Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Køb af høns  (Læst 27420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Køb af høns
« Dato: 27 Juni , 2011, 14:22 »
At det er svært at finde æglæggende racehøns fra ca. januar og til maj/juni, er fordi at på dette tidspunkt er der kun avlsdyrene tilbage alle andre er sorteret fra.
Og avlsdyrene er nu i fuld sving at producere den næste generation.

Året kort :
Januar -juni der laves kyllinger i stor stil, det er kun de bedste avlshøns, som på dette tidspunkt er i live. Efter avlssæsonen (snart) er der mange opdrættere som sælger ud af deres gode avlshøns og man kan være heldig at få gode dyr.

Januar og frem til udstillingerne og efter udstillingerne sorteres ungdyrene hele tiden og man kan så købe kyllinger i meget forskellig kvalitet, alt efter hvad man skal bruge dem til.

En høne skal være en 5-6 mdr. for at lægge æg.

Så alt efter hvad man søger så :

Rugeæg/kyllinger : januar - juni
Ungdyr frem til udstillingerne, oktober-januar evt. avlsdyr kan købes efter udstillingerne og efter ruge/kyllinge sæsonen.

De store racer laves tidligt på året og de lette og dværg racerne laves senere på året.

Dette er som de fleste seriøse avlere laver høns.
« Senest Redigeret: 23 August , 2012, 18:30 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Køb af høns
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2011, 14:55 »
Tak Lene ;)

Så er der jo en forklaring på, der ikke er til at hitte nogen Lys Sussex. Som jeg efterlyser. Jeg må være tålmodig :) Men mangler stadig, bare en lige meget hvad, der kunne gå sammen med ham knægten. Men det lykkes nok ;)
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Mstormly

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Køb af høns
« Svar #2 Dato: 15 August , 2012, 07:59 »
Så blev jeg da så klog :)
Tak for åbenbaringen , så man jeg bare være tålmodig med at finde lys sussex som jeg jo gerne vil :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Køb af høns
« Svar #3 Dato: 14 August , 2013, 08:47 »
Kommende hønseejere løber tit og ofte ind i de samme ting/problemer når de gerne vil starte med at holde høns. Dette er et forsøg på at gøre det lidt lettere og forhåbentlig undgå at hønseholdet starter med en skuffelse.

 

Valg af høns

Her står det i første omgang mellem 2 typer. Den ene type er industriens hybrider, der enten er fremavlet til at lægge æg og lægge mange æg eller til at vokse meget hurtigt til slagtekyllinger. Den anden type er racehøns som er delt op i lette og svære racer og der er racer som lægger mange æg, racer som er kombi racer dvs. både æg og kød, prydracer og dværgracer. Selvfølgelig lægger racehøns også æg (eller kunne de ikke reproducere sig) men selv de racer som lægger flest æg er ikke helt så produktive som hybriderne. Nogle racer kommer dog tæt på at lægge samme antal æg, det er specielt de lette racer. Til gengæld kan der avles videre på racehønsene, det kan man ikke på hybriderne uden at egenskaberne forringes.

 

Æglægningshybriderne hedder noget i stil med ISA Brown, ISA Warren, rød amerikaner, Amberlink etc.  Racehøns findes i mange afskygninger, med hvert sine racetypiske egenskaber. Hver race fås også i mange forskellige farver, så her er et omfattende udvalg. Visse farver kan kønsbestemmes fra daggamle, det er typisk de stribede der kan det. Ellers kan kønsbestemmelsen først ske fra 6-7 ugers alderen. Nogle racer dog endnu senere og først når hanerne galer og hønerne lægger æg. Racerne er beskrevet i Skandinavisk Fjerkræstandard og støder man på et navn der ikke er i denne, er det nok ikke en race, men en hybrid (Bemærk at slagtehybrider tit sælges under navnet "Plymouth Rock" men det ikke er racen, men en hurtigtvoksende hybrid). Racerne kan også findes hos Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl http://racefjerkrae.dk/ og Dansk Fjerkræ Forum http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Leksikon/Racebeskrivelser
 
Hybrider købes hos forhandlere eller som udsætterhøns. (Høns som er udtjente hos ægproducenter). Rigtige hybrider kan ikke købes hos private og ej heller som rugeæg.

Racehøns bør købes hos private hobby-opdrættere. Hvis man køber racehøns hos en forhandler eller en mellemhandler er det med meget stor sandsynlighed ikke tale om racetypiske høns, hvis det endda er den race som forhandleren oplyser. Rigtig mange har oplevet at købe racehøns hos forhandlere eller mellemhandlere (krejlere) for så at opleve at det ikke var den race de troede det var. Eller har købt høner eller ikke-kønssorterede kyllinger for så senere at opleve at det sørme alle var haner. Ofte sker sidstnævnte hos mellemhandlere der kan levere langs motorvejen. Langt bedre er det at købe racehøns hjemme hos en opdrætter, så man kan se de forhold som hønsene går under og selv vurdere om det er ordentlige forhold for hønsene.

 

Hybriderne er billigere end racehønsene. Primært fordi hybrider er masseproduceret på store rugerier og der er virkelig fokus på at optimere prisen. Racehøns er udruget af den enkelte hobbyavler som har større udgifter til foder året rundt til forældredyrene, huse og rugemaskine/skruk end der er ved hybriderne. Til gengæld er det for hobbyavleren en hobby som der ikke skal leves af, men der skal jo heller ikke tabes penge på at sælge høns. Sjældne eller attraktive racer/farver vil typisk også koste mere. Men sammenlignet med eksempelvis tyske eller engelske priser for racehøns er danske priser meget små.

 

Hybriderne kan købes næsten året rundt, mens salg af racehøns er meget sæsonbetonet og følger årstiden. I det tidligere forår er der rugeæg eller daggamle kyllinger til salg, men stort set umuligt at opdrive voksne høns eller hønniker (høner tæt på æglægning). Senere på foråret/sommeren kan man købe større kyllinger hvor der mulighed for at de er kønssorteret eller man kan købe høns som opdrætteren ikke skal bruge længere og/eller vil af med for at skaffe plads til årets kyllinger. Så jo længere man kommer hen på sommeren, des større kyllinger eller endda høns er det muligt at købe. De bedste muligheder fås hvis man i god tid kan lave en aftale med opdrætteren om køb af høns/kyllinger.

 

Hvis man gerne vil holde høns, men ikke lige ved hvilken race/farve der tiltaler en, så er der forskellige muligheder for at komme til at se på høns. Om sommeren holder mange fjerkræklubber ”åbent hus” hvor man er velkommen til at kigge forbi. Sommerens dyrskuer er også en mulighed for at se på høns. Den rigtige udstillingssæson for høns ligger fra slutningen af oktober til starten af januar og topper i november. Her er der en god mulighed for at møde op på den lokale fjerkræudstilling, se på høns, tale med opdrætterne og lave en aftale om køb af høns, eventuelt til levering på et senere tidspunkt. Oversigt over udstillingerne kan findes på hjemmesiderne hos Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl og Dansk Fjerkræ Forum fra oktober måned.

 

Når man har fundet ”sin” race og farve så melder spørgsmålet sig hvordan man kommer i kontakt med en opdrætter der kan/vil sælge. Her kan man hos Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl http://racefjerkrae.dk/ finde en oversigt over specialklubber og lokale klubber og tage kontakt til dem. Ellers er der Dansk Fjerkræ Forum, http://fjerkrae.dk/prod/ hvor der er mulighed for at få kontakt til opdrættere og også få information om de enkelte racer og også købe høns igennem hos andre opdrættere.

 

Køber man voksne høns er det stort set umuligt at se alderen på disse. Hvis de har en fast ring på foden, så vil farven på ringen afsløre årgangen. Men ellers er man nødsaget til at stole på opdrætteren. Høns kan sagtens blive gamle, 8-10 år er helt normalt, men æglægningen vil falde støt som de bliver ældre. Man bør ikke købe høns ældre end 1 år, medmindre der er helt specielle forhold som gør sig gældende. Køber man voksne høner der har gået sammen med en hane, så kan fjerene være slidte på ryggen (specielt de store tunge racer) men ellers skal de være sunde og raske at se på og selvfølgelig uden utøj.
 
Husk at bruge den sunde fornuft og lad være med at købe overilet eller fordi det er synd for dyrene. Køb aldrig syge dyr. Det opildner bare til at sælgeren kan fortsætte med at sælge syge dyr. Langt bedre at gå fra handlen så og finde sine dyr et andet sted der har orden i tingene.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Køb af høns
« Svar #4 Dato: 14 August , 2013, 09:57 »
@ Finn Det her bør da ind under "Opstart af fjerkræ"- jeg har ikke selv kigget så meget, fordi folk er så hjælpsomme og gider at give de samme gode råd igen og igen til os begyndere på forum..............  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Køb af høns
« Svar #5 Dato: 14 August , 2013, 10:03 »
Fremragende skrevet Finn. Det indlæg burde være obligatorisk læsning for alle der skal starte med at holde høns!
(Hellevad er også en udbredt hybrid-æglægger. Ofte brugt i økologiske besætninger).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Sv: Køb af høns
« Svar #6 Dato: 14 August , 2013, 10:19 »
Fremragende skrevet Finn. Det indlæg burde være obligatorisk læsning for alle der skal starte med at holde høns!
(Hellevad er også en udbredt hybrid-æglægger. Ofte brugt i økologiske besætninger).
Nu mangler der så liige "en synes om knap"  :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Køb af høns
« Svar #7 Dato: 14 August , 2013, 13:10 »
Fremragende skrevet Finn. Det indlæg burde være obligatorisk læsning for alle der skal starte med at holde høns!
Tak, jeg har fået værdifuld input, bla. af Lestat
(Hellevad er også en udbredt hybrid-æglægger. Ofte brugt i økologiske besætninger).
Jah, Men såvidt jeg er orienteret så burde man faktisk kunne avle videre på Hellevaden også selv så på den måde er den ikke en "rigtig" hybrid.. Det bliver lidt kompliceret...

Hvis man har tillid til den man køber af, så kan man jo sagtens købe "ubeset" og få leveret. Det sker i stor stil her på forum hvor nogle andre står for transporten og i mange tilfælde er det også fint. Men faren er hvis man er ny og ikke rigtig kender sælgeren.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køb af høns
« Svar #8 Dato: 17 August , 2013, 12:51 »
Og så er det så også om man vil støtte private og købe racehøns og blandinger heraf eller om man vil støtte industrien og købe hybrider.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Køb af høns
« Svar #9 Dato: 17 August , 2013, 13:26 »
Nu har tre forskellige familier hjulpet mig med levering af racehøner ved Fanøfærgen  /o Trods min tvivl ang. avl i fremtiden, har jeg iflg. beskrivelserne i leksikon fået nogle rigtig fine eksemplarer  :D Der er ingen undskyldning for IKKE at købe racedyr med superopvækst- det kræver bare lidt mere tålmodighed, hvis man kun har cykel og offentlig transport til rådighed.......... OG hjælpsomme sælgere  *y
Jeg glæder mig til de næste "ubesete netkøb"  ;D
Bly er død  :'( hun fløj den forkerte vej- over til vores hund og blev præsenteret for min mand som frokost i dag......... vi sætter et 180cm`s hegn op i den indre have i løbet af den kommende uge............ hundende må nøjes med forhave+ gåture............ Alle høner er nu stækkede og går rundt i haven  :-\
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Køb af høns
« Svar #10 Dato: 17 August , 2013, 19:48 »
Det var da godt, hun dukkede op, også selv om hun skulle dø. Uvished er bare det værste, når man mister et dyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Køb af høns
« Svar #11 Dato: 17 August , 2013, 20:42 »
Jeg må også indrømme, at jeg har købt mine høns, hos en avler som endda udstiller - Jeg syntes nemlig, at man skal støtte op om dem, som virkelig gør et stort stykke arbejde for raceavlen og så vil jeg selvfølgelig gerne have sunde dyr helt fra start  :D 

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: Køb af høns
« Svar #12 Dato: 31 August , 2013, 04:11 »
Hejsa.
Jeg er HELT ny, det vil sige jeg har IKKE høns, vil jeg/vi vil gerne have nogle.
Dette opslag gav mig et helt nyt syn på den med at købe høns.
SÅ jeg tror, nej, jeg ved, at jeg vil købe her igennem. MEN vi må desværre ikke have en hane. æv.
nå men tak Finn.

Mvh. Ken
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Køb af høns
« Svar #13 Dato: 31 August , 2013, 05:24 »
@ Ken Velkommen til et hyggeligt forum  :) Folk er særdeles hjælpsomme her  /o Hvilken eller hvilke racer er DU interesseret i?
 Jeg elsker min egen blandede flok allerede...... de er smukke på hver deres måde og er store personligheder  *b Har du allerede hus til dem, eller skal du købe eller bygge selv?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Køb af høns
« Svar #14 Dato: 31 August , 2013, 05:58 »
Jeg må også indrømme, at jeg har købt mine høns, hos en avler som endda udstiller - Jeg syntes nemlig, at man skal støtte op om dem, som virkelig gør et stort stykke arbejde for raceavlen og så vil jeg selvfølgelig gerne have sunde dyr helt fra start  :D 

 /o /o /o /o /o /o /o /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub