Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns bruger ikke siddepind og lægger æg rundt omkring  (Læst 1929 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metdan

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Jeg har for 3 dage siden fået 4 skovhøns foræret. Familien der havde dem skulle flytte og kunne ikke have dem med. De er tamme og virker til at være faldet godt til.
Jeg har dog et “problem”
Jeg har haft høns i mange år, og jeg har aldrig haft høns der ikke vil sidde på pinden og ikke bruger redekassen.
Min hønsegård er overdækket og tør med halm de kan rode og ligge i. Deres gl. hønsegård var mudret og jeg så godt at der lå æg i mudderet da jeg hentede dem.
Når jeg tidligere har fået nye høns har de hurtigt lært at sidde på pinden.
De lægger æg der hvor de sidder til nat på gulvet i hønsehuset + i hønsegården.
Hvis de roder i halmen efter at have lagt æg er det svært st finde.
Spørgsmålet er om jeg kan lære 1 år gamle høns at bruge redekasse og sidde på pinden? 🙈
Venlig hilsen Mette

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Nye høns bruger ikke siddepind og lægger æg rundt omkring
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2022, 23:39 »
benyttede de pinde og reder det andet sted ?. For hvis ikke, er det nok noget af en opgave at få dem til at gøre det. Men hvis pinde og reder er gode, så måske med tiden de kan lokkes tit at benytte det. Feks kan du jo sætte dem på pind når det er blevet mørkt, det har jeg gjort med enkelt endivider der ikke kunne finde ud af det selv og det lykkedes til sidst.

I rederne lagde jeg også kunstige æg, det lokker kan jeg bekræfte. Det at se andre æg får ofte de andre til at lægge sit i samme rede.
Hel og lykke med det.

Offline Metdan

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Nye høns bruger ikke siddepind og lægger æg rundt omkring
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2022, 22:21 »
Tak for svar  :)
Jeg er ikke klar over om de benyttede redekasse og sidepind før. Det var et lille hus de kommer fra. De havde dog større gård, som var et vildthegn i en større cirkel.
Jeg har 1 gang prøvet at sætte dem på pind her om aftenen, men de hoppede straks ned igen. Jeg gør nogle nye forsøg i weekenden.
Jeg har selv tænkt på at lægge kunstige æg i rederne, så det skal helt sikkert afprøves nu  :)
Jeg syntes mine reder, pind mm er af god kvalitet, med ok plads.
Vi må se om det lykkedes
Venlig hilsen Mette

Offline Metdan

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Nye høns bruger ikke siddepind og lægger æg rundt omkring
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2022, 22:22 »
Min hønsegård. Hus kan anes i baggrunden
Venlig hilsen Mette

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Nye høns bruger ikke siddepind og lægger æg rundt omkring
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2022, 19:43 »
Det er da en flot gård de der har. Så mon ikke .....