Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Redematerialer tips til  (Læst 49579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hanne

  • Gæst
Redematerialer tips til
« Dato: 02 Februar , 2008, 17:14 »
Hvad man bruger af redemateriale, er meget en temperementssag. Det vigtigste er, at materialet er blødt således at ægget ikke går itu, når det lægges.

Der kan anvendes hø, halm, uskarpe træspåner, tørret plænegræs eller mos.

Vær opmærksom på evt utøj i bunden af reden, ved et hurtigt løft en gang i mellem. Skift jævnligt redemateriale og rengør
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2008, 17:51 Fra Hanne »

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2008, 17:45 »
Jeg bruger Spåner og Hø, Min redekasse er desuden en Kattebakke med låg, den er dejlig nem at gøre ren, og hvis en høne skulle ligge sig skruk er den nem at flytte pga. håndtaget i låget.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2008, 22:31 »
Jeg bruger sand, nemt at skifte og ingen utøj gider bo i sand;)

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2008, 23:26 »
Jeg er sikker på at sand sikkert er rigtigt godt netop pga utøj. MEN mine høns har også en mening om hvad der er godt. Hvis jeg lægger spåner i en redekasse og halm i en anden vælger de den med halmen. De er helt vilde med halm-om det er lugten eller hvad ved jeg ikke. Så de får spåner i bunden og halm ovenpå.
Iøvrigt gør jeg det at til utøj drysser jeg af og til (forår/efterår) lidt malathion nederst i redekassen inden strøelsen kommer i. Sådan lige rundt i hjørnerne så utøj som kravler rundt dør når de kommer forbi. De øvrige gange bruger jeg stalosan i bunden-det udtørrer utøj så de dør og det er ugiftigt.

Thomas: Hvor meget sand bruger du så-5 cm eller hvad. Strandsand bruger jeg altid som strøelse til daggamle kyllinger. Jeg kunne tænke at saltindholdet er godt imod utøj i redekasser.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2008, 23:30 »
Hejsa

Ja ca. 5 cm tykkelse med "strandsand" der er ihvertfald små snegle i det ;) jeg har dog i marts og april fyldt op med spåner da jeg bilder mig ind at det kan varme rugeæggene lidt ;) hehe

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2008, 23:41 »
Nååå ja for pokker-sand bliver jo meget koldt. Men kan hønen så lide at lægge sig på sådan koldt sand??
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2008, 23:45 »
Hejsa igen

jep jeg har ingen problemer med det
     

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2008, 00:04 »
Jeg bruger sand,

Det er der også en af mine høner, der gør :D Uanset vejret finder jeg 4-5 gange om ugen et æg i et hul i jorden bag en busk i hjørnet af hønsegården.

Johan Gadegaard
Johan Gadegaard

Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2008, 08:34 »
Det lyder da helt fornuftigt: Æggene holdes kølige, indtil hun begynder at ruge - så holder det nemlig også på varmen!
Brita

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2008, 08:45 »
Der er vel ingen tvivl om at hønen ved bedst, og når hun vælger et sted på jorden lidt væk fra alt og alle, så er det fordi hun mener det er bedst for hendes kommende afkom, ikke at jeg tror hun tænker over det, men hendes instinkt siger hende at det er bedst,,,,,,, Sand og hyggefyld som halm, er sikkert det tætteste vi kan komme på det hun selv ville vælge..... jeg tror nu også at sand giver en fast og sikker fornemelse når hønen skal ind og ud.
 :P
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mismischa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #10 Dato: 18 April , 2010, 09:16 »
Hej med jer

Vi har lige fået høns og har købt forsvindingsreder til dem. Men nu er vi kommet itvivl om der skal ligge noget redematerialer i dem. Vi har prøvet med lidt halm. Men om morgen er det hele overskidt. Det skal så også siges at de ligger 3 høns i hver rum. Vi har 4 reder. Så det skulle jo være nok til 6 høns.
De er fra uge 48-50 2009 hvornår kan man regne med at de begynder at lægge æg ?

Håber der er nogle som kan hjælpe mig med mine spørgsmål  :D

Mange hønsehilsner fra Mismischa

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #11 Dato: 18 April , 2010, 11:06 »
Velkommen på forum, Helle  :D
I princippet skal der ikke redemateriale i en forsvindingsrede, men mange høns bryder sig ikke om dem, så nogle hønseejere lægger lidt halm eller hø i rederne indtil hønerne har vænnet sig til at lægge deres æg i redekasserne.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #12 Dato: 18 April , 2010, 17:05 »
Jeg bruger sand i bunden og træuld ovenpå, det fungerer fint, de nusser rundt i det.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Jan Markus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #13 Dato: 08 November , 2011, 19:08 »
Hvis man saver brænde, kan man godt bruge træspånerne, som redemateriale til hønsene.
JMO

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: Redematerialer tips til
« Svar #14 Dato: 08 November , 2011, 19:18 »
I gamle dage mente de at bregner som redemateriale holdt utøj væk, men ved ikke om det passer, men det skal da prøves til foråret når mine bregner er store nok til at plukkes og tørres.