Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Luftrørsorm Gabesyge  (Læst 1409 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Luftrørsorm Gabesyge
« Dato: 16 Februar , 2022, 17:32 »
Jeg har muligvis fundet et middel mod luftrørsorm.
Min ældste Dværgwyandot, har i nogen tid vist symptomer på luftrørsorm, og for et par uger siden begyndte det at eskalere. Hun rystede hovedet, og kastede hovedet i vejret med åben næb.
Det værste var dog, at hun næsten ikke kunne få vejret. Hun trak vejret så voldsomt, at der var to indadgående buler på halsen, (ved hvert åndedræt) hvilket fortæller med hvilken kraft hun trak vejret, og alligevel ikke kunne få nok.
Jeg har før læst  her i Forum, at dyrlægen kræver, at man kommer med hønen, så han kan konstatere at der er tale om luftrørsorm, og derpå udskrives en recept på midlet, som kun fås i store portioner.
Jeg kom i tanker om et middel mod utøj, som jeg har liggende i køleskabet, og som skal dryppes i nakken på hønen. Hvis dråberne kan dræbe blodsugende utøj, så kunne det jo tænkes, at de også kunne dræbe luftrørsorm, som lever af hønens blod.
Jeg gav hende nogle dråber i nakken, og håbede på det bedste.
I løbet af de næste 6 dage, forsvandt alle symptomerne, bortset fra at hun stadig ryster på hovedet.
Jeg regner med, at rysteriet også forsvinder, i takt med at de døde orme forsvinder fra halsen.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Luftrørsorm Gabesyge
« Svar #1 Dato: 16 Februar , 2022, 19:08 »
En ældre dame (97) fortalte mig, at hun som barn var med til at fiske ormene ud af halsen  på hendes kyllinger,  med en ståltråd. Men hvis dette virker er det jo bedre.