Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ægspiseri  (Læst 4485 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mico

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
Ægspiseri
« Dato: 31 Juli , 2011, 10:02 »
Én af de ting jeg har frygtet mest er ved at ske; en af mine høns er begyndt at spise sit æg :'( :'( :'(

Hvad skal jeg gøre, min mor har fundet (de spiste) æg på brættet under deres pind UDEN blomme....

Hun æder tilsyneladende kun sit eget æg, og hun har spist dem i de sidste par dage.

Jeg tænker at jeg skal tage hende væk fra resten af flokken og give hende en af disse "forsviningsreder" og lade det gå over. Jeg elsker hende og hun var min første høne :'(

Det vi taler om er en hybrid, omkring 1,5 år gammel.

Plz, help!!

Mico.
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/

karina dj

  • Gæst
Sv: Ægspiseri
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2011, 10:07 »
Det er da i hvert fald en god ide at få hende væk fra flokken inden hun har lært de andre den dårlige vane  ;)

Jeg har osse måtte slås med høns der spiser deres egne æg, og da jeg ikke har haft succes med at afvænne dem, er min beslutning at de der fremover får sådan en vane ikke kan bo hos mig så = aflivning  :-\

Jeg fik grå hår af at prøve det ene og det andet  :P

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Ægspiseri
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2011, 10:13 »
Det vil være klogt at fjerne hende fra flokken, da de andre høns meget nemt kan blive "smittet" af hendes ægspiseri  /d
Jeg kan godt forstå at du holder meget af hende og helst vil beholde hende, så hvis du har mulighed for at flytte hende, så synes jeg bestemt, at du skal gøre det ! Men det ville være synd for hende hvis hun skal være helt alene. Har du mulighed for at flytte en anden høne/hane/kylling med så hun ikke bliver ensom ?
Det er da et forsøg værd at give hende en forsvindingsrede  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Mico

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
Sv: Ægspiseri
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2011, 10:19 »
Jeg kan godt forstå at du holder meget af hende og helst vil beholde hende, så hvis du har mulighed for at flytte hende, så synes jeg bestemt, at du skal gøre det !

Det er problemet, vi har to skure, et rødt(der meget nemt bliver overophedet) og et hvidt der en smule halvrådden. For desuden vil min mor ikke have at vi bruger skurene tilk hønsene, så jeg har noget af et problem /d :'( /d
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2011, 10:21 Fra MicoPigen »
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Ægspiseri
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2011, 10:47 »
Har du mulighed for at lave/låne en midlertidig indhegning f.eks. en kaninløbegård ??
Så kan hun "nøjes" med en forsvindingsrede, bare den er overdækket, så hun kan komme i ly for regn !
Du kan evt. lave en midlertidig indhegning af hønsetråd og nogle tentorpæle !
Så kan den laves lidt væk fra de andre og du behøver ikke at bruge en af skurene.
Men du skal selvfølgelig sørge for, at der er læ for regnen.
 
Desværre er oddsene ikke så gode, når det drejer sig om ægspiseri, men det er da et forsøg værd  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Ægspiseri
« Svar #5 Dato: 31 Juli , 2011, 12:07 »
Betty..er du HELT sikker på, at det er hønen, som spiser ægget? Du har ikke en rotte på spil...eller evt. en skade el. lign. som har fundet ud af, hvor den kan finde æg?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mico

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
Sv: Ægspiseri
« Svar #6 Dato: 31 Juli , 2011, 12:29 »
Betty..er du HELT sikker på, at det er hønen, som spiser ægget? Du har ikke en rotte på spil...eller evt. en skade el. lign. som har fundet ud af, hvor den kan finde æg?

Næh, ikke rigtig, rotter har vi ikke mere, der er gift lagt ud til dem og skaden bliver javet væk af de to stride hybrider ;D. Hvis det var en skade/rotte, så ville den nok også ta de to andre æg i reden.

Til gengæld vil vi prøve at putte hende i vores "Mille"bur (Hulahopring med hønsenet omkring) om natten, så tager vi de æg der ligger i hønsehuset og flytter hende ud til de andre. Vi har en mistanke om at hun spiser ægget pga. at det går i stykker ved faldet. Men nu får vi at se om det er Perle (hønen), rotter, skade eller noget helt fjere. Min mor må give mig svarende, da jeg skal på en 5 dages lækker koloni, med min klub "Carpe Diem" /o /4

Mico.
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2011, 12:51 Fra MicoPigen »
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Ægspiseri
« Svar #7 Dato: 31 Juli , 2011, 16:42 »
Hvis det forholder sig sådan, at ægget bliver knust, når hønen lægger det, så er det helt sikkert at hønsene vil spise det. Jeg har aldrig hørt om en høne, som ikke vil spise en lækker tilgængelig æggeblomme. Det kan du ikke vænne hverken hende eller andre høns af med. Du må have et lille fangstnet under siddepinden :D

Rigtig god tur på kolonien
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mico

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
Sv: Ægspiseri
« Svar #8 Dato: 31 Juli , 2011, 20:18 »
Hvis det forholder sig sådan, at ægget bliver knust, når hønen lægger det, så er det helt sikkert at hønsene vil spise det.
¨

Sommetider lægger vores anden hybrid, Nougat, et hindeæg om natten. Næste dag ligger ægget på brættet, ødelagt, men de har aldrig pillet ved det :P De er meget dygtige /o

Mico.
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/

Offline Mico

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
Sv: Ægspiseri
« Svar #9 Dato: 01 August , 2011, 07:14 »
Vi har forsøgt planen, men hun holdte på ægget og hendes trofaste partner Nougat, brugte hele morgenen på at kalde på Perle (og vække hele husen ;D)

Vi vil stadig forsøge, men ægget havde en utrolig tynd skal, og hun havde ikke hakket hul på ægget. ??? :) /o

Mico.

Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Ægspiseri
« Svar #10 Dato: 01 August , 2011, 09:52 »
Hybrider har et større behov for protein end andre høns, da de er skabt til at lægge mange æg. Det er ikke ualmindeligt at de får større proteinbehov med alderen (den alder hvor de ofte brænder ud æglægningsmæssigt).

Da jeg havde hybrider anbefalede min hønsepusher at øge proteinmængden i deres kost når de runder 1-1½ år. Det kan man f.eks. gøre ved at fodre med større andel æglægningsfoder, supplere med udblødt kattetørfoder eller simpelthen supplere deres foder med kød.

Mit første hold hybrider endte med at plukke hinanden fuldstændigt i deres jagt på protein. Andet hold blev ældre (mere end 2½ år) og lagde masser af og OG fik masser af protein. Til sidst blev de dog slagtet, da de fik skylden for plukning i hønsegården. Da de var døde viste det sig, at det slet ikke var dem, der var synderne ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk