Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns søges  (Læst 4276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline L_angeland

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Høns søges
« Dato: 26 August , 2021, 01:17 »
Hejsa alle

Jeg er spritny herinde og vil høre om det er ok at søge efter høns til salg?

Jeg tænker en 4 stk, mine drømme høns er Brahma men dem jeg har set er lidt i den dyre ende. Jeg har lige købt et nedlagt landsted og vil super gerne have nogle høns, primært for æg.
Jeg har desværre ingen mulighed for at afhente og bor midt på Langeland.
Er der nogen herinde som har nogle til salg eller kender nogen? Jeg kan garanterer at de bliver holdt sikkert og at ræven ikke kan snuppe dem. De kan desværre ikke komme i haven da jeg har to hunde der er extremt gode til at fange høns (og harer, og dårdyr, og rotter og katte etc etc) Jeg har en udestue der sidder forenden af en stald med støbt gulv så de vil være sikre, jeg planlægger at skifte nogle vinduer ud med hønsenet/net.

På sigt vil jeg også ha kødkaniner og evt et par ænder jeg skal bare lige ha undersøgt om ænder virkelig lugter så meget som jeg har fået fortalt :)

På forhånd tak.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns søges
« Svar #1 Dato: 29 August , 2021, 08:51 »
Hvad er dyrt?

For det koster jo også penge at lave kyllingerne, og de private avlere som avler racehøns har jo ikke muligheden for at bestille xxx KUN HØNER fra et hybrid ruger/hønseri i udlandet og så endda tjener på det også ligesom forhandlerne gør. For avlerne må selv udruge og ikke mindst opfodre alle kyllinger (også alle hanerne) hjemme i haven. Så klart at racehøns trods alt stadig må koster lidt. Men prisener er da ikke så voldsomme endda kontra så mange andre hus- og kæledyr.

Angående lugt fra de forskellige dyr, så har det nok meget at gøre med hvor meget plads de har og ikke mindst hvor god man selv er til at rense hos dem.
« Senest Redigeret: 29 August , 2021, 08:53 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline L_angeland

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Høns søges
« Svar #2 Dato: 31 August , 2021, 16:39 »
Nu er jeg jo ikke ude efter at opdrætte race høns. Jeg nævnte bare at Brahma var nogle jeg rigtig godt kunne lide.

Jeg skal bare have en lille flok til at forsyne mig, mine to hunde og min søn med æg

Hvad er dyrt?

For det koster jo også penge at lave kyllingerne, og de private avlere som avler racehøns har jo ikke muligheden for at bestille xxx KUN HØNER fra et hybrid ruger/hønseri i udlandet og så endda tjener på det også ligesom forhandlerne gør. For avlerne må selv udruge og ikke mindst opfodre alle kyllinger (også alle hanerne) hjemme i haven. Så klart at racehøns trods alt stadig må koster lidt. Men prisener er da ikke så voldsomme endda kontra så mange andre hus- og kæledyr.

Angående lugt fra de forskellige dyr, så har det nok meget at gøre med hvor meget plads de har og ikke mindst hvor god man selv er til at rense hos dem.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Høns søges
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2021, 09:51 »
Mine moskusænder lugter ikke synes jeg. De skider meget, og det lugter selvfølgelig. Men som Lene skriver, så afhænger det af hvor meget plads de har, og hvor meget man gør rent. Høns lugter også, hvis der er mangel på plads og rengøring.
Med hensyn til høns kunne du sagtens købe et par blandinger af mig billigt, men jeg kommer ikke lige forbi Langeland. Det bliver svært tror jeg, hvis du ikke kan finde nogen i nabolaget.
Du kan prøve at melde dig ind i gruppen på Facebook, der er flere, der ser dit opslag der, tror jeg.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Høns søges
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2021, 09:52 »
Facebook har også en gruppe hvor man kan forære fjerkræ væk.

Offline L_angeland

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Høns søges
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2021, 12:08 »
hej Marie og tak for svar

Ham jeg talte med havde vist løbeænder, og kun 2 stks, ved ikke om det gør en forskel. Jeg må researche noget mere ang ænder :) Jeg fandt gruppen på FB men man må ikke slå handels annoncer op i gruppen. Jeg har hoppet på nogle andre grupper også, så forhåbentlig finder jeg damerne :)

Mine moskusænder lugter ikke synes jeg. De skider meget, og det lugter selvfølgelig. Men som Lene skriver, så afhænger det af hvor meget plads de har, og hvor meget man gør rent. Høns lugter også, hvis der er mangel på plads og rengøring.
Med hensyn til høns kunne du sagtens købe et par blandinger af mig billigt, men jeg kommer ikke lige forbi Langeland. Det bliver svært tror jeg, hvis du ikke kan finde nogen i nabolaget.
Du kan prøve at melde dig ind i gruppen på Facebook, der er flere, der ser dit opslag der, tror jeg.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns søges
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2021, 09:56 »
Angående ænder, så vælter og snadre de vandet ud alle beholdere ligeså hurtigt de får. Dvs. der bliver hurtigt smattet og hvis pladsen er trang, ja så kommer der nok nogle lugtgener.
Vær for øvrigt obs. på at i følge dansk lovgivning om fugleinfluenza så må man ikke holde hønsefugle sammen med svømmefugle, meen det er jo i forvejen heller ikke optimalt at holde dem sammen netop pga. deres forskellige miljø. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub