Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?  (Læst 28359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #45 Dato: 30 ſeptember , 2010, 12:03 »
Tråden er jo fra 2oo8 men det er altid relevant hvordan man indfanger sine dyr.
De der har de helt tamme dyr har jo ingen problemer /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #46 Dato: 30 ſeptember , 2010, 12:25 »
Som nævnt i en anden tråd, er det aller nemmeste at "plukke dem" om aftenen, når de er gået til ro.
Hvis jeg skal sælge dyr, aftaler jeg det altid forinden, og er tidspunktet meget skævt i forhold til sengetid, holder jeg dem i det ene af stammerummene, der er de også relativt nemme at fange.
Et par gange har jeg været nødt til at skulle have hele banden lukket ind i løbet af dagen, der har jeg lokket med mad, og så fået dem lukket ind først i hønsegårdene og så i rummene.
Jeg har vænnet mine høns til at komme, når jeg fløjter. Som regel er det nu bare nødvendigt, at jeg går ud til dem, så kommer de alle susende. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #47 Dato: 23 Juli , 2013, 11:14 »


hvis ikke de er syge eller skal slagtes lige nu og her, ja så begiver jeg mig slet ikke ud i at fange dem ved højlys dag. :o

Jeg venter til de sidder intet anende i deres seng og slumre, og så tager jeg en og lister ned i en kasse, og så en til, hvis der bliver uro, ja så går jeglidt til resten er faldet til ro, og vender så tilbage til de næste.
Jeg lægger gerne en lygte på gulvet, så rummet ikke er bælgmørkt, men alligevel natmørkt for hønsene, og hvis jeg går lidt fra det, ja så slukker jeg lygten igen.

Og hvis de alligevel skal sidde i en kasse til næste dag, ja så er der jo ingen grund til at jage dem om dagen. ;D

God fornøjelse.

hej har 6 hanekyllinger jeg skal have slagtet, som jeg skal have fanget, og jeg har ikke lyst til at jagte dem rundt i hønsegården,

 hvis jeg indfanger dem om aftenen, når de er gået i seng,

kan jeg så lade dem stå i en kassen til om morgenen, eller hvad?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #48 Dato: 23 Juli , 2013, 11:23 »
Når jeg skal tage en høne/hane, så gør jeg det gerne i huset, og jeg bøjer mig blot ned og tager den op  ;)  og det er ikke fordi jeg går og pusse/nusser dem, da jeg har ret mange.
NB: når jeg vil slagte om formiddagen f.eks. så står de altid fra dagen før uden foder, da de så ikke har en propfyldt mave.

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #49 Dato: 23 Juli , 2013, 11:24 »
vent, til de sidder på pinden om aftenen, lad lyset være slukket, eller på så lavt niveau som muligt, så hønsene ikke vågner/ flakser ned. På den måde kan jeg gå direkte hen og "plukke" en høne fra pinden uden problemer. Den næste sætning kan der nok komme MEGET sjov ud af: jeg tager den helst bagfra - altså... når hønen vender rumpen til, synes jeg den er roligere og lettere at gribe om, end hvis den kan se, at jeg nærmer mig. Så løfter jeg den af pinden med en hånd på hver side af dens krop, således at den ikke kan baske med vingerne.

Da vi skulle slagte haner var det selvfølgelig midt på eftermiddagen, og de undveg så godt de kunne. Vi var 2 om det, udvalgte 1, der skulle fanges uanset om det så undervejs skulle blive lettere at tage en anden - vælg 1, og hold dig til den. Vi trængte dem op i et hjørne, min mand kan ikke lide at fange høns, så han stod bare i vejen for dem, og da de så kom tæt nok på mig, var det bare om hurtigt at slå hænderne om dem, så de ikke kunne baske med vingerne. - Men det er altså MEGET lettere bare at gå ind og hente dem på pinden om aftenen.

hej når man tager dem når de er gået i seng, kan de så stå i en kassen til om morgenen, når de skal slagtes,

eller skal man bare vente til om dagen, og så jagte dem?

bliver de andre kyllinger , så ikke meget skræmte??

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #50 Dato: 23 Juli , 2013, 11:26 »
Når jeg skal tage en høne/hane, så gør jeg det gerne i huset, og jeg bøjer mig blot ned og tager den op  ;)  og det er ikke fordi jeg går og pusse/nusser dem, da jeg har ret mange.
NB: når jeg vil slagte om formiddagen f.eks. så står de altid fra dagen før uden foder, da de så ikke har en propfyldt mave.

evt også i en papkasse( flyttekasse), eller skal man have noget større? eller net?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #51 Dato: 23 Juli , 2013, 11:44 »
Nu har jeg masser af rum/gårde, så der er gerne et par tomme rum/gårde, og der går de så, kun med vand og strøelse, fra sidst på dagen indtil næste morgen/formiddag hvor de slagtes. Jeg tager dem som sagt kun fra pga. at jeg helst vil have at de har tom mave, det er ikke fordi jeg "kun" kan fange dem om aftenen.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #52 Dato: 23 Juli , 2013, 11:49 »
Hov, syntes der pt. lige er gang i 2 næsten ens tråde  :o

Jeg har skrevet hvordan jeg gør under den anden tråd  ;)

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #53 Dato: 23 Juli , 2013, 13:11 »
Nu har jeg masser af rum/gårde, så der er gerne et par tomme rum/gårde, og der går de så, kun med vand og strøelse, fra sidst på dagen indtil næste morgen/formiddag hvor de slagtes. Jeg tager dem som sagt kun fra pga. at jeg helst vil have at de har tom mave, det er ikke fordi jeg "kun" kan fange dem om aftenen.

ok, jeg har ikke nogen ekstra rum:-)

hvordan fanger du dem og dagen, og skræmmer det ikke alle de andre høs/kyllinger?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #54 Dato: 23 Juli , 2013, 13:23 »
Den første er aldrig noget problem at fange... Derefter har de lugtet lunten og vil ikke fanges.
Tag dem om aftenen når de sidder på pinden, det er langt det letteste.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #55 Dato: 23 Juli , 2013, 13:48 »
ok, jeg har ikke nogen ekstra rum:-)

hvordan fanger du dem og dagen, og skræmmer det ikke alle de andre høs/kyllinger?

Jeg fanger dem eller rettere tager dem op, der er ikke noget videre jageri, men nu er det opså Orpington jeg har :) 
NB: jeg gør det altid inde i huset.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #56 Dato: 23 Juli , 2013, 14:06 »
Jeg har flettet to næsten enslydende tråde, derfor kan nogle af indlæggene måske forekomme lidt "off".
Marianne - admin

PS. Jeg snupper altid dyrene om aften efter sengetid, hvis de skal "bruges" næste morgen, bliver de afhentet i løbet af dagen, sætter jeg dem i en lille løbegård eller et lille hønsehus med vand og drikke indtil de bliver hentet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk