Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rød og hævet fødder på Brahmahane  (Læst 17723 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #15 Dato: 10 Januar , 2013, 16:42 »
Det skal han bare blive, han er simpelthen så sød og gomodig over for alle dyr og mennesker. Han elsker at blive nusset, og lidt ekstra pedicure er hyggeligt så længe jeg ikke piller der hvor det er rødt.

Jeg har idag slimet 7 dåser vaseline op med 1,5 dl. lugtfri petolium, og stukket et ben ad gangen ned i massen, det er så meget lettere end at skulle smøre vaseline rundt på så ømme futter med fingerene. Hans damer fik samme omgang. 1 dame havde lidt mistækligt rødme, men ikke noget jeg ville tænke over hvis ikke lige det for hanefars futter.
Alle andre har idag fået fodbad i rapsolie, hold da op sådan får man lige brugt 4 liter olie på no time :o

Mystisk nok er det kun den ene store høne som ved et meget opmærksomt øje har en smule rødme på den ene tå ellers er alle fjerejere fine.- Ingen har åbne skæl, så måske er jeg heldig at have spottet det i startfasen? Håber det hjælper hurtigt. *k
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #16 Dato: 10 Januar , 2013, 17:22 »
og de to med rødme er ældre end de andre ikk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #17 Dato: 10 Januar , 2013, 21:44 »
og de to med rødme er ældre end de andre ikk

Nej og ja...... :o Forklaringen er sådan her, at Jeg fik de store ) 1,3 og den lille puttehøne 0,1( guld/sort båndet) sidste år. De store er fra ca. april og Hanefar fra Maj foråret 2012 Putte er fra ca. april 2011.
Resten er fra efteråret 2012. Starten af sept. og slut Sept.

De med rødt er Hanefar og 1 af hans store koner :P Putte er den ældste og har som resten de fineste futter og fjerdragt. (altså inden de alle er dyppet i olie ::))

Giver det nogen megning???

Jeg er kommet til at spekulere lidt på om det kan have noget at gøre med Stalo ::)sanen. Den har jeg jo drysset bunden(beton gulv) med inden jeg ligger støelsen på. Der står nemlig de ikke må få hudkontakt. Jeg synes vi bruger et temlig tykt lag spåner, men de kan jo allige vel, kradse sig ned hvis det passer dem. Det er som regl hanefar der tramper/kradser/trykker reden til hønepøne klar, og da det er ham som er hårdest angrebet, kunne det måske være der min fodfejl ligger? Any way, nu har jeg haft alt strøelse ude idag (igen) fejet grundigt og lagt nyt strøelse uden stalosan og kun hemexcide ovenpå.

Status: Der er frisk kalket i huset. Strøelsen er igen skiftet og drysset med Hemexcide.
De store og putte er dyppet i opslimet vaseline tilsat lugtfri petrolium. og sprøjtet med frontline.
Resten er kun dyppet i rapsolie  Både deres ben og fjer ser sunde og flotte ud.

Iøvrigt har jeg sprøjtet 810 mod utøj  og stalosan i hele hytten. og alle blev beordret ud nogle timer imens huset blev lukket, så det rigtigt kan virke. Og tilslut blev der grundigt udluftet i 1½ time, inden de igen fik lov at kunne komme ind.
Pokkers til omgang men bare det nytter *k



Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #18 Dato: 10 Januar , 2013, 21:53 »
hmm hvorfor at det hokus pokus, hemexiide og stalosan, hvad er der galt med halm eller evt spåner, måske det er godt imod nogle ting, hvad er 810 og hvilke kemiske forbindelser sætter du gang i og hvordan reagerer det med kalkningen, ikke mange kemiske reaktioner egner sig til hudkontakt

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #19 Dato: 10 Januar , 2013, 22:44 »
Det er vores gamle bonde som anbefalede insektgift 810 til revner og sprækker mod lopper og lus. Jeg sprøjter det hvor kalken ikke kan komme ind, f.eks. i revnen mellem der hvor pladerne som opdeler hytten til mindre rum og bestemt ikke i flæng.
Hemexcide skulle kunne forbygge lus, lopper og mider osv. og er undvundet nogle mineralske et eller andet mystisk. Det er godkendt til Økologi Du kan se det på owakemi.dk
Stalosan har jeg fået anbefalet på foderstoffen mod fluer og dennes spy. 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #20 Dato: 10 Januar , 2013, 23:35 »
hmm hvorfor at det hokus pokus, hemexiide og stalosan, hvad er der galt med halm eller evt spåner, måske det er godt imod nogle ting, hvad er 810 og hvilke kemiske forbindelser sætter du gang i og hvordan reagerer det med kalkningen, ikke mange kemiske reaktioner egner sig til hudkontakt

Trinol 810 indeholder pyetrin ligesom staldchok,,,,,, stalosan eller andet udtørringsmiddel er godt mod krible krable og modvirker lugt, derpå lægges halm eller spåner, det fungerer både hos hestene og hønsene
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #21 Dato: 11 Januar , 2013, 06:47 »
men hvad sker der når det blandes, hvorfor bekæmpe fluer nu??????, og medmindr du har særlige problemer er der jo ikk nogen grund til all de medikamenter, tror ikk på det gavner dyrene
« Senest Redigeret: 11 Januar , 2013, 06:49 Fra kristiank »

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #22 Dato: 11 Januar , 2013, 08:30 »
for at ungå krible krable -Læs lus og lopper ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #23 Dato: 11 Januar , 2013, 08:50 »
har du haft prolemer med krible krable, lidt vil der altid være, når hønsene går i haven og blandes med vilde

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #24 Dato: 11 Januar , 2013, 08:57 »
Jeg så nogen få i november, på 1 og derfor fik de for første gang staldchok, og efterfølgende har jeg brugt våben <B De bliver tjekket igennem fra top til tå min. 1 gang ugenligt, og ser fine ud.
De er jo blevet så trygge at de nyder nusseturen, og de store hønniker/haneikker ;D
Står i kø, oven på mine tæer for at være den udvalgte der bliver kløet og kælet ;D ;D
Godt der ikke er kamera så ville jeg blive spærret inde på pippen *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #25 Dato: 11 Januar , 2013, 08:59 »
Jeg har aldrig brug nogen af delene til høns og har aldrig haft utøj eller andet (4.år), jeg kalker og det er det :-)
Andehuset og den ene hesteboks får stalosan, og det er simpelthen fordi ænderne og netop den ene hest sviner MEGET, så her bruges det kun efter behov.

Kan forøvrigt anbefale det nye spåneprodukt der er kommet det sidste år, med spåner og tørv blandet sammen. Det laver en god tættere bund end spåner, er lige så let at bruge/rense men har samtidig en negativ effekt på utøj og des lige pga. den lave ph (tørv er surbund).

Med mindre man kun holder dyr til udstilling, så skal man holde sig for øje at der er ens mad man behandler med alle disse midler ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #26 Dato: 11 Januar , 2013, 09:08 »
Jeg kender ikke srøelsen, hvor får du det fra, lyder jo smart /o

Jeg vil gerne understrege (igen) jeg bestemt heller ikke er fan af kemi, men når der er problemer, synes jeg bestemt, jeg skylder dyrene at hjælpe dem, de kan jo ikke bede om hjælp. Netop derfor har de aldrig før været sprøjtet, med kemi-læs frontline og petrolium og var derfor nødt til at høre hvordan andre har gjort erfaringer :). Hemexcide er et naturprodukt.
Stalosan ved jeg ikke hvad er lavet af, men jeg venter ikke på lopper, lus og spy- Jeg har set hårdt angrebet dyr, og det er i min personlige optik virklig synd.

Hvordan man hver især behandler sine dyr, tror jeg der findes lige så mange megninger om som der er dyreejere ;)


Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #27 Dato: 11 Januar , 2013, 09:46 »
Man skal absolut hjælpe dyrene, der er jo ens ansvar at de har det godt!
Jeg siger det kun fordi jeg selv har haft gang i en del tanker omkring emnet dengang det for nogle år siden trådte i kraft at heste er produktionsdyr i EU og at stort set alle de "gode" lægemidler til heste blev forbudte. Det stiller en i lidt af et dilemma at ens dyr potentielt lider unødigt (især de effektive smertemidler blev forbudt), men omvendt er fødevaresikkerhed jo heller ikke at kimse af! I forhold til hesteholds reglerne er der faktisk lempeligere regler i forhold til høns, heste ejere (hvis heste ikke specifikt er registreret som ikke-konsum) skal f.eks. gemme kvitteringer på alt foder og må kun købe færdigvarer (dvs. ikke blande foderet selv) og al medicinering skal registreres i hestens pas, alt sammen for at sikre forbrugeren, hvis hesten skulle ende som bøffer.

Men altså spånerne er kommet hos næsten alle spåne producenterne, jeg har købt mine hos spanvall der jo også leverer gratis når man køber flere paller :-)
Også dufter de helt fantastisk :-)

Og stalosan er såmænd meget sikkert at bruge og de kan sagtens tåle at gå i det, så tror bestemt ikke at det er det der har givet røde futter, undrede mig mere over at det var nødvendigt - måske har jeg bare været heldig at jeg ikke haft nogen problemer med hverken fluer, utøj eller lign. (syv, ni, tretten)
http://www.stalosan.dk/files/file_1123760304_Toksicitetsrapport.pdf


Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #28 Dato: 11 Januar , 2013, 10:51 »
Tak for linket.
Jeg er virklig glad for høns ikke (endnu) skal alt det kontrol bøvl igennem :)

Vi har heller ikke oplevet store problemer, med krible krable, kun den ene havde lidt. Måske fordi vi bor i en naturperle, og hønsne har fri adgang og derved færdes i samme områder som de vilde dyr, tjaa? Om det så er fordi vi siden har drysset lidt Stalosan i bunden når vi skifter strøelse aner jeg ikke, men any way, nu er det ude, og så håber jeg ikke vi får nye dyr - læs lopper og lus.

Jeg synes allerede hanefars futter ser bedre ud idag. Så noget må jo have hjulpet, så vaseline behandlingen fortsætter pt. Om ikke andet så nyder han det faktisk :o ::)

Jeg er godt nok overrasket over hvor hurtigt  de har fået ordnet deres fjer, de ser næsten ud som de plejer inden de blev dyppet i olien,  både dem der er dyppet i vaseline+ petrolium og de der er dyppet i rapsolie. Jeg havde lidt frygtet de ville blive nogle klisterboller der måtte vasket, men  ::)e ser nydelige ud idag. Dejligt, med den erfaring rigere, hvis der bliver en næste gang :P
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: rød og hævet fødder på Brahmahane
« Svar #29 Dato: 11 Januar , 2013, 13:38 »
godt det går fremad med fusserne, og ja de er hurtigt til at rette fjer , nu har vi jo os godt vejr.

problemet er at du kan behandle dit hønshus alt det du vil, så længe de går i haven, er det næsten spildt, og i stedet kan man kigge på sine dyr, og ta dem i gryden der har problemer, det er jo ofte kun en enkelt eller 2, og self, behandle hvis det bliver slemt. men husk lige det er mad, og så kan man sige hvad man vil om tilbageholdelsestid, og grænseværdier for gift, men sundt er det ikk