Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: problem med temperatur styring af madam blå  (Læst 7504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: problem med temperatur styring af madam blå
« Svar #15 Dato: 21 Januar , 2013, 21:30 »
ja god service /o men det hjælper dig ikke med temperaturen, med mindre du køber et andet termometer.


jeg købte et check-up termometer fra america, og det har virket upåklageligt. jeg har tapet det fast så det måler lige i overfladen af æggene og sidder samme sted konstant.

mit svingede sjældent op til 0,3-0,5 grader, men holdte temperaturen ret konstant.

dette er målt på 3 rugninger sidste år
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: problem med temperatur styring af madam blå
« Svar #16 Dato: 21 Januar , 2013, 22:03 »
Jeg tror modsat Erik, at temperaturen er én af de væsentligste faktorer for et godt rugeresultat.

Jeg er ikke så glad for at nogle 'lægger mig ord i munden'.

Jeg ved af erfaring at temperaturen er altafgørende for en succesfuld rugning.

Det jeg forsøgte at sige, men som tydeligt blev tolket anderledes, var at rugemaskiner er termostatstyrede. Det betyder at hvis man tuner maskinen (uanset maskine) til at ruge ved 37,8 grader så vil varmelegemet slå til/fra når temperaturen kommer hhv under/over de 37,8 grader. Hvor tæt maskinen kan stå og balancere omkring de 37,8 grader afhænger nok i høj grad om kvaliteten af maskinen og dens termostat.

Hvor stort udsvinget fra de 37,8 grader må være for at sikre en succesfuld rugning er svært at sige, men jeg har svært ved at tro at en skruk er i stand til at sikre, at alle æg får præcis 37,8 grader hele tiden, mens hun ligger på dem.   
Mvh
Erik Andersen