Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af vagtler til drivhus  (Læst 10956 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

StigS

  • Gæst
Valg af vagtler til drivhus
« Dato: 16 Maj , 2014, 22:40 »
Hej brugere af DFF!

Jeg har søgt, læst og læst lidt mere. Er dog stadig i tvivl om hvilken vagtelrace der formentligt passer lige til os og vores nye drivhus.

Vi har lige opsat et 7,8m2 vægdrivhus. Der er plantet direkte i jorden (tomat, agurk, peberfrugt etc) og som 'gangareal' har vi valgt brunt stenmel. Så arealmæssigt tænker jeg det er fint til små vagtler og at de har direkte adgang til planterne som skjul etc.

Vores primære mål med vagtler i drivhuset er at holde myrer og andet småt kravl væk, evt. også tage lidt ukrudt osv. Det er også vigtigt at de ikke sviner for meget, altså at der ikke ligefrem skal muges ud hver uge.

Hvis de så også kunne lave små kyllinger ville det være et plus.
Ligeledes hvis deres æg var store nok til at de kunne spises og være erstatning for indkøbte hønseæg.


Er det kinesiske dværgvagtler vi skal anskaffe os? (formoder at deres æg næppe kan erstatte hønseæg? - men det er også kun sekundære ønsker).
Franske jumbo virker til at producere ok størrelse æg, men har læst at de sviner en del? Ligeledes skulle de heller ikke være så gode til at ruge kyllinger ud.

Anden race?

Håber på gode input :)

Mvh
Stig

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2014, 23:13 »
Man kan ikke både blæse og have mel i munden. De små kinesere, som selv ruger, lægger så små æg, at det ville være svært at få nok til et stykke smørrebrød - skal I have æg, der kan bruges til noget, skal I have japanske vagtler - som altså ikke selv ruger, men som har størrelse nok til at æggene (og slagtekroppen) er stor nok til at de er værd at beskæftige sig med.
Kineserne er vældig hyggelige, og de er dygtige til at fange småkravl.
Nogle maraner, nogle araucana.

StigS

  • Gæst
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2014, 23:16 »
Man kan ikke både blæse og have mel i munden. De små kinesere, som selv ruger, lægger så små æg, at det ville være svært at få nok til et stykke smørrebrød - skal I have æg, der kan bruges til noget, skal I have japanske vagtler - som altså ikke selv ruger, men som har størrelse nok til at æggene (og slagtekroppen) er stor nok til at de er værd at beskæftige sig med.
Kineserne er vældig hyggelige, og de er dygtige til at fange småkravl.

Hej Bente, mange tak for svar. Er klar over dilemmaet, derfor jeg håber på hjælp her :)
Hvordan ville et par Japanske trives i 7,8m2 drivhus som beskrevet?
Sviner de meget mht. afføring osv?

På forhånd mange tak.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2014, 23:19 »
Du skal se om du kan få fat i en han og to hunner, lad det komme an på en prøve - de kan slagtes og spises, hvis det ikke er sagen. Eller sælges.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2014, 23:54 »
Hvis du vælger Japanske af den ene eller anden form skal du nok beskytte dine planter lidt mere da de ellers kan blive hårde ved dem når myrene er taget.

Jo større drivhuset er jo mindre sviner de større vagtler. Det kommer også an på hvor de helst opholder sig for hvis det er under en kryderurt eller busk ses det ikke ligeså meget som hvis det er gangstien hvor man selv går.
Hvis det er dem man er fristet af(Japanske/Franske) kan man jo prøve og hvis det ikke lige gik kan de altid spises som Bente skriver.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2014, 23:34 »
Produktionsvagtlerne, altså dem man kalder japanske, franske, jumbo osv kan sagtens ruge selv, og de kan Være hårde og æde alle planterne... men værst er min egen erfaring at de støvbader meget, dvs de støver planterne til.. Men jeg er sikker på at det simpelthen skal prøves af for at se, om man gider bøvlet i længden..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2014, 12:17 »
Vores primære mål med vagtler i drivhuset er at holde myrer og andet småt kravl væk, evt. også tage lidt ukrudt osv. Det er også vigtigt at de ikke sviner for meget, altså at der ikke ligefrem skal muges ud hver uge.

Det afhænger jo lidt af hvor pænt, man ønsker det  :) - men jeg har 1,6 kinesiske dværgvagtler i mit 10m2 drivhus, der primært står på fliser (betyder man lettere ser deres droppings end hvis man har jordbund).
Vil mene jeg ca. er rundt med kosten en gang i ugen. Men jeg kunne nok godt nøjes med kun at feje hver anden uge, så nøjes du med lidt færre vagtler (f.eks. 1,2), skulle kinesiske dværgvagtler kunne leve op til netop dette punkt.

Kineseres støvbadning sviner ikke på et niveau, der er værd at nævne.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #7 Dato: 11 Juni , 2014, 12:28 »
Produktionsvagtlerne, altså dem man kalder japanske, franske, jumbo osv kan sagtens ruge selv...

"Sagtens" er at love mere på vegne af japanske, franske, jumbo osv. - end de kan holde.
Den gængse holdning er i hvert fald, at de kun sjældent ruger selv... tjek evt. andre tråde her på forum eller diverse hjemmesider.

Måske jeg bare har deja-vu, men synes vi har haft denne før?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2014, 13:12 »
"Sagtens" er at love mere på vegne af japanske, franske, jumbo osv. - end de kan holde.
Den gængse holdning er i hvert fald, at de kun sjældent ruger selv... tjek evt. andre tråde her på forum eller diverse hjemmesider.

Måske jeg bare har deja-vu, men synes vi har haft denne før?

Det er jo fordi du modsiger mig hver gang ;)

Under de rigtige forhold er der rigtig gode chancer for, at japanske, jumbo osv ruger selv...længere er den ikke.. Jeg havde selv flere hold kyllinger to år i træk, min veninde havde også to år i træk, og en bekendt har kyllinger i en fuglevoliere i år (jeg har ikke selv vagtler mere). Det er ikke kun rent held, men spørgsmålet om indretning af drivhuset/volieren, og jeg opfordrer da til, at andre prøver det samme som mig og min veninde, for de små er da SÅÅÅ søde :) Kineseren er også en lille sød fugl, men hverken dyr eller æg er rigtig til noget, det er trods alt produktionsvagtlen...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #9 Dato: 11 Juni , 2014, 13:13 »
Nåh ja..og samtidig med vagtelkyllinger havde jeg både tomater, agurker, blomster og meloner ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2014, 20:15 »
Godt med forskellige tråde at følge, og go pointe med at spise sig ud af problemet, hvis det bliver et sådanne.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #11 Dato: 13 Juli , 2014, 22:16 »
Jubii har nu fået to jumbo vagtler, de er bare søde, og har allerede lagt de fineste æg, der vejer 15g. De har ikke plukket noget af planterne endnu, men der er ikke skyggen af en myre (de kaster nok heller ikke de vilde skygger) så pt er jeg glad for de små fugle.
Har sat kartoffel net op i vinduerne, så de ikke flyver ud, og andet net for døren.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #12 Dato: 13 Juli , 2014, 22:51 »
Husk at samle bænkebidere fra naturen til dem.. dem er de helt vilde med og er et super godt proteintilskud, og er en del af fuglens naturlige kost :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2014, 20:50 »
tager de hvide fluer i drivhuset?
mvh randi

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Valg af vagtler til drivhus
« Svar #14 Dato: 31 Oktober , 2014, 13:04 »
Bliver de tamme?