Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?  (Læst 10479 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Dato: 09 April , 2008, 10:36 »
De første silkekyllinger er begyndt at komme fra både skruk og rugemaskine. Men en del af dem har problemer med benene, noget, som jeg synes ligner 'spastisk lammelser', med benene ukontrolleret strittende ud til siden. Sidste sommer var der ingen problemer, og når det både er fra maskine og skruk, kan det ikke være maskinens indstillinger. Arveligt tror jeg heller ikke, når der ikke var problemer sidste sommer. Men jeg tænker på, at æggene er samlet ind i en kold periode, hvor jeg ikke kunne undgå, at æggene måske var tæt på 0 grader. Jeg ved, kimen bliver beskadiget ved lave temperaturer, men kan det give de omtalte skader på kyllingerne?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #1 Dato: 09 April , 2008, 12:14 »
Kan du måske bruge dette til noget: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=32
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #2 Dato: 09 April , 2008, 20:16 »
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad årsagen er men jeg har flere vintre, og tidlige forår, samlet æg til rugning. Også i frostperioder. Og så vidt jeg husker har jeg kun fået en enkel spastikker kylling som iøvrigt var om sommeren.
Er det de samme dyr du avlre på som sidste år eller har du evt. fået en ny hane? Måske af egen avl?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #3 Dato: 09 April , 2008, 21:29 »
Hej


Jeg har også prøvet det med kyllinger som har benene ud til begge sider, det var som regel når jeg fik ruget for koldt, så kyllingerne først kom 22 dagen, ved et par af stammerne var det også lidt indavl.

Det kan også godt være dine høns mangler Mangan, stoffet gør at knoglerne bliver stærkere, det findes naturligt i jorden så hvis de går ude skulle der ikke være noget problem, men alligevel.

Mangan kan vist købes hos Matas.

Tommy

Offline Tina Kinnerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
  • A-høne
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #4 Dato: 09 April , 2008, 21:36 »
sidste år havde jeg også 3-4 kyllinger ud af en hel flok, hvor benene sad ud til siden og de prøvede virkelig ihærdigt at komme igang, men kunne kun snurre rundt, jeg gav dem nogle dage, men uden bedring. Så derfor måtte jeg gøre det grusomme  :'(De var fra juni md, hvor det var varmt. Jeg tror det er noget genetisk-fejl i "produktionen" - det er ganske naturligt forkommende indenfor alt, men det virker bare voldsomt fordi vi ruger så mange kyllinger ud af gangen. I naturen ville hønen bare frastøde dem.
Sidste år havde jeg nogle Brahmaer - lige gamle - men den ene voksede fint indtil ca. 8 uger - men så begyndte den at sakke bagud. Idag er den ikke større end en dværghøne og fjerdragten er aldrig helt udvokset, den ligner nærmest en stor krage. Det er nok sådan en kylling man ikke skulle give chancen - den trives simpelthen ikke. Vi må nok acceptere, at det ikke altid er perfekt.
Tina

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #5 Dato: 10 April , 2008, 00:26 »
Jeg har da også en spagatkylling ind i mellem, men jeg synes nu ikke det er så tit, og jeg har da aldrig haft en hos en skruk, og ikke flere på en gang i rugemaskinen, så måske er der noget om det med Mangan mangel, ikke at jeg ved noget om det, men hønsene kan vel mangle noget, lige såvel som os andre.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #6 Dato: 10 April , 2008, 11:11 »
I får lige et billede..
Selv om det lyder til, mange kender til det.
Jeg hælder egentlig mest til, at de 2 kyllinger fra det første kuld, der har ligget under en skruk i den kolde periode, har ligget lidt yderligt og derved er blevet skadet. De efterfølgende kuld, der har ligget lunt i min trofaste rugemaskine, har ingen problemer. Og jeg har aflivet dem, hvadenten det er arveligt eller ej, mener jeg ikke man gør naturen en tjeneste ved at holde liv i noget, der ikke selv vil kunne klare sig.
Noget helt andet er 'Betterøv', den araucanerhønekylling, der har været et helt år om at nå almindelig størrelse og, efter kammens farve at dømme, stadig ikke lægger æg. Den klarer sig fint, bor nærmest i madskålen og er håndtam. Og er i øvrigt ved at udvikle sig til en meget smuk lille hønnike.. :D 
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #7 Dato: 10 April , 2008, 11:51 »
Hej Lone

JEg havde også 2 kyller fra dig der så ligesådan ud som dine, der er ikke andet at gøre end at aflive! Grunden er ikke kulde desværre. det er enten indavl eller det som Tommy skriver.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #8 Dato: 10 April , 2008, 15:31 »
Jeg var i nattevagt i nat og sad og søgte en del på dette fænomen. Flere steder står der de samme begrundelser som i har beskrevet, men også mutation og for lang tids opbevaring af rugeæg er nævnt.

Flere steder nævnes også, at fejlen kan skyldes for glat underlag når kyllingen netop er klækket.

Hvis fjejlen skulle skyldes indavl, skulle Lone så ikke have haft problemet sidste år allerede?
Hun beskriver, at det er samme stamme altså de samme haner og høner som hun avlede på sidste år. De bliver vel ikke mere indavlede et år efter eller?

MartinJ

  • Gæst
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #9 Dato: 10 April , 2008, 19:55 »
Et nyttigt link:

http://www.poultryhelp.com/spraddle.html

Fænomenet er meget godt beskrevet mange steder som spraddle legs. Det findes i alle typer fjerkræ og ses undertyiden hos grise.
Den største årsag er at kyllingerne går på glatte gulve umiddelbart efter klækning. Nyklækkede kyllinger har meget svage ben. Derfor er de meget udsatte for at få "bendrejninger" både i hofte- og knæleddet.
Brug af køkkenrulle på gulvet er en meget god løsning. De første dage kan man holde kyllingerne i et lille område hvor de er nemme at observere.
I linket kan man se hvordan nogle har løst problemet med at plastre benene sammen - ikke tæt sammen - men se billederne. Det skulle være en effektiv metode til at redde disse kyllinger.
Mangan er uhyre sjældent noget der optræder som en mangel. Men Calcium, fosfor og D3-vitamin er meget vigtige. Forholdet mellem Calcium og fosfor er meget vigtig. I købefoder har foderfirmaet gjort sig gode tanker om hvilket forhold der skal være, og man kan godt gå ud fra at Ca/P forholdet er i orden. Men tilsætter man ekstra Ca eller P, og ikke begge dele, kan det give problemer. Det gælder både for hønen og kyllingen.
TEmperatur under opbevaring og rugning er vigtig, mest rugning. Kyllingerne optager en del Calcium og fosfor fra æggeskallen. Hvis rugningen har været dårlig, eler opbevaringen af æggene, vil kyllingen blive svækket, og i dårligere stand til at optage disse mineraler.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #10 Dato: 10 April , 2008, 22:05 »
Jeg læste godt dette link i nat Martin og synes det er vældig Amerikansk :) Jeg ved at det glatte gulv ikke er tilfældet hos Lone, da hendes kyllinger straks kommer over på et ru, men blødt underlag når de er ude af ægget.


MartinJ

  • Gæst
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #11 Dato: 10 April , 2008, 22:22 »
Jeg ved ikke hvad du mener med "meget amerikansk"  :)

Jeg skrev nu også om mange andre faktorer som kan ha betydning - ikke kun glat gulv.

Offline Linda Fredling

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
    • Sabelpoot.se
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #12 Dato: 11 April , 2008, 12:24 »
Finns det någonstans på internet som man kan beställa mangansulfat?

http:www.sabelpoot.se

Offline Tina Kinnerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
  • A-høne
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #13 Dato: 11 April , 2008, 13:16 »
Jeg tror slet ikke det er noget med glat underlag - mine kyllinger er i rugemaskinen 1. døgn herefter kommer de over i en kasse m. avisunderlag og savsmuld.
Jeg tror heller ikke det skyldes rugningen - de 2 gange jeg har haft problemet har rugningen foregået i de varmere måneder. Men jeg har kun haft problemet ved kunstig udrugning aldrig under hønens udrugning. :-\ Jeg tror stadig på at det bare er nogle fejl, som opstår under kyllingens udvikling. Og man kan overhovedet ikke rette op på benene - det er en fejl inde i kyllingens hjerne. Den snurrer rundt og laver kolbøtter og lander tit på ryggen, så det er også noget med balanceevnen som er gået galt.
Tina

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Spastiske kyllinger fra rugeæg, skadet af kulde?
« Svar #14 Dato: 11 April , 2008, 15:50 »
Finns det någonstans på internet som man kan beställa mangansulfat?

www.orpington.dk er der en der sælger mangan.
Hilsen Susanne