns de er for store???  <A ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: startfoder for altid?
« Svar #11 Dato: 10 August , 2012, 19:52 »
Høns i æglægning har brug for andre ting end høns i voksealderen, men det kan godt være måske at det er lidt anerledes for dværge, men det gælder ihvertfald for de store racer.

Om pillerne er for store, hmmm høns kan jo godt sluge pænt store ting ellers, som f.eks brødstykker osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: startfoder for altid?
« Svar #12 Dato: 10 August , 2012, 20:59 »
Hej Julie

Hvis det er foder til de små hollandske dværge som du skriver du har i din underskrift, så er de i hvert fald ikke mindre end vores serama'er og vores sabelpoot er ej heller så forfærdelig meget større end den race. Begge racer lever her hos af fuld af pep fra mølleren, hvede og knækket majs (samt lidt undulat foder som guf hver dag), de kan fint spise pillerne. Mens de er små kyllinger får de bro start fra versele laga sammen med undulat foder, plus jeg "blender/knuser" hårdkogte æg, når de er lidt større går vi så småt over til en voksetilskudsfoder, hvede og majs - alle 3 ting bliver kværnet i en kaffekværn i starten (men serama kyllinger er også ekstrem små de første mange uger). Og ja som Lene skriver så kan høns altså sluge rimelige store ting, vores lidt større dværg høns har sloges om både frøer og endda små mus.
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: startfoder for altid?
« Svar #13 Dato: 10 August , 2012, 21:32 »
Mine Hollændere klarer fint at spise det æglægningsfoder jeg har!

Jeg er spændt på hvordan det kommer til at gå for deres kyllinger.Mon de kan spise alm startfoder fra starten?? Ellers får det nok bare en tur i minihakkeren den første tid.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: startfoder for altid?
« Svar #14 Dato: 11 August , 2012, 19:43 »
Versele-Lagas produkter kan fås, der hvor de forhandler Meldgaards produkter. De kan i hvert fald bestilles der, hvis de ikke har dem hjemme. Jeg har forhørt mig hos Meldgaard.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk