Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns på kur?  (Læst 4625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bakkebo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Høns på kur?
« Dato: 21 December , 2011, 19:39 »
Poster  lige mit indlæg her, selv om jeg har postet noget lignende i en tråd under problemer og sygdomme.

Nå, manglende æg gennem længere tid. Har nu tjekket hønsenes tilstand og jeg tror de er for fede! Ligesom en fedtpude på maven øverst på brystet. Så hvad gør jeg nu? Har 9 isa brown høner - og så 11 kyllinger ( 3 mdr) af danske landhøns

De har fri adgang til fuldfoder, får lidt bygkorn i ny og næ, fri adgang til græs og så får de husholdningsaffald... Mit dilemma er at kyllingerne vel skal have alt hvad de kan spise - men hvad med hønsene - hvad skal jeg stille op med dem og deres fodring...? Gode råd og idéer modtages meget gerne!
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høns på kur?
« Svar #1 Dato: 21 December , 2011, 19:54 »
Du skal nok passe på med at lave en alt for stram slankekur her om vinteren, hvor dyrene bruger ekstra enegi på at holde varmen. Du kunne evt. prøve at tage køkkenrester ud af menuen ( bliv ved med at give grøntsager) og så ellers fortsætte med det, de altid har fået.

Jeg undrer mig blot over at høre om fede Isaér. Jeg har haft Isaèr i godt tre år,  tro mig... de har haft adgang til fede spiser, men de har aldrig spist sig fede. Modsat min favrolle, så synes jeg kun, at jeg ser Isaèrne spise, når de er sultne....og ikke bare for hyggens skyld.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Høns på kur?
« Svar #2 Dato: 21 December , 2011, 20:01 »
Høns skal have alt det de kan æde, hvis man altså vil have æg. Og det syntes som en forudsætning/ønske blandt mange.
Derimod skal høns have masser af motion  /o

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Høns på kur?
« Svar #3 Dato: 21 December , 2011, 20:13 »
Hmmm, en fedtpude på maven øverst på brystet.
Er du sikker på at det ikke er kroen du har mærket? - og at den har været halvtom?

Hvordan fodre du?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høns på kur?
« Svar #4 Dato: 21 December , 2011, 21:03 »
Hvordan er deres kamfarve? Høns i lægning har knaldrød kam. Selv ISA'er holder pause om vinteren... Har de lys i huset?
Jeg har heller aldrig hørt om en fed ISA så jeg tror ikke at det er dér, problemet er. "Fedtpuden" er kroen og burde være fuld og fast undtagen om morgenen inden morgenmaden ;)..
Kan de lægge æg andre steder (forudsat at de lægger æg)? Skal du have æg, skal de have alt det, de kan æde. Det er kun de store, tunge racer der ikke lægger mange æg, der risikerer at blive fede. Og så altså måske dem, der ikke får motion nok. Måske skulle du skifte til tilskudsfoder og så give korn ved siden af, da det KAN være mangel på protein, der nedsætter ægproduktionen. Et æg er en lille bombe af protein og andre næringsstoffer, der kan producere en levedygtig kylling. Det skal en ISA præstere 300 gange om året. Det kræver superkost da der jo også går noget til at holde hønen i live. Held og lykke med dem og fortvivl ikke.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bakkebo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Høns på kur?
« Svar #5 Dato: 21 December , 2011, 21:25 »
Tak for hurtige svar - nu bliver jeg snart forvirret - jeg har 8 med helt rød kam, 1 med lyserød. De har fuldfoder i hønsehuset - jeg har de sidste par dage prøvet at give dem lidt ad gangen - altså ikke fyldt fodertårnet op - men de spiser rub og stub og når jeg fylder nyt i - så er de der lynhurtigt - så udover lige denne uge, så har de altid haft frit fuldfoder.

Jeg tror ikke det er kroen jeg har mærket - men i morgen vil jeg fortsætte mit hønseføleri - så får I lige en update. Jeg har før haft skrevet her om manglende æg - jeg ved de har fældet, har været i tvivl om deres alder - de skulle gerne være fra starten af 2010, og jeg har diskuteret lys mv.

De har en hønsegård med adgang til græsareal og når vi kommer hjem om eftermiddagen og hver weekend går de frit på hele grunden, så jeg synes de har gode muligheder for bevægelse.... De står op med dagslyset og så er der lys i stalden indtil mellem kl. 20 og 22 sådan cirka.

Manglende æg har været et "problem" de sidste 3-3½ md. Jeg får et eller to om dagen ( fra de to nyeste som er fra i år - det ved jeg) men alle de "gamle" lægger stort set ikke æg. De nyeste høns er dem der er nederst i hierakiet og dem der spiser sidst ( og måske mindst?)

Jeg synes bare den høne jeg følte på her til aften var anderledes end den jeg følte først - den havde ligesom mere løs kød på brystbenet, derfor syntes jeg den var fed??? En nabo der var på besøg i efteråret syntes mine høns var store og flotte og tilskrev det at de gik i haven i modsætning til hans, der kun havde hønsegård uden græs mv...

Nå, på den i morgen, så vil jeg have opklaret om, hvorvidt de er tilpas eller ej... Gad vide om der er vægtnormer for isa'er?
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Høns på kur?
« Svar #6 Dato: 21 December , 2011, 21:36 »
Farm-Svendsen havde samme problem som dig. Ingen æg og høns som bare gik og fes husleje af ::) Hun var ved at finde øksen frem 8) Det hjalp først da hun gav hønsene foder ad libitum, så fyld foderautomaten helt op og lad dem spise hvad de kan og tænd evt. lys i 14 timer i huset.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høns på kur?
« Svar #7 Dato: 21 December , 2011, 21:40 »
Eller den ultimative test: slagt én og se, om der er for meget fedt. Og husk så at de SKAL have fedt såvel mellem indvoldene som lidt under skindet her om vinteren. Med så gode motionsmuligheder og god fodring burde de lægge æg. Men - industrihøns bliver jo netop kasseret fordi de holder lang æglægningspause. Så lang at det produktionsmæssigt er mere rentabelt at kassere dem og købe nye, hvis man ellers er industri-æggeproducent. Hvis du vejer et par stykker er jeg da sikker på at du kan overtale forum-medlemmer med ISA'er til at veje nogle af deres, der lægger æg - og så sammenligne. Det vil såmænd ikke være særlig sært her på Forum ::)....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Høns på kur?
« Svar #8 Dato: 21 December , 2011, 21:41 »
Det vil såmænd ikke være særlig sært her på Forum ::)....

Niks, ikke sært, slet ikke her på forum /o ::) ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høns på kur?
« Svar #9 Dato: 22 December , 2011, 07:13 »
Naaj da...selvfølgelig er det normalt at veje sine høns i ny og næ ;D. Mine isaèr bliver vejet, når de er blevet rumpevasket og føntørret, og de vejer mellem 2 kg til 2,8 kg. Jeg har anskaffet mine isaèr som hønniker og hver gang, jeg har fået nye, har nogle været lyse og nogle meget mørkere i farven. De lyse er mindre høns end de mørke...og det har ikke ændre sig efterhånden om de er blevet ældre. Desuden vejer alle mere om vinteren...meget klogt gjort af hønsene, så de har lidt fedt på kroppen til at modstå vinterkulden

Mine isaèr er mellem 9 mdr og god 3 år og de gider ved gud heller ikke tænke på mit æggebehov her i vinter. De kommer et enkelt æg en gang imellem og ellers bruger de deres tid på at holde varmen, holde vinteren ud og glæde sig til forår...akkurat som mig :D

Mht rød kam så bruger jeg mere kamfarve som målestok for hønsenes velbefindende. Rød kam er lig med sunde og raske høns...har man bleg eller misfarvet kam er man syg eller i fæld. Alle mine isaèr har flotte julerøde kamme...men her betyder det bestemt ikke æg ;).
Min faverolle til gengæld...hun har en bleg, lyserød kam..men hun kan lægge æg..hooold da helt op :o. Hun lægger et æg hver anden dag og hun er virkelig FED og mget madglad.

Personligt giver jeg ikke så meget for de tommelfinger regler....jeg nyder blot mine hønsepiger og glæder mig over, at de naturligt tilpasser sig årstiderne og ikke blot opfører sg som æggemaskiner
« Senest Redigeret: 22 December , 2011, 07:40 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14