Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æg og hønsestørrelser  (Læst 16825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #30 Dato: 14 Januar , 2010, 09:42 »
Selvfølgelig skal du det Katja ;) man bliver bidt af det /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #31 Dato: 14 Januar , 2010, 10:06 »
Ja jeg ku godt blive bidt af kæmpe høns, så vil jeg bare be om Hjææælp, for hvordan avler man dem store, nu ved jeg jo ikke hvor store de er, men hvad kan man evt krydse ind over for størrelse? eller skal jeg simpelthen finde avlsmateriale i andre lande, for jeg mener der er så uhyggelig få i DK, at de mere eller mindre er i familie alle sammen.

Det vil nok gå ud over Araucanaerne så, for jeg har ikke mange hønsegårde, uha jeg skal bestemme mig hurtigt, for ikke at sætte hanen af på vejen, altså hos en veninde.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #32 Dato: 14 Januar , 2010, 10:24 »
Mon ikke en dorking hane kan klare sig imod to araucanaer? Indtil du kan skille dem ad. Men hvis du kan låne ham når du får plads er det måske bedre.

Med de store handler det jo ikke kun om at avle dem store, men også bevare/forbedre type.
Det avlere af store racer blandt andet gør er at ruge kyllinger ud tidligt på året så de når at vokse sig store, og så avle videre på de største af dem. Måske krydse en sort jersey kæmpe ind over? Ja hvad ved jeg :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #33 Dato: 14 Januar , 2010, 10:33 »
jo Dorking kan nok klare sig, men mon Araucanaerne kan??

jeg vil prøve at starte en Dorking tråd, og høre om der er nogle der er inde i det med avl. jeg er jo lidt bange for ar komme noget forkert på dem, men hvad de smager jo godt hvis de ikke lever op til standarten.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #34 Dato: 14 Januar , 2010, 10:53 »
jeg vil prøve at starte en Dorking tråd, og høre om der er nogle der er inde i det med avl. jeg er jo lidt bange for ar komme noget forkert på dem.
Hej Katja!

Først tillykke med din nyerhvervelse, dernæst, god ide med en Dorking tråd, men tror du er lidt alene her.

Det er i mine øjne, ikke tilrådeligt, at blande de få Dorking der er tilbage i DK, med andre racer før der er en bæredygtig bestand af racen, det er selvfølgeligt kun set med en udstillingsavlers øjne.

Der har ikke været udstillet Dorking i de sidste, måske, 3-4 år i DK. andre på Forum ved det måske bedre end jeg?

Det er en fantastisk race, bare ikke for mig!, jeg holder mig til Brahma, held og lykke med udbredelsen af dine Dorking.

Ps. det kunne jo være at andre fik øje på racen. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #35 Dato: 14 Januar , 2010, 11:41 »
Det tror jeg også!
Jeg bestemte mig i sin tid for trefarvet sussex fordi jeg troede det var umuligt at få gode dorking
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #36 Dato: 14 Januar , 2010, 12:04 »
Hej igen

Jeg har altid godt kunne lide Dorking .Det er syndt der er så få tilbage i Danmark :'( Jeg har tænkt mig at forhøre mig om der er en mulighed for at hente lidt blod fornyelse i Tyskland,men igen ved ikke om de Tyske er bedre end de Danske?

Jeg skal nok hjælpe så godt jeg kan.

MVH Jesper

mvh Jesper

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #37 Dato: 14 Januar , 2010, 12:27 »
Jeps så er jeg her igen hvilken farve er de damer ude efter? Og er jeres Tyske godt på skrift ;) ellers skal jeg nok hjælpe jer eller også Jørn. Her den farve jeg bedst kan lide  ;D

« Senest Redigeret: 14 Januar , 2010, 12:31 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #38 Dato: 14 Januar , 2010, 13:27 »
Hej Jesper..ja det er lige sådan nogle sølvgrå Dorking Katja og jeg har.."falder" du over en dejlig stor hane i sølv på din vej rundt i Tyskland/Holland..så ta ham endelig med hjem..så kan Katja og jeg dele ham.. ;)vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #39 Dato: 14 Januar , 2010, 13:40 »
Hmm kan se der er en Dansker der er medlem af den Tyske Dorking klub /o

Christian Hansen  skulle bo i Tinglev TLF 74648185 Prøv og hør om han stadig avler Dorking :)

MVH Jesper
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2010, 13:47 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #40 Dato: 14 Januar , 2010, 17:04 »
Ja, jeg har haft kontakt med Christian, han avler dorking endnu, men udstiller ikke..mener han fortalte, at han ikke havde fået nyt blod ind over længe..vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #41 Dato: 14 Januar , 2010, 17:43 »
Hej Dorking fans

Denne Tyske avler skulle have alle farverne

Michael Gauer TLF:039292-27760 Håber han kan hjælpe,ellers må jeg gå på jagt igen  /o

MVH Jesper

P.S hvis i har et navn på en stor avler inden for racen ville det være super /o
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2010, 18:12 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #42 Dato: 14 Januar , 2010, 19:37 »
øj øj så sker der noget, vi må hellere lige starte en tråd om Dorking, jeg har ikke fået dem endnu, så jeg kan ikke sige så meget om dem, men i morgen aften skal jeg hente dem.

Nu har jeg lavet en tråd med Dorking under høns, ved ikke om det er det rigtige sted, ellers må den flyttes, måske den skulle have været her under arvelighedslære, tænkte bare der var flere der så den under høns

uha det med tysk er noget skidt, jeg har fået så meget hollandsk ind, at det bliver noget volapyk når jeg forsøger mig på tysk, jeg vil lige vente at se de dyr før jeg roder mig videre ud i avlen.
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2010, 19:49 Fra Katja »
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn