Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!  (Læst 8595 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Dato: 27 Januar , 2010, 19:41 »
Jeg skal hen og forhåbentlig købe nogle orpington i morgen. Jeg har planer om at udstille, og hvis ikke dette efterår, så ihvertfald næste ;)

Nå, men når jeg står og kikker på de kære dyr, hvad skal jeg så særligt være opmærksom på? Sælger virker meget ærlig og troværdig i telefonen, og sagde selv at de spættede ikke havde en alt for god kam, men at den blå hane havde en perfekt kam. Jeg tænker så selv, at det er ok, så længe det ikke er omvendt? Kan jeg ikke risikere at få spættede, som stadig har pæne kamme, selv om deres mor ikke har?

Og hvad er ellers det vigtigste at se efter? Jeg har læst lidt inde på orpingtonklubbens hjemmeside, men jeg kan ikke helt finde ud af hvad der er allervigtigst...er det f.eks. kammen eller vingen? Hvad giver flest points ved en udstilling? Og hvad kan man som køber se lidt igennem fingre med, fordi det f.eks. ville være let at avle sig ud af?

Nå, jeg vil meget gerne høre jeres indput :) På forhånd tak :)

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2010, 20:01 »
Havde det nu bare været i dværge....   /d
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2010, 20:11 »
Det er også svært, at se om dyrene er udstillingegnet, tror man skal ha udstillet i flere år, før man kan gennemskue alle de ting man skal være opmærksom på. Nogle farver er også svære at avle pæne dyr på..(er de spættede ikke "affald"..altså ikke til udstilling?) ellers ville jeg se efter størrelse, pæn afrunding af halen(ikke spidshalet) og ikke mindst kalkben..og så kammen er vigtig..det så jeg da i Herning, hvor flere dyr ingen points fik, pgr. kammen..
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2010, 20:12 »
Havde det nu bare været i dværge....   


Og så sir man det kvinder der går op i størrelsen ?? ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2010, 20:30 »
@Rixen: "affald" ::) :D Nej, de er vist ikke godkendt i DK endnu, hvis det er det du mener?! ;D

Men ok, det er godt lige at vide... Mht. størrelse, så er jeg virkelig i tvivl, for jeg tror aldrig jeg har set orpington!! Er de på størrelse med sussex f.eks.?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2010, 20:33 »
Jooo man kan godt sige de på størrelse med sussex ..... de SER bare større ud pga det store fjerskørt de fejer rundt med. En af mine nylige dræbte høns havde den smukkeste befjering .... hun lignede en kæmpe lakridsskumfidus !

Jeg ved ikk hvad der er vigtigst ved vurdering til udstilling ...men for mig er en flot befjering alt afgørende .
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2010, 20:44 »
Orpington skal have en terningeformet og omfangsrig, bred og dyb krop med tæt fyldig og dunrig fjerdragt.

Undgå kamfejl som tvillingetakker, bitakker og hjortetakker.

Hvis jeg var dig ville jeg også købe en god sort hane, til krydse ind på de spættede og til at have i reserve.
Det er altid godt at have min. to haner, hvis nu den ene skulle falde om.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2010, 21:06 »
Tak! :)

Tvillingetakker, bitakker og hjortetakker...hvordan ser de lige ud?

Er det noget med at tvillinge er 2 helt ens i højde? Bitakker er måske en tak for meget? (*f) Og hjortetakker...ved siden af hinanden ?????

Men 2 haner...er der så ikke mega chance for hanekamp og skader/død? Jeg vil gerne havd alle til at gå sammen.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2010, 21:10 »
De må bare ikke have ekstra takker på siden af kammen Christina, altså en tvedelt tak, eller en ekstra lille tak (bitak?)  ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #9 Dato: 27 Januar , 2010, 21:14 »
Jeg ville nok gøre som Lene og anskaffe mig en rigtig rigtig god sort hane til at krydse med de spættede, det vil give 100% blå. Og så udvælge dem med de bedste kamme til at avle videre med og krydse til de bedste fra den anden gruppe :)

Jeg vil bestemt ikke kalde de spættede for affald ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #10 Dato: 27 Januar , 2010, 21:14 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,7246.0.html kig lidt på denne tråd, der er billeder af lidt forskellige kamme.

Du skal ikke have hanerne til at gå sammen. Men hvis du vil lave blå kyllinger, så vælg en sort hane til de spættede høner.
Det skulle give den bedste blå farve og husk de skal også have randtegning. Blå er en svær farve at arbejde med.
« Senest Redigeret: 27 Januar , 2010, 21:18 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #11 Dato: 27 Januar , 2010, 21:32 »
Tak *b

Vil jeg ikke kunne lave en ordentlig blå farve med en blå hane, tror I?

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #12 Dato: 27 Januar , 2010, 21:33 »
Der er noget med at blå ikke kan renavles, så det er derfor bedst på den anden måde ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #13 Dato: 27 Januar , 2010, 21:46 »
Jeg har nu fået lov at købe en blå hane, 2 spættede høner, 1 sort høne og sandelig også en lille blå høne!

Taget fra din anden tråd.

Jeg ville ikke sætte blå på spættet, for jeg tror den blå farve bliver for uens lys og blakket, samt at randtegningen bliver dårlig/forsvinder.

Udstiller sælger ?? for hvis han gør, mon ikke han så vil hjælpe dig igang, omend ikke med de aller bedste dyr, så med hæderlige dyr uden de store skavanker.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Orpingtonkendere...jeg har brug for jer!
« Svar #14 Dato: 27 Januar , 2010, 22:00 »
Hmm...jeg er ikke sikker på at sælger har en sort hane...men vil det sige, at hvis jeg skal gøre mig nogle forventninger om at lave nogle flotte blå høns med randtegning, så SKAL hanen være sort? Eller kan jeg stadig lave dem "rigtige" med en blå hane på den sorte høne?