Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Marantur til Tyskland 2012  (Læst 111571 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Marantur til Tyskland 2012
« Dato: 29 Maj , 2012, 21:05 »
Vi har glædet os virkelig meget til at skrive denne historie!

Karina DJ, Lene Rungsted, Mikkel B. S. og undertegnede har længe talt om at tage en tur til Tyskland for at hente maranæg. Lene var afsted med Jørn sidste år, men fik ikke helt de dyr ud af det, som hun havde håbet på. Og man bliver jo grebet af stemningen, når vi netop i år har fået en spritny maranklub (som vi narturligvis alle er medlemmer af ☺) og det kunne jo være sjovt at bidrage til at få nyt blod og gode dyr til landet!

Vi har desværre (endnu) ikke selv udenlandske kontakter at trække på, så hvis det skulle lykkes, måtte vi have hjælp af Jørn Clevin.
Jørn var straks med på idéen og som altid utrolig hjælpsom! /o Han gjorde brug af sine mange kontakter til mange fjerkrævenner i Tyskland og det lykkedes ham at finde nogle avlere, der tilsyneladende havde det vi ledte efter.

Fredag d. 20. april 2012 mødtes vi til aftensmad, hvorefter vi drog mod Sydhavsøerne for at overnatte (vandrehjem i Vordingborg). Vi skulle hente Jørn MEGET tidligt næste morgen og tage med den allerførste færge mod Tyskland. Her ser I en meget forventningsfuld og meget morgentræt maranbande på færgen ☺




Den første avler vi skulle besøge var Norbert Weinberg. Han har store maraner i sort/kobber samt sort/sølv. Han havde mange utrolig flotte dyr. Især stoltheden, en sort/sølv hane, der er ’søn’ af en belgisk champion, gjorde stort indtryk på os.





Heldigt for Mikkel, at det netop var sort/sølv æg, han havde bestilt. Det tegner virkelig godt for avlen af sort/sølv maraner i DK. Mikkel købte ikke mindre end 47 æg af sort/sølv fra Norbert og tøserne købte 30 æg af sort/ kobber til deling.






Norbert var meget interesseret i vores nye danske maranklub og gav os et eksemplar af den tyske maranklubs blad samt nogle skrivelser om maran generelt. Norbert var meget interesseret i vores danske maranklub og et fremtidigt samarbejde. Vi hilste både på konen, en nabo og en fjerkræven; alle fantastisk hjælpsomme og snaksaglige mennesker, så vi fik øvet lidt tysk ☺ Det var utroligt hyggeligt og vi kunne være blevet længe, men vi skulle jo også videre!

Herefter gik turen videre til Potsdam, hvor vi skulle hente Jørn gode fjerkræven, Burchardt Kruger. Han havde etableret en kontakt med Hr. Kasibowski, som har fået blå/kobber godkendt i Tyskland.
Vores forventninger var skyhøje og oh la la… Mange af hans dyr var virkelig flotte! Desværre har vi ikke super gode billeder fra hans sted, for der var ikke så god plads. Men her er et par billeder af nogle af hans ungdyr:






På forhånd havde vi bestilt daggamle kyllinger. Her ses Hr. Kasibowski i arbejdsrummet.






Æggene var den helt store skuffelse fra dette besøg!
Vi ved jo godt, at det er svært at få det hele, når man avler maran. Men mange af æggene er kun en 3’er på farveskalaen, altså netop ok for maran, men ikke det vi gerne vil have. Vi blev dog enige om at tage alle de æg vi kunne få, da mange af dyrene virkelig var flotte. Det med ægfarven må vi klare senere, for vi har da heldigvis selv dyr med god ægfarve.

Det viste sig efterfølgende, at befrugtningen på disse æg var ringe, så i bagklogskabens klare lys er vi ovenud lykkelige over at vi endte med at købe 150(!) æg af ham. Jørn havde heldigvis forhandlet rigtig gode priser til os, så vi vidste på forhånd hvad vi skulle betale for dyr og æg.

Efter dette besøg var klokken efterhånden blevet mange, så vi var MEGET sultne. Vi spiste på  en meget smukt beliggende borg i nærheden. Her ses hele ekspeditionen med maven fuld af schnitzel:






Efter en dejlig middag på borgen, sagde vi farvel til Burchardt Kruger, og satte herefter kursen imod André Missbach, som er redaktør af Europas største racefjerkrætidsskrift Geflugel Zeitung, samt racefjekræ dommer, og medlem af det tyske forbund for racefjerkræopdræt.

Andre Missbach har ingen maraner! Til gengæld havde han så meget andet, der kunne friste svage sjæle - det var nok godt, vi ikke kunne blive så længe ;-)
Han opdrætter Sabelpot og cochins samt gamle engelske kamphøns, og er en gammel ven af Jørn. Et venskab, der har rødder helt tilbage fra D.D.R. tiden.

Det havde jo været en lang dag og vi skulle hjem med vores dyrebare last!






Efterskrift:
Alle kyllingerne er nu klækket - med lidt blandede resultater. Generelt gik det rigtig godt med æggene fra Norbert, men ikke helt så godt med æggene fra Kasibowski. Til gengæld havde vi mange af dem, så vi er endt op med en hel del kyllinger:

Sort/sølv: 35 (3 aflivede)
Sort/kobber: 44
Blå/kobber: 25
Splash: 4

Herudover har vi 28 kyllinger, der nu er næsten 5 uger. De er blandet sort kobber og blå kobber.

Vi skal slet ikke få armene ned over, at vi nu har en masse spritnyt avlsmateriale gående, og vi glæder os som små børn til at se hvad de bliver til!
Når denne import sammenholdes med de æg Lene hjemtog fra Tyskland sidste år og med de franske æg, der blev importeret i januar, så tror vi virkelig, der er en god fremtid for maranavlen i DK. Udover disse to seneste store importer, så er der jo også andre, der har fået nyt blod til landet.

Vi arbejder ydmygt videre! Vi håber vi kan forvalte disse dyr på bedste vis og i samarbejde med alle de andre engagerede sjæle i maranklubDK får løften avlen af maran i lille Danmark!
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2012, 21:47 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2012, 21:30 »
Det lyder til I har haft en rigtig god tur og nyt den fuldt ud. Håber I får noget brugbart ud af jeres Maraner og de kan bruges fremover til både æg og udstilling. Især den Sølv sort hane ser rigtig godt ud i farverne.

Sådane ture øger også fællesskabet og venskaber i klubben og gør at klubbens fremtidsudsigter ser meget lysere ud.

Nu har I også fået lidt blod fra nær og fjern så Maranerne i Danmark burde ikke ligefrem uddød af indavl.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2012, 21:33 »
¨det lyder som en spændende tur /o Glæder mig til og følge resten af historien som den skrider frem
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2012, 22:09 »
Ville sådan ønske, at når medlemmer tog på sådanne ture, at de ikke var så hemmelige. SUK...

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2012, 22:13 »
Hva mener du med Hemmelige, Lisbeth ?

Det var jo en privat arrangeret tur.
Det er så nemt at skrue andres og egne forventninger op. derfor har vi ventet med at fortælle om turen indtil at æg var klækket og kyllinger udenfor fare. I nogles tilfælde vaccineret. Det er forøvrigt en anden del af historien som I bliver beriget med. Jeg kan løfte sløret og afsløre at nu kan jeg vacc. små kyllinger. Billed beviser kommer   /o
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2012, 22:16 Fra Lene, Rungsted »

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2012, 22:19 »
Ved godt det var en privat tur Lene og det skal ikke misforståes. Under jer meget gerne turen.
Ville bare så gerne prøve at have maraner igen, men vil gerne prøve at få noget nyt blod fra udlandet. Og så har man nu læst om 3 maran-ture...
Jeg var såmænd bare lidt misundelig  :angel:  ;D

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2012, 22:20 »
Jeg må nok sige, at man kan udrette så utroligt meget sammen, hvis alle har en fælles kurs fra starten af, hvilket gjaldt for os alle, på denne pragtfulde Maran tur til Tyskland.

NB: Tænk også bare på, alt det positive vi oplevede sammen, og samarbejdede om, inden vi tog afsted på selve Maran turen ?

J.C.

 




« Senest Redigeret: 29 Maj , 2012, 22:42 Fra Jørn Clevin »

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2012, 22:25 »
Ved godt det var en privat tur Lene og det skal ikke misforståes. Under jer meget gerne turen.
Ville bare så gerne prøve at have maraner igen, men vil gerne prøve at få noget nyt blod fra udlandet. Og så har man nu læst om 3 maran-ture...
Jeg var såmænd bare lidt misundelig  :angel:  ;D

Nu er der rig mulighed for at få nyt blod, Lisbeth! Der er jo både kommet nyt blod fra Frankrig og Tyskland i år, måske flere steder fra. Hvis der ikke er dyr til overs er der i al fald rugeæg til næste år /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2012, 22:31 »
Ved godt det var en privat tur Lene og det skal ikke misforståes. Under jer meget gerne turen.
Ville bare så gerne prøve at have maraner igen, men vil gerne prøve at få noget nyt blod fra udlandet. Og så har man nu læst om 3 maran-ture...
Jeg var såmænd bare lidt misundelig  :angel:  ;D

Ved du hvad min kære Maran ven, det er da hermed husket ;)
Der skal da nok komme Maran i din gård igen. Jeg kan godt huske billedet af dig med nogle af de maran afkom du fik via min veninde Pernille. DE var meget tamme....

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2012, 22:34 »
Tusind tak Lene og Tanja ;)
Ja de var rigtig tamme, men de blev syge allerede efter et år godt og vel og jeg har ikke en eneste tilbage..
Og for øvrigt ser det ud til at i har haft en rigtig hyggelig tur  /o

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2012, 22:42 »
Tusind tak Lene og Tanja ;)
Ja de var rigtig tamme, men de blev syge allerede efter et år godt og vel og jeg har ikke en eneste tilbage..
Og for øvrigt ser det ud til at i har haft en rigtig hyggelig tur  /o

Trist med de syge! Jeg har også været ret uheldig, så jeg glæder mig til at se hvad der kommer ud af disse kyllinger *k

Lærerigt og hyggeligt var det i al fald! Jørns billede af storkereden har i øvrigt en sjov historie: Vi var på vej ud til den første opdrætter og var for sent på den pga. tåge. Men Lene lavede en håndbremsevending i Volvoen, så vi kunne komme til at tage billeder af storkereden. Det måtte vi have med, selvom tiden var knap!

Efterfølgende mødte vi en storkerede med storkepar i næsten hver eneste by vi kørte igennem ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2012, 22:47 »
Jeg må nok sige, at man kan udrette så utroligt meget sammen, hvis alle har en fælles kurs fra starten af, hvilket gjaldt for os alle, på denne pragtfulde Maran tur til Tyskland.

NB: Tænk også bare på, alt det vi oplevede forinden, og samarbejdede om, inden vi tog afsted på selve turen ?

J.C.

Ja mon ikke Jørn  /o
Og for første gang i mit liv så jeg storke i fri natur. *o
Vi myldrede alle ud af Volvoen og tog billeder af den flotte storkerede som Jørn her viser.
Store flotte traner var der også på markerne.

Planlægnings fasen har været meget sjov. Jørn har jo virkelig haft fat i folk og kom jo jævnligt med beretninger ... og billeder af folk og dyr som vi kunne komme på besøg hos.
Teknologien længe leve.... Mails , PM på Forum, telefoner og ikke mindst SMS hen over jylland, sjælland og helt til vores Bornholmer Karina. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2012, 22:58 »
Lyder som en dejlig tur /o og godt at især Mikkel fik noget nyt og spændende med hjem. Der ER gode dyr i Danmark allerede, men det kan altid blive bedre /o jeg håber i ved eget arbejde og Jørns hjælp vil få nogle rigtigt gode dyr ud af det. En skam med de blå kobber, de ser ellers flotte ud :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #13 Dato: 29 Maj , 2012, 23:16 »
Det lyder til, I har haft en rigtig fin tur. Tak for beretning og billeder.
Lige en lille korrektion. maranæg skal være mindst 4 på æggeskalaen, for at de betragtes som korrekte maranæg. Så for mit vedkommende har jeg laaaang vej igen med de sort/kobber i dværg, heldigvis har det hjulpet lidt med de æg, jeg fik hjem fra Frankrig. /o
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig, at sådanne ture giver et godt sammenhold blandt deltagerne, og jeg ville ønske flere havde haft mulighed for at deltage, da vi i sin tid, fortalte om planerne for den tur vi lavede til området ved Marans i Frankrig.
Men når vi planlægger næste tur, er der måske nogen, der gerne vil med.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #14 Dato: 29 Maj , 2012, 23:18 »
Lyder som en dejlig tur /o og godt at især Mikkel fik noget nyt og spændende med hjem. Der ER gode dyr i Danmark allerede, men det kan altid blive bedre /o jeg håber i ved eget arbejde og Jørns hjælp vil få nogle rigtigt gode dyr ud af det. En skam med de blå kobber, de ser ellers flotte ud :D

@ Johanne.

Hej johanne.

 Vi havde også en glædelig forhånds melding, med hjem om at det Tyske Racefjerkræ forbund, ville sætte en A.O.C.åben klasse på dags ordenen, ligesom du selv foreslog det i den danske Maran klub tidligere.

NB: Nu kan vi fortælle dig, at den er vedtaget endeligt i Tyskland, og vil gælde på alle kommende, tyske udstillinger i fremtiden.

NB: Vi må derfor se frem til at A.O.C. klassen, også bliver godkendt  af D.F.f.R. i Danmark, samt i det øvrige norden omkring os.

NB: Så derfor kære Johanne, kæmp videre for det , så vi kan udstille alle de nye farve varianter i en åben A.O.C. klasse, til gavn og glæde for medlemmerne, af den Danske Maran special klub.

J.C.
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2012, 10:08 Fra Jørn Clevin »