Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med Guldfasan-haner...  (Læst 2263 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gizmo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
  • .
    • Stald Gizmo
Problemer med Guldfasan-haner...
« Dato: 18 Marts , 2011, 08:35 »
Hejsa Alle

Vi har på mit job en 80 m2 stor voliere, hvor vi har diverse undulater, nymfeparakitter osv, samt 5 guldfasaner, hvoraf der er 2 haner. Hanerne er omkring 4 år gamle og hønerne er fra sommeren 2010.

Problemet er hanerne, som er begyndt at toppes ret krafigt. De har altid gået sammen og også tidligere med fasanhøner, endda på meget mindre plads, uden problemer.

Kan/bør vi gøre noget for at undgå uroen eller skal vi acceptere den og satse på at det "bare" er foråret (ynglesæsonen) der påvirker dem?

Vh. Britt
En lille smule pip har man vel  ;o)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Problemer med Guldfasan-haner...
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2011, 13:48 »
Jeg havde ikke før jeg svarede på det andet indlæg læst dette indlæg.

Der er kun et at gøre og det er at skille hanerne ad, ellers har du om kort tid kun en tilbage.

Mine trogopan haner går sammen hele vinteren og som regel holder hanerne sammen. De kan edog finde på at tage foder af næbet af de andre haner uden problemmer.
Men hver år kommer det pludselig en dag hvor de ikke aceptere andre haner i nærheden og de må skildes ad omgående da det ofte er et spørgsmål om en dag eller to før der kun er den stærkeste til bage.
Jeg har set en fasan hane aflive en anden på 2 minuttet så det kan gå meget hurtig.