Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne har svært ved at holde balancen.  (Læst 5066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 7500-Nikolaj

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Høne har svært ved at holde balancen.
« Dato: 13 Februar , 2022, 16:07 »
Hej alle.

Har denne ene høne som har problemer med balancen.
Hun er en orpington som for ca. to uger siden er begyndt på hendes æglægning.
Afføring og adfærd er normal, udover hun virker noget besværet i hendes gang og har problemer med balancen. Hun vil gerne følge rundt med de andre, men hvis de løber for stærkt vælter hun rundt.
Opdagede hende da hun var møj beskidt af jord på hele undersiden og tænkte hun var tynget ned af alt det jord. ;) Hun blev tørret og har mærket på hende, ingen æg at mærke. Igår var der intet galt med hende.
Hønselammelse har også strejfet mig, men virker bare ikke rigtig. Måske hun har slået benene?

Har i et bud ud fra de to videoer?

https://youtu.be/bBb8V_cH-Qg
https://youtu.be/VvmJ_gFLV1k

Mvh Nikolaj.
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2022, 16:27 Fra 7500-Nikolaj »
0,1 Dværg Wyandotter.
0,1 Orpington.
0,1 Brahma
0,1 Sussex
0,1 Amrocks
1,0 Labrador.
1,1 Børn

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Høne har svært ved at holde balancen.
« Svar #1 Dato: 15 Februar , 2022, 09:21 »
Jeg synes ikke det tyder på hønselammemelse men som du selv nævner mere at hun har slået eller på anden måde beskadiget benene. Håber hun kommer godt over det igen.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne har svært ved at holde balancen.
« Svar #2 Dato: 15 Februar , 2022, 18:00 »
Det kan være det, man i gamle dage kaldte 'stiv-syge'.
Herhjemme kalder vi det dinglesyge - symptomerne er dårlig balance og svage ben.
Årsagen er manglende D-vitamin.

Stivsyge ser jeg nogle gange blandt mine araucanaer og altid i februar eller tidlig marts, hvilket stemmer rigtig godt med, at hønsene kan komme i mangel af D-vitamin pga den svage eller helt manglende vintersol.

Du kan give den dinglende høne D-dråber i et par uger - og/eller hele flokken levertran. Husk det skal være levertran og ikke en form for fiskeolie
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline 7500-Nikolaj

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Høne har svært ved at holde balancen.
« Svar #3 Dato: 16 Februar , 2022, 12:42 »
En lille update.

Øksen er blevet stillet tilbage i skabet, da Bella har fået det markant bedre. Jeg fik hende undersøgt ordentlig om aftenen og det virkede til det var venstre ben oppe i "hoften" hun var øm. Frygtede lidt om der var et brud, da hun tydelig reageret på vrid i den. Men allerede dagen efter gik hun en smule bedre, så jeg gav hende en chance så længe hun stadig gerne ville ud og spise og drikke.

Idag går hun helt normalt og løber rundt, og klukker som hun plejer. :) Så det må have været en muskel skade hun havde fået på en måde. Blev helt bekymret for hende  :'(

Jeg vil da prøve med et tilskud af d-vitamin. Kan vel ikke skade. Må de få det børn får i dråber? Ellers finder jeg noget levertran.

Tusind tak.
0,1 Dværg Wyandotter.
0,1 Orpington.
0,1 Brahma
0,1 Sussex
0,1 Amrocks
1,0 Labrador.
1,1 Børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne har svært ved at holde balancen.
« Svar #4 Dato: 16 Februar , 2022, 13:08 »
En lille update.

Øksen er blevet stillet tilbage i skabet, da Bella har fået det markant bedre. Jeg fik hende undersøgt ordentlig om aftenen og det virkede til det var venstre ben oppe i "hoften" hun var øm. Frygtede lidt om der var et brud, da hun tydelig reageret på vrid i den. Men allerede dagen efter gik hun en smule bedre, så jeg gav hende en chance så længe hun stadig gerne ville ud og spise og drikke.

Idag går hun helt normalt og løber rundt, og klukker som hun plejer. :) Så det må have været en muskel skade hun havde fået på en måde. Blev helt bekymret for hende  :'(

Jeg vil da prøve med et tilskud af d-vitamin. Kan vel ikke skade. Må de få det børn får i dråber? Ellers finder jeg noget levertran.

Tusind tak.

Sikke en dejlig update  :-*

levertran er bedst, når hele flokken skal have - har man et enkelt individ med symptomer på D-vitaminmangel, kan man fint behandle denne med D-dråber til børn
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline recapinjure

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Høne har svært ved at holde balancen.
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2023, 08:54 »
Du må gerne give den dinglende hønse D-dråber i et par uger og/eller levertran til hele flokken. Husk at det skal være levertran, ikke fiskeolie.
mario games

Offline IdaKorho

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Høne har svært ved at holde balancen.
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2024, 18:01 »
Må jeg spørge, hvor meget levertran man skal give? Har muligvis samme problem

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne har svært ved at holde balancen.
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2024, 20:11 »
Må jeg spørge, hvor meget levertran man skal give? Har muligvis samme problem

Det kommer an på, hvor mange høns, der er i flokken, men et par spsk-fulde levertran hældt ud over maden 2-3 gange om ugen er passende.
En enkelt høne skal have 3-4 D-dråber 3 gange i ugen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline IdaKorho

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Høne har svært ved at holde balancen.
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2024, 08:13 »
Tusind tak