Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Australorps og?  (Læst 9166 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Australorps og?
« Dato: 16 Juli , 2015, 09:50 »
Hej
Jeg fik som nogle ved taget næsten alle mine høns af ræven fra omkring to uger siden, jeg har to blå australorps hønniker tilbage (som pt. Er på ferie hos Helle k.) som jeg self. skal have nogle venner :)
Men hvilke? Orpington, faverolles, sussex og maran er nogle jeg har overvejet.
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Australorps og?
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2015, 11:00 »
Tja det er jo hvad man kan lide, og har lyst til at prøve at lære at kende.
Jeg skal snart starte min første hønsegård op, og skal også have australorps. Jeg synes orpington passer godt sammen med dem, fordi de ligner hinanden i størrelse og vist også temperament.
Jeg tror også jeg skal have nogle wyandotter. Bare fordi jeg godt kan lide deres udseende, sådan lidt kompakt, og så findes de i så mange flotte variationer.
Wyandotterne skal jeg også have, så jeg er sikker på at få skrukker til næste sommer.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Australorps og?
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2015, 12:04 »
Orpington og Australorps er jo også meget, meget tæt beslægtet :)
Jeg har skåret ned til faverolles og orpington, hvilke det så bliver er bare det meget store spørgsmål :o
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Australorps og?
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2015, 19:04 »
Jeg har Australorp og Orpington. Jeg syntes også, det kunne være sjovt at have to 'udgaver' af en race. Men... jeg må sige at deres temperamenter passer meget dårligt sammen. Jeg kan selvfølgelig kun komme med mine helt personlige oplevelser. Andre kan være af en anden opfattelse. Australorperne er hårde i filten ift Orpington, der er meget blide af sind. Orpington bliver trynet totalt og brutalt her på matriklen. Så mine går adskilt.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Australorps og?
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2015, 21:11 »
Når, okay så lyder det ikke som nogen god idé.
Jeg syntes det er så svært at vælge.
Araucana kunne også være en mulighed, hvordan er de mht. adfærd?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Australorps og?
« Svar #5 Dato: 16 Juli , 2015, 22:05 »
Nu er det også rigtigt rigtigt mange årtier siden at Australorps og orpington var tæt på hinanden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Australorps og?
« Svar #6 Dato: 16 Juli , 2015, 23:42 »
Hej
Jeg har Faverolles i 3 farver i stor plus så meget andet.Bor dog i Sønderjylland så hvis du kommer den her vej forbi(ferie,indkøbstur) er du velkommen
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Australorps og?
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2015, 07:05 »
Når, okay så lyder det ikke som nogen god idé.
Jeg syntes det er så svært at vælge.
Araucana kunne også være en mulighed, hvordan er de mht. adfærd?

Det er jo ikke sikkert at andre har samme oplevelse af racerne som mig - det kan jo også være de enkelte individers og ikke racens temperament, der gør, at det ikke går her

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Australorps og?
« Svar #8 Dato: 17 Juli , 2015, 07:16 »
Høns kan deles op i lette og svære race.
Let race er livligere og mere flyvende og svær er roligere og mindre flyvende.
Dog er de jo alle levende væsner og der kan være individuelle forskelle på stammerne.

For temperament og ikke mindst håndtering (hvor meget har de set et menneske) har også betydning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Australorps og?
« Svar #9 Dato: 17 Juli , 2015, 08:21 »
Araucana'erne er stærke, stabile æglæggere og trives fint med vores australorps. Det gør jerseyerne også, men maranerne er absolut allesammen nederst i hierakiet. Ved ikke om det er et tilfælde...
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Australorps og?
« Svar #10 Dato: 17 Juli , 2015, 08:35 »
Jeg synes, du skal gå efter een race. Så bliver dine æg mere værd. Tunge racer koster ikke så meget i hegn, men mere i ræve.
Derudover synes jeg det er en god ting, om de har lyst skind og hvide fjer. Så er de meget nemmere at plukke.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Australorps og?
« Svar #11 Dato: 17 Juli , 2015, 10:31 »
Nu har du sagt det Lene, så det hjælper ikke at forsøge at hale i land :D
Selvom det er dine erfaringer, og ikke nødvendig vis gængse, så kan jeg mærke at jeg da lige holder lidt igen med Australorps-tankerne til mit første hold høns. Måske senere hvor det kan blive en gruppe kun med dem. Det er rigtig dejligt at høre andres erfaringer med diverse.

Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Australorps og?
« Svar #12 Dato: 17 Juli , 2015, 10:33 »
En stabbet høne/hane er da lige svær at plukke uanset fjerfarven.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Australorps og?
« Svar #13 Dato: 17 Juli , 2015, 12:57 »
Nu har du sagt det Lene, så det hjælper ikke at forsøge at hale i land :D
Selvom det er dine erfaringer, og ikke nødvendig vis gængse, så kan jeg mærke at jeg da lige holder lidt igen med Australorps-tankerne til mit første hold høns. Måske senere hvor det kan blive en gruppe kun med dem. Det er rigtig dejligt at høre andres erfaringer med diverse.

Nu skal det ikke forstås sådan at jeg ikke er glad for mine Australorps - for det er jeg - meget. De er smukke, sunde, stærke dyr og virkelig gode æglæggere. De er formidable til at finde føde i haven, luge, kratte mos op og tage alverdens kryb.Jeg har et par herlige unghaner,som er lige så tamme som min tammeste Orpington. Australorperne fungerer også godt sammen og er ikke specielt hårde ved hinanden. Men det er som om mine Orpingtons og Australorps taler hvert sit sprog - på trods af de fælles forfædre  :)

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Australorps og?
« Svar #14 Dato: 17 Juli , 2015, 15:39 »
Tak, for alle svarene.
Lene:
Du har jo både Orper og Australorps haner, hvilken galer mindst?
Jeg er stadig meget i tvivl.
Idag faldt jeg over Ellemosegaarden, er der nogen der kender til den?
De har tilsyneladende racehøns til salg, gad vide om der er race-race høns en eller "race" høns
http://www.ellemosegaarden.dk/index.php/fjer
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2015, 15:42 Fra William »
Venlig hilsen
William

En flok isa'er