Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Havehøns=racehøns!  (Læst 28628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #30 Dato: 13 November , 2014, 09:42 »
nøjagtig samme problemstilling har malkekvægsproducenterne.
De små nyfødte jersey tyrekalve aflives, fordi de er for små til at give tilskud som kødkvæg fra EU er det ikke rentabelt at opfede dem.
De landmænd der ikke kan leve med at gøre således sælger dem ofte til f.eks. holland med 0 fortjeneste eller endda lidt underskud, blot for at undgå at slå dem ihjel.
Kønssorteret sæd er begyndt at være en mulighed, men det er tilsvarende dyrere og er en ny mulighed - jeg ved ikke om noget tilsvarende er på vej indefor fjerkræ, har nogen hørt noget?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #31 Dato: 13 November , 2014, 12:50 »
nøjagtig samme problemstilling har malkekvægsproducenterne.
De små nyfødte jersey tyrekalve aflives, fordi de er for små til at give tilskud som kødkvæg fra EU er det ikke rentabelt at opfede dem.
De landmænd der ikke kan leve med at gøre således sælger dem ofte til f.eks. holland med 0 fortjeneste eller endda lidt underskud, blot for at undgå at slå dem ihjel.
Kønssorteret sæd er begyndt at være en mulighed, men det er tilsvarende dyrere og er en ny mulighed - jeg ved ikke om noget tilsvarende er på vej indefor fjerkræ, har nogen hørt noget?
[/quote

Kønssortering på ægstadiet måske? Med alle de teknologiske fremskridt ved man aldrig. Men nogen skal jo VILLE det.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #32 Dato: 13 November , 2014, 13:03 »
Et argument for hybriderne kunne være, at vi ved at have dem i haverne kan vise at der er levende væsner med personlighed og følelser bag hvert eneste billigæg. De kunne være en øjenåbner for naboer, gæster, familie og andre der ser og oplever dem - og ad den vej kunne vi måske øge bevistheden om, hvad det er vi køber/spiser. Jeg sidder og bliver helt varm på et par hybrider! Det var ikke lige meningen med tråden! ???

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #33 Dato: 13 November , 2014, 13:53 »
Det blev en ret lang tråd, og nu er tiden vist inde til at runde den af. Hvis der er ubelyste synspunkter eller andre udeståender, så start gerne en anden tråd om jeres specifikke emne :)

Jeg er ganske sikker på at man får større glæde af sit hønsehold hvis man vælger en race. Både i sammenligningen med "rigtige" høns direkte, og også i det etiske i den bagvedliggende produktionsform vinder racehøns over industrihøns.

I vores tråde skal vi huske at give plads til alle, og måske holde lidt igen, selv om overdrivelse fremmer forståelsen. Formålet er jo hverken at provokere (for meget :)) eller at frastøde nogen.

Mine nuværende høns er eller udspringer af racehøns, mine næste høns vil jeg tilstræbe bliver renracede. Den lille prisforskel i indkøbet af rigtige høns er helt uden betydning i forhold til den tid du kommer til at bruge på en hobby som skal give dig mange glæder.
Tak for alle input!
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #34 Dato: 13 November , 2014, 20:15 »
Racehøns og blandinger deraf kunne vel også sagtens vise folk at høns er levende væsner med personlighed og følelser, samt øge folks opfattelse af høns og bruges som propaganda mod industrien!!

Så ligefrem at støtte industrien ved at købe hybrider, for at vise dette er da lidt
bagvendt. For de fleste udvidende mennesker mener jo alligevel bare at en høne er en høne.

Så et par brune New Hampshire eller hvide Italienere kunne vel sagtens klare dette. Og de er ydermere også nogle af de oprindelige stamfædre til hybriderne.
« Senest Redigeret: 13 November , 2014, 20:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #35 Dato: 13 November , 2014, 20:28 »
Jeg holder meget af mine racehøns, som de fleste ved har det i mange år har været Orpington i stor. Jeg har igennem avl og opdræt igennem ca. 50 år prøvet med rigtig mange forskellige racer, med vidt forskellige typer og temperament. F.eks. lige fra Toppede racer til fodbefjerede racer osv. osv.
Jeg har det sådan at når jeg betaler for foderet, så er det selvfølgelig rart med æg og en god steg. Dog har det aller vigtigste altid være at have noget jeg syntes var smukt at se på.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #36 Dato: 15 November , 2014, 20:38 »
En race er jo bare en krydsning af andre racer ... og en hybrid kaldes kun sådan fordi man udelukkende benytter krydsningsfrodigheden i stedet for at lave en ny race.

Hah, så blev hele tråden ødelagt  ;D
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #37 Dato: 15 November , 2014, 20:50 »
Næh en race er nu ikke bare en krydsning af flere racer, jo i den aller spædeste start er det, men derefter tager det nemlig mange generationer at lave en race, som igen og igen vil nedavle de samme racepræg og dermed ligger der et enormt stort avlsarbejde bagved også, det klarer man ikke på et år, som mange fejl agtigt tror.

Så en race er bestemt ikke bare en krydsning. Men det er selvfølgelig ret svært at forstå hvis man ikke ved så meget om avl og racehøns.  ;) :D

Hybridere er lavet ved at stærkt indavlede linjer, krydses med hinanden og derfor opnår en krydsningsfrodighed, som afkommet kun opnår i første generation (F.1 ).
« Senest Redigeret: 15 November , 2014, 22:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #38 Dato: 15 November , 2014, 21:13 »
Hej alrk
Der er kommet mange gode argumenter frem i denne tråd, dette kan du ikke ødelægge ;D
Hybriderne repræsenterer en slags etik og dyrevelfærd som ikke hører hjemme i en privat hyggelig have, og dette er jeg sikker at flere og flere vil forstå når de får kendskab til det. Mange af dem der starter med hybrider, og lærer af det, skifter til racehøns næste gang. Det tror jeg denne tråd har bidraget med /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #39 Dato: 15 November , 2014, 21:19 »
Hybriderne repræsenterer en slags etik og dyrevelfærd som ikke hører hjemme i en privat hyggelig have, og dette er jeg sikker at flere og flere vil forstå når de får kendskab til det. Mange af dem der starter med hybrider, og lærer af det, skifter til racehøns næste gang. Det tror jeg denne tråd har bidraget med /o
Der er jeg så ikke enig. Jeg startede med racehøns og fik ved en tilfældighed fire stk. "hybrider" ind i flokken efter 3 år med racehøns. De fire ISAer er de mest nysgerrige høns af alle, og ingen dag er fuldendt her på matriklen, før end at Gydde-mor har været henne og lure på, om hun kan snige sig ind i huset (det lykkes ufattelig tit). Derfor vil jeg ikke sige, at jeg er færdig med hybrider. De er også levende, intelligente væsner, fuldstændig som racehønsene er. Ingen fjerkræ er uvelkomne her på baggrund af ophav alene.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #40 Dato: 15 November , 2014, 21:37 »
Hej Tanja
Dejligt, og glædeligt at du har fornøjelse af dine hybrider. Uanset at de også kan være gode høns, så er jeg ikke særligt glad for etikken og den dyrevelfærd som ligger bag produktionen af dem. Dette tror jeg der er flere der mener. Og det ville bestemt glæde mig om du og andre skiftede til høns som ikke var produceret på fabrikker. Du beskriver selv dine hybrider, "fuldstændig som racehønsene", hvorfor så ikke skifte til racehøns?;D.
Jeg glæder mig over dine billeder og dine bidrag i det hele taget, uanset om vi måtte være uenige om dette /o
Mange hilsner

Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #41 Dato: 16 November , 2014, 01:52 »
Tak Tanja. Jeg synes det dejligt at hybridejerne også kommer på banen. En ordentlig debat kræver at emnet bliver belyst fra flere sider.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #42 Dato: 16 November , 2014, 08:58 »
Jeg tror ikke der er nogen der er i tvivl om at hybrider er dejlige høns. Jeg passer selv to hold hybrider, når deres ejere er på ferie, og det er da bestemt dejlige nysgerrige og tillidsfulde høns. Men det ændrer (som Veteranen også siger) altså ikke på, at måden de er produceret på ikke er dyreværnsmæssigt forsvarligt. Hvis ikke der var efterspørgsel på hybrider hos private, så ville produktionen selvfølgelig ikke stoppe, men den ville måske gå en smule ned. Og det var da efter min mening, værd at ta med.

Efter min helt personlige holdning, som jeg også har været fremme med flere gange her på sitet, så burde hybriderne slet ikke eksistere, og enhver der køber hybrider er med til at støtte en industri, som jeg faktisk ikke tror at nogen dyreelskere ønsker at støtte. De fleste er helt uvidende om dette, og derfor synes jeg at det er vigtigt at oplyse om det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #43 Dato: 16 November , 2014, 09:13 »
Hvis man køber en hybrid, så accepterer man og støtter man vel denne produktionsform. Det er jo lige som at købe en polsk hundehvalp lavet i en stald og taget for tidligt fra. Hundehvalpen er også sød, men så længe man køber, så længe vil det også foresætter.
« Senest Redigeret: 16 November , 2014, 10:04 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #44 Dato: 16 November , 2014, 09:57 »
Jeps - jeg er med til at støtte hybridindustrien - men så længe folk ... og dyrevenner... ukritisk bliver ved med at købe fødevare, som indeholder æg fra burhøns, så vil jeg hellere give nogle stykker af disse skønne kræ et dejligt liv i min have, og så selv lave min mad indeholdende æg fra bunden fra æg fra mine egne hybrider.

Den dag det ikke længere er rentabelt at bruge hybrider i fødevareindustrien, kan jeg heller ikke købe mine hybrider til haven - det omvendte er desværre ikke tilfældet, men stor respekt for jer som siger nej begge dele.
« Senest Redigeret: 16 November , 2014, 10:39 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14