Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: lU Og godkendelse  (Læst 14556 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
lU Og godkendelse
« Dato: 27 Juli , 2012, 10:34 »
Jeg overvejer stærkt at få de hvide engelske araucaner godkendt til kommende  lu. Men hvor mange Skal jeg stille op med og da jeg jo er meget ny på området er der så noget jeg skal vide inden så stor en udstilling ?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2012, 12:21 »
Hej Malena

Det lyder dejligt at du vil prøve at få endnu en farve anerkendt og den er jo ganske flot oven i købet.

Jeg mener den Hvide er anerkendt i et andet land og derfor skal du få fat i deres beskrivelse og sende til DFfR, så de kan forberede sig på den og eventuelt indpasse den til den Danske Standard. Foreningen plejer at have en sidste tilmeldingfrist for nyopdræt, som du skal være opmærksom på er noget før den almindelige.

Når du så skal til at have dem udstillet skal du minimum medbringe 3,3 ungdyr hvor mindst to skal have 92 p eller derover og fire minimum skal have 90 p eller derover. Hvis ikke bliver de ikke godkendt i denne omgang.
Derfor tage gerne et par ekstra dyr med af hvert køn hvis du kan for det sker alt for ofte at den ene får 0 p eller 89 p og så bliver de ikke anerkendt alligevel trods fem andre gode dyr. Bare et godt råd.

Når du udstiller hvide dyr skal de som regel have en vask inden de kommer af sted og det er bedst hvis de får den 10 dage før. For så kan de nemlig nå at tørre ordentligt igennem og selv få sat fjerene på plads. Hvis du gør det senere kan det godt være at de ikke ser for godt ud under bedømmelsen, men når du så kommer om søndagen kan de selv have rettet op på en del og så forstår du måske ikke hvad dommeren har lavet.

Jeg gad rigtig godt hjælpe dig med at udvælge dyr og andre ting, men du boer desværre for langt væk, så måske en anden vil hjælpe dig med klargøring, vask, udvægelse og meget mere. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke for jeg skal netop til det samme med Gule Anwerpener Skæghøns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2012, 14:05 »
Racen er jo allerede anerkendt, så det er jo "bare" farven. Men alt det kan DFfR hjælpe med, Så kontakt dem.

Det er altid en god ting at udstille flere end de 3,3 som der fordres. Pointene 90-92 er ikke specielt høje, så hvis dyrene er af en god type.

Jeg går ud fra at du har standarden på dem.

Det lyder spændende og jeg glæder mig til at se dem på LU.  ;D /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2012, 14:45 »
Så jeg skal starte med at kontakte DFfR, og jeg kan desværre godt se det ikke bliver i 2013, da jeg så ikke har dyr nok, man kan nok ikke regne med alle bliver i orden. Men så må jeg vende stærk tilbage i år 2014 og få de sorte med også ;-) 4 månder for at blive til en pæn høne/hane er nok for lidt,  de næste 24 æg kommer i rugemaskinen på søndag.

Frank kunne jeg maile billeder af dem om 1 måneds tid måske ? Og tusind tak for en detaljeret vejledning, nu er jeg blevet meget klogere....
Og alt mulig held og lykke til dig også.

Lene er standarden ikke den samme som de perlegrå ?


Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2012, 14:57 »
Husk at LU først er i Janunar.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2012, 16:04 »
Jo standarden er selvfølgelig den samme.

Kunne der evt. være andre som har samme farver ? for dyrene behøver jo ikke at være fra samme opdrætter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2012, 17:32 »
Husk at ungdyr betyder dyr fra samme år- det er ikke kyllinger de vil se, men udvoksede dyr med 2012 ringe på. Har jeg ikke ret i det Lene? Mener at Hestelone også har de hvide
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2012, 17:37 »
Det bedste ville nok være hvis du finder en i områddet der kan hjælpe dig med sortering og udvælgelse og klargøring. Måske lokalklubben kender en der vil hjælpe dig. For det er nu noget andet at selv stå med dem i hænderne.
Du er dog velkommen til at sende billederne alligevel, men ellers læg dem op herinde for der er nok flere der kan hjælpe dig og nok også har mere forstand på racen.

Hvornår er dine kyllinger lagt til for som Martin er det jo først i Januar at de skal være klar.

Johanne det er rigtigt at det nok var en god ting at få med. For os andre er det en selvfølge, men betyder måske noget andet for andre.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2012, 18:02 »
Peter Chr. Hansen  har dem også. Eller ??

Dyrene skal være udviklede nok til at de kan bedømmes.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2012, 18:16 »
Ja- det er ikke altid logik for burhøns som reglerne er beskrevet, men vi finder jo ud af det
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2012, 10:02 »
De kyllinger jeg har nu er fra uge 23 og 24 og de er næsten ringet alle sammen,der er 4-5 gode tror jeg ! Men nok kun 1 eller 2 haner. Så kommer der 24 æg i maskinen på søndag.

Jeg er da super frisk på, hvis der er andre som vil få dem godkendt sammen med mig, jeg har også 7 sorte fra uge 23 og 24 !

Jeg har billeder men kæmper altid en brag kamp for at få dem lagt ind i mit album, men jeg skal nok prøve  ???

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2012, 10:11 »
Udstillings-dyr skal gerne være udruget ca. ½ år før udstilling hvis det er dværge. Enkelte racer kan måske klare det hurtigere, i alfald mht. hønerne.
Store racer skal gerne være 3/4 år for at nå toppen mht. udvikling. Igen enkelte racer klare den en smule hurtigere.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #12 Dato: 28 Juli , 2012, 10:18 »
Held og lykke, Malena, det er et sjovt projekt du er i gang med.
Jeg fik godkendt de gråstribede dværgmaran sidste år og de sort/kobberet eller to år før.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #13 Dato: 28 Juli , 2012, 10:23 »
Tak, det er ikke bare lige....... så hvis der ikke er nogen andre der vil dele dette projekt med at få dem godkendt, bliver det 2014.

Så prøver man at tage billeder af de små kræ om de gider at stå stille, nær nej ! og de bedste billeder vil ikke uplodes herinde, så må ud og prøve igen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: lU Og godkendelse
« Svar #14 Dato: 28 Juli , 2012, 10:28 »
Malene jeg ønsker dig held og lykke. Hvis det var i år de skulle godkende kunne de nok lige blive klar de første, men dem du lægger til nu når det ikke. Så ellers må det vente et år hvis da ikke andre også kan have nogle med i samme farve. Det ville da hjælpe på det for at du kunne have nok.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen