Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig fik vi taget os sammen  (Læst 4383 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alma

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Endelig fik vi taget os sammen
« Dato: 06 ſeptember , 2011, 21:55 »
Endelig fik vi os taget sammen til at spørge bondemanden og vi kunne købe korn hos ham  :)

Prisen er ca 130,- for 100kg, der er sørme mange penge at sparre  ;D

Hveden har han hele vinteren og forår, men byggen skulle jeg sige hvor meget jeg skulle bruge for så ville han tage det fra. Måske de små kom på overarbejde for meget skal man lige bruge indtil næste høst  ???

Hvordan er jeres blandingsforhold? vil købe majs ved siden af + tilskudsfoder.
Malene

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Endelig fik vi taget os sammen
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2011, 22:00 »
Vi har brugt ca. 400 kg. byg om året, men det har så også været til 6 får og deres lam i det tidlige forår, som tilskud til deres kraftfoder, til høsene, hvor det blir blandet i deres fuld af pep + det løse de får, og så har vi et fodertrug til rådyr, fasaner m.m. Vi har lige hentet en ny ladning her i weekenden og har vel en 40 kg fra sidste år.

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: Endelig fik vi taget os sammen
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2011, 22:07 »
Vi får korn fra en af mine fars venner der er bonde :P

Kan får/lam og rådyr godt spise korn uden det er kværnet?
+ tager fasanerne de hele korn :)
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Endelig fik vi taget os sammen
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2011, 22:15 »
Jeg ved ikke med får, men geder må ikke få noget som er valset/kværnet, det skal være hele bygkorn ellers får de sur vom og det er ikke godt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Endelig fik vi taget os sammen
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2011, 22:20 »
Byggen må maks. udgøre 25% af den daglige foderation. Nu ved jeg ikke hvor stor en andel tilskudsfoder du bruger men ellers er mængden af byg nogenlunde til at regne ud.
Der er lavet tråde herinde om hvor meget foder, høns skal have. Jeg kan ikke huske det nøjagtigt men mener at det er 130 gram pr. høne pr. dag... Eller?
Når du finder det rigtige tal så er det jo bare at sætte et simpelt regnestykke op.
Men hvis jeg var dig så ville jeg da hellere bestille 100 kg. for meget end 100 kg. for lidt. Korn kan jo holde sig længe så du skal nok få det brugt.

De gange jeg kun har haft adgang til byg, hvede og tilskudsfoder har det nogenlunde set sdan ud: 50% hvede, 20% byg og 30% tilskudsfoder,
På sækken med tilskudsfoder står der godt nok at man skal bruge en højere andel men da dette også er det dyreste fodermiddel bruger jeg ofte kun 25-30%.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Henrik R.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
Sv: Endelig fik vi taget os sammen
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2011, 22:23 »
Både får og lam spiser de hele korn - uden problemer.

Til de vilde dyr har vi stillet et cementrør (ca 15 cm i diameter og ca 1 m. højt) i en lille skov tæt på stuehuset, så vi kan se dyrene inde fra stuen og der spiser de alle med stor glæde.
De tømmer røret om vinteren når der ligger sne på ca. en uges tid.

Henrik

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endelig fik vi taget os sammen
« Svar #6 Dato: 07 ſeptember , 2011, 07:17 »
Vi har en fodertønde med spiral i bunden til vores vilde fasaner i haven, der bliver de fodret med hel hvede, det spiser de gerne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Endelig fik vi taget os sammen
« Svar #7 Dato: 07 ſeptember , 2011, 09:24 »
Får/lam har også bedst af hel korn - de kan nøjagtig som Lene skriver med gederne - få sur vom hvis det er kværnet/valset.
Med venlig hilsen Heidi