Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det fede ved udstillings høns  (Læst 8824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie Frederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Det fede ved udstillings høns
« Dato: 30 Januar , 2010, 18:22 »
Hej alle sammen  :D

Nu har jeg ikke selv udstillings høns, men hvad er det fede ved at gå til udstilling med ens høns?

- Engang fik jeg en rigtig flot sussex hane der hed Pingu, men jeg valgte at sælge ham, og i stedet beholde en knap så flot hane, som var sødere i det inde.

- Tit oplever jeg bare at skønhederne er nogle onde nogle )-: Pingu kunne ikke sammen med særlig mange andre, og han fik desværre også ram på min gamle høne Plet /:


Mvh Julie (-:

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2010, 19:11 »
Udstilling er jo en slags test på det avlsarbejde man har gjort. Om man bevæger sig i den rigtige retning eller om man skal sætte ind på at rette op på nogle fejl.
Og så er der jo hele det sociale aspekt i det også.... man hygger sig altså på de udstillinger :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2010, 20:33 »
Du har vist bare været uheldig med "udstillingshanen".
Hvis ingen avler seriøst, vil der jo efterhånden ikke være flotte racehøns tilbage, og det tror jeg da alle herinde ville være kede af. Ikke at mindre flotte eksemplarer ikke kan være dejlige høns, men man vælger jo også sine høns ud fra, hvad man kan lide at se på og hvilke egenskaber der er typiske for en race. (Farve, ægfarve, størrelse, rugelyst/ mange æg m.m.)
Jeg har købt racehøns ved en seriøs avler, og det er rare og nemme høns. Der vil altid dukke "dumme" haner op af og til, og det er faktisk også en egenskab man kan/skal avle væk. Sådan en hane skal have kappet hovedet af, og så skal man avle på rare haner. Men rare haner kan altså også godt se godt ud. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2010, 21:15 »
Jeg har lige været på udstilling i Silkeborg i dag.
Det er smadder hyggeligt, og man møder mange dejlige mennesker også.
Det sjove var, at der specielt var en hane dernede, der var temmelig galsindet, bare hånden kom i nærheden af buret, hakkede den ud.
I de nærmeste bure sad der nogle andre haner magen til, og ingen af dem hakkede efter fingrene..

Men det er jo rart at komme med høns på en udstilling, som man selv har udvalgt, måske gennem flere år, og så få bedømt, om man har set rigtigt / valgt rigtigt..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Julie Frederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2010, 21:35 »
Hmm, ja. Kan godt høre det fede i det  ;D

Men jeg ville bare blive irriteret over hvis andre vuderede min høne "dårligt"
fordi den for mig ville være lige til en top karakter  ;).
Mvh Julie (-:

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #5 Dato: 30 Januar , 2010, 21:53 »
Sådan er et vist hos alle i starten.
Min kone og jeg har udstillet katte i adskillige år, og efterhånden så lærer man jo, at den perfekte kat, eller høne for den sags skyld ikke er lavet, så alle har dermed noget kritik at få.
Her kommer det spændende så, at få så lidt kritik som muligt.
At der er enkelte eller flere fejl betyder jo ikke, at man holder mere eller mindre af dyret.
Det skal jo helst være sådan, ihvertfald når det er kæledyr, at vi hver især har verdens bedste...
Sjovt nok, så har jeg verdens 10 bedste skovkatte, og verdens 3 bedste orpington lige nu, imorgen forhåbentlig 5 bedste Orper...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #6 Dato: 30 Januar , 2010, 22:08 »
Hmm, ja. Kan godt høre det fede i det  ;D

Men jeg ville bare blive irriteret over hvis andre vuderede min høne "dårligt"
fordi den for mig ville være lige til en top karakter  ;).


Der er bare altid dommere der ikke ser så godt ;) ;) ;) Nu er jeg egentlig ikke klar over om man i DK bruger udenlandske dommere, men i hundeverdenen er der eks. stor forskel på en tysk dommer og en dansks dommer (ihvertfald i min race grand danois) Min gamle hanhund fik af danske dommere altid at vide at han var for grov og maskulin (?? et argument jeg aldrig helt har forstået at en hanhund kan være for maskulin (igen dumme dommere;)) ) Men de tyske dommere elskede ham og satte ham i top stort set hver gang.
Så det afhænger sikkert også af øjnene der ser. og Lur mig om der ikke også i hønseverdenen er lidt underhånds aftaler af og til..... det forekommer sq næsten altid.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2010, 06:56 »
Denne sæson er første gang, jeg har udstillet høns selv. Jeg har haft et dværg maran projekt sammen med to veninder, og vores mål var at få dem med på LU. Det lykkedes, og det var SÅ sjovt hele vejen igennem: Vi fik STOR hjælp af nogle garvede hønsefolk her fra området mht. hvordan de skulle klargøres til udstillingen. Vi havde så meget snak frem og tilbage os tre veninder imellem. Der var spændingen og forventningen til, hvordan det nu ville gå. Der var alle forhåndsaftalerne, om hvem her fra DFF, vi skulle mødes med, prøv en gang at se denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,6981.0.html
Så var der hele selve udstillingen, at komme derop og se ens egne høns, som selvfølgelig var de smukkeste af alle de knap 4000 udstillede, glæden og overraskelsen over hvor godt de rent faktisk havde klaret sig; det havde vi jo håbet på, men ikke helt turdet tro på.
Det er også en god oplevelse, at ens egne høns helt tydeligt genkender os, når vi kommer hen til dem.
Jeg er blevet bidt af hønseudstillingsfeberen (en under-"sygdom" af hønsefeber).
Jeg har også udstillet mine siameserkatte for år tilbage, men selvom de også klarede sig rigtig flot, oplevede jeg ikke det samme, og kattene kunne helt tydeligt ikke lide det, og så stoppede jeg.
Mht. din smukke, arrige hane, synes jeg du valgte rigtigt. Arrige haner bør ikke indgå i avlen, og hvis din anden hane var fra samme stamme, har han sikkert haft samme gode gener (næsten) at give videre. Vi har også haft en arrig hane, han blev forfremmet til coq-au-vin, og mit lille barnebarn, som han også angreb, siger med fryd i stemmen, at vi spiste ham, og han smagte godt!
Sikke en roman det blev til  :D
Jeg vil tilføje tilsidst, at jeg egentlig var lidt forbeholden omkring hønseudstillinger, for jeg var bekymret for om det ville stresse mine dyr, men efter jeg selv har haft egne dyr med på to udstillinger, og oplevet deres reaktion, er jeg udelukkende positiv, for den ansvarlige avler vil ALTID sørge for at det sker med dyrenes velfærd for øje.
Hønseudstillinger:
*y *o *y *o *y
Efter udstillingen er der alle planerne for den kommende sæson, og det er akkurat lige så sjovt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2010, 09:17 »
Julie, jeg kan sagtens forstå, at du har det sådan.

Og det er faktisk en sympatisk tankegang - den der med, at det ikke er "det korrekte" udseendet, det kommer an på, men dyrets "væsen"   (Måske var der en anden race (af pattedyr), der ku lære lidt af det  ;) )

Hold du bare fast i den tankegang - den skade ingen - hverken dyr eller mennesker.

Måske ændrer det sig med tiden - det har det absolut gjort hos mig (så jeg synes det fantastisk at komme og kigge på en udstilling - og jeg har nu racehøns med de rigtige egenskaber i min have) - men uanset hvad, så tror jeg at du bliver en rigtig god hønseejer, der behandler dine dyr godt.  /o
« Senest Redigeret: 31 Januar , 2010, 09:44 Fra Susanne »

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #9 Dato: 31 Januar , 2010, 11:39 »
Til Vanda.
Du er heller ikke klar over, at når man bedømmer høns ved man ikke hvem der ejer dyrene - det er ikke som med f.eks. hunde, køer på udstilling o.s.v. at man har et katalog med oplysning om ejer m.v.
Kataloget på en udstilling ser fjerkrædommeren først efter bedømmelsen.

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #10 Dato: 31 Januar , 2010, 12:20 »
 :D det lærte jeg på struer udstilningen, da jeg spurgte hvorfor der kun var struers fjerkræskoloni, der udstilleree alle de høns ;D, ja ja bliver hele tiden klogere
til lykke med det gik godt for marianne, linda og?
mvh randi n

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #11 Dato: 31 Januar , 2010, 12:40 »
Berit, Linda og Marianne = de tre kvindelige musketerer
En for alle og alle for en *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #12 Dato: 31 Januar , 2010, 14:08 »
 - og jeg kan supplere med, at de tre kvindelige musketerer har underholdt os andre på bedste vis under forløbet.

Så der var MANGE herindefra, der skulle hen omkring de fine dværgmaraner og have et kig på LU  :D

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #13 Dato: 31 Januar , 2010, 19:31 »
Til Vanda.
Du er heller ikke klar over, at når man bedømmer høns ved man ikke hvem der ejer dyrene - det er ikke som med f.eks. hunde, køer på udstilling o.s.v. at man har et katalog med oplysning om ejer m.v.
Kataloget på en udstilling ser fjerkrædommeren først efter bedømmelsen.

Det er mmuligt, men føølger man lidt med som dommer så har man jo nok en ide om hvemk der opdrætter hvilke racer ;)og mange af de specielle racer især :).  Jeg siger ikke at det er sådan jeg kunne bare godt forestille mig det var sådan. Hvis jeg tager helt fejl, så er det jo kun godt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Det fede ved udstillings høns
« Svar #14 Dato: 31 Januar , 2010, 21:30 »
En udstilling er lige så meget et vindue ud til verden, hvor folk kan komme og se de forskellige racer live. Så jeg ser udstillingerne lige så meget som P.R for mine racer.
På en udstilling fremviser man sine dyr og er man heldig, så er der andre som fremviser samme race, så der er sammelignings grundlag.

Det er selvfølgelig altid nemt at klage over dårlige point, det er de færreste som klager over at deres høns har fået for mange point og at de har vundet ALT for meget.
Og det kan også været svært for nogen at "tabe" selvom deres dyr er mindre gode, men som regel er det muligt at få en snak med dommeren om hvorfor der er givet dårlige point.
Det er selvfølgelig fedt at vinde, det vil jeg slet ikke benægte, men jeg kan også glæde mig på andres vegne, det er der heller ikke alle der kan. Men sådan er det vel med al sport.

Desuden hvis der ikke fandtes seriøse avlere som gad at avle fjerkræet racetypiske og ægte, så ville hønseholdene fremover ende i hybrider og diverse bastarder af meget svingende kvalitet, og dette synes jeg bestemt ikke er specielt ønskeligt.

Der er dæleme også mange omend flere hybrid høns med kanibalistiske tendenser, fordi de kun er indavlet med det ene formål at kunne lægge mange æg og de ikke er avlet på hverken udseende eller temperament.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub