Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min første ræv  (Læst 26679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Min første ræv
« Svar #15 Dato: 15 December , 2010, 08:39 »
Jeg eelsker min rævegrav ....der er noget helt fantastisk ved at kunne sidde på sin udkiksbænk og nyde synet blot ca100 m væk af en hel rævefamilier der gansle uforstyrret og dog bevidste om min tilstædeværelse springer legende rundt på højen.

Jeg er fuld gang med at sikre hønsegårde .... har fået sikret 3 hønsegårde og en andegård denne sommer.

jeg har det fint med at ræven napper et dyr af mine i ny og næ ..men i takt med at jeg fik flere dyr på matriklen lykkedes det ham en gang at tage 16 stk og en anden gang at tage 25 stk fjerkræ ..ja så må jeg jo sikre.

Vi har utrolig mange ræve her ...i "min" grav 2 store flotte kuld i år .... og så er der en masse løsgængere. Og flere rævegrave meget tæt på.

Her er der ingen jægere der klager over ræven tager vildtet ...jeg fodrer den jo ..som de siger  :D

Men der skal efter min mening være en naturlig regulering ..især da vi har så mange. Og på nøjagtig samme måde som jeg nyder kødet og skindet fra mine kaniner .... smagen af mine høns og ænder ...så værdsætter jeg virkelig også en god haresteg eller fasan ...eller at kunne udnytte et smukt ræveskind "dyrket" ude på nabomarken  ;)Naturlig regulering som i naturlig naturlig er jo så lidt af et udefinerbart begreb i vores kulturopdyrkede land .... så er der jo kun jægere tilbage til at varetage denne opgave.

Mikkel ..tak for tilbudet om skind ...men tror det bliver lidt skummelt med Post Danmark  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Min første ræv
« Svar #16 Dato: 15 December , 2010, 08:43 »
Det er f"¤%&me godt ramt, Clemes!! Flot!!
Jeg har selv et ræveskind hængende, som vi har forsøgt at saltgarve, det tørrer langsomt her i kulden!
Jeg har fanget 3 ræve i fælder og fået dem skudt.

Biologen(Mig) udtaler: Thorleif har mere ret end han giver sig selv!
De dyr, ræve, vi nedlægger ved jagt eller fælder, eller bare møder i naturen er alle sammen af en lidt anden genetisk variation end de oprindelige vilde ræve. De er ved at tæmme sig selv - turde færdes tæt ved mennesker, så de kan udnytte den overflod af føde der i nærheden af menneskelig beboelse. Det være sig både affald, rotter, småfugle og tam fjerkræ. Formodentlig ligesom ulven gjorde for 12.000 - 15.000 år siden og blev til hund. Nogen kan måske huske Hanne Lottrups haveræv i Ålborg by, der hentede hendes to kæle orpingtons kl. 12. middag, imens Hanne lavede spejlæg....

Der skal være plads til dyrene, vores natur ville være noget rod uden Mikkel ræv, men vi kan ikke lave om på den kulturnatur vi har skabt igennem så mange tusinde år i løbet af en enkelt generation.
Ved at skyde de ræve der kommer for tæt på, sikrer vi os at dem der lever derude i naturen er dem der kan finde ud af det. Dem der er knap så bange for mennesker, skal være meget kloge, og kloge ræve indgår aftaler med nabolagets hunde om handel med kødben og lader gæssene bo ved hulen og lader alle de andre dyr være i fred!......(Godt det hedder et JuleEVENTYR)

Jeg elsker at se de vilde dyr og nyder at se en ræv tæt på, først bagefter bliver jeg bekymret for mine høns, og jeg hader stadig at se overkørte ræve i vejkanten...

Det er et lækkert dyr!

Dette med udvikling af tamdyr er faktisk mit speciale område, så spørg endelig....
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Min første ræv
« Svar #17 Dato: 15 December , 2010, 08:45 »
Mikkel, du må gerne sende skind til mig! Vi eksperimenterer stadig med garvningen...
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Min første ræv
« Svar #18 Dato: 15 December , 2010, 10:27 »
Ja, Mikkel - jeg vil jo så hellere have et par levende ræve. Fik jeg nævnt at vi næsten ikke har harer heller? Når 20 mand med 10 hunde går roerække ved roerække en mark igennem og skyder på alt hvad der bevæger sig, så er der ikke meget der undslipper. Men de spiser jo også af afgrøderne... Jeg kender én jæger i nærheden, der for mig at se går på jagt på en fornuftig måde. Det er en ung landmand som går ud med sin hund tidlige morgener og på egen jord skyder et par harer, fasaner eller et rådyr - og så spiser det selv. Efter de store godsjagter har min mand været med til at skovle fasaner i halmfyret fordi der ikke var nogen der gad ordne dem.  Eller at pløje ænder ned efter andejagter...... Det er lystmord.
- og så er jeg altid utryg ved at det skulle være nødvendigt at give en sort labrador en orange klud om halsen for ikke at forveksle den med en hare. Hvis man ser så dårligt bør man vel ikke gå rundt med skarpladte rifler eller hvad? ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Min første ræv
« Svar #19 Dato: 15 December , 2010, 11:49 »
@ Ankerine: Det er svært at være uenig, det scenarie du beskriver er det rene svineri og lystmord  /d
Når jeg alligevel ønsker Clemens tillykke, så er det fordi jeg - trods alt - synes, at jagt er en sund interesse for en 16-årig. Jeg synes heller ikke at en enkelt (perfekt) nedlagt ræv, har noget som helst at gøre med den ækle form for massemord, som du beskriver.

Her hvor jeg bor foregår der meget "put-and-take-jagt", hvor man udruger en masse fasaner, sætter dem ud i skoven med en hønemor og så ellers skyder løs på de knapt nok vilde fasaner, når jagten går ind. DET er sgu en bizar form for tidsfordriv i mine øjne  :( Jeg oplever tit unge fasaner, som kredser om min hønsegård - man kan næsten høre dem skrige "Moaaar", mens de prøver at mase sig gennem trådhegnet og ind til hønsene  ::)

Jeg har også lidt svært ved at forstå det klassiske jæger-argument omkring "regulering af bestanden", når de samme jægere vinteren igennem fodrer på råvildtet  ??? Jeg mener - det ene ophæver vel lidt det andet? Og så er jeg skidetræt af ALTID at få skæld ud af ham, som har jagtretten i vores lokale skov. Jeg er nok Danmarks mest hensynstagende skovgæst - har ALTID hundene i snor, går KUN på vejene (til trods for at man faktisk også må færdes på stier), og som regel har jeg en pose i lommen til at samle ANDRE FOLKS affald ind. Selv mit cigaretskod bliver omhyggeligt indpakket og hjembragt. Alligevel så skælder og smælder jægeren, for allerhelst så han jo at vi holdt os HELT ude af HANS skov  ::) Et klassisk eksempel på hans opførsel: Vi går på skovvejen med vores hunde i snor og jægeren kommer kørende imod os i bil. Vi træder ét skridt væk fra vejen og sætter hundene af (for at gøre plads til at han kan køre forbi), med det resultat at han ruller vinduet ned og råber: I MÅ IKKE GÅ I SKOVBUNDEN, I MÅ KUN GÅ PÅ VEJEN. Hold da kæft en klaphat  /d





De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Min første ræv
« Svar #20 Dato: 15 December , 2010, 11:51 »
Hvor ER det godt at se..ren ønsketænkning her .... glæder mig til den dag jeg får et skind at garve ....men må jo ikk skyde selv.

HVordan garver man skind, evt når jeg skal slagte lam næste år hvoprdan kan jeg gøre det??
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

GKV

  • Gæst
Sv: Min første ræv
« Svar #21 Dato: 15 December , 2010, 11:53 »
@ Ditte og Thorleif. Jeg kan følge jeres betragtninger et pænt stykke af vejen. Nu er der jo blot den hage ved det, at hvor skal Mikkel med de rigtige gener befinde sig, når han ikke må være i nærheden af mennesker? For mig at se er der kun skove og øde heder( dem er der ikke mange af i DK) tilbage.

Hvem var her først på alle disse matrikler og agerjorde? Jeg mindes da vi havde fårene. De blev sat på 50 HA eng ud til Mariager fjord.Der havde ikke gået får før, kun kreaturer og ja, Mikkel tog nogle lam. Nu var han pludselig uønsket der, hvor han ikke havde været til gene nogensinde før. Det var mig der invaderede hans område og hvor skulle han så flytte hen?

Man hører jo om det, fra alle steder i verden rovdyr, hvis revier bliver invaderet af mennesker, græsædere, hvis spisekammer pludselig er menneskets o.s.v.

Der skal skydes ind imellem, for menneskenes spisekamre gør, at de vilde dyr har lettere og bedre adgang til godt foder, men tæt på mennesker vil de altså være her i DK, hvis arten i det hele taget skal overleve andre steder end i naturreservater og dyreparker.

VH Gunni.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min første ræv
« Svar #22 Dato: 15 December , 2010, 12:37 »
Jeg er fuldstændig enig i at der findes dårligere jægere, jeg kender selv til det. Vores nabojægere er eksempelvis et godt eksempel.

Så er der de gode jægere, og det er heldigvis størstedelen af de danske jægere, som ikke er nogle gråddige svin, som nedlægger vildtet hurtigere end det kan følge med til at reproducere sig selv. Mange jægere tager heldigvis ansvar for jagten og vildtet. Min far og jeg selv gør det at vildtet her hos os har et pusterum. Vi plejer at være på jagt på vores egen grund hver anden eller tredje weekend. Dette gør jo så at dyrene alligevel har god tid i fred.

Ankerine, jeg kan godt forstå at du har den holdning til jægere, dem du har ved dig er virkelig virkelig nogle idioter, det er jeg fuldstændig enig i! Den måde som man bør gå på jagt på er som du beskriver med at man skyder lidt og spiser det, eller som vi har et par stykker vi kender der gerne aftager lidt råvildt, ænder, fasaner og sneppe i løbet af en jagtsæson. Dette er også fint, for i princippet gælder det jo om at holde vildtbestanden på et godt og sundt niveau, men det er også MEGET vigtigt at der ikke bliver for mange, for så kan bestanden ikke klare det. Dette er sket både ved hare og ræv, og er også kommet til udbrud ved rådyrene, især på Fyn. Det er dette vi helst vil undgå, derfor regulere man hårdt på de arter der er mange af og sørge for at få de dårligere arter til at få det bedre.

Ved os har vi pt rigtig mange rådyr, hvilket er begyndt at resultere i dårlige bukke og nogle små rålam. Vi er derfor efter en årrække med kun nedskydning af to bukke, et-to lam og en-to råer gået over til at skyde alle knubbukke, helst tre lam og så gerne tre råer hvert år, for ellers bliver bestanden for stor, og vi får de dårlige dyr. Rådyrene bliver ikke fodret nu, for de er ikke truget i vores område. Derimod så er der andre arter som er i stor tilbagegang på vores jord. Agerhønsene er næsten væk. Så sidst agerhøns i marts.. Disse har vi aftalt med at par andre jægere at der slet ikke bliver skudt til, de er derfor fredet og er også begyndt at komme tilbage nogle få steder. Vi sætter hvert år agerhøns ud for at få bestanden op, så det begynder forhåbentlig snart at give pote. Vi fodre også agerhønsene, så vit muligt. Derudover, så har vi haft det samme med haren, altså vi har ikke skudt til dem i en årrække. Vi havde rigtig mange syge hare her, en sommer fandt vi 8-10 døde, men disse er på vej op igen, efter at vi har fredet dem, så i år har vi skudt en og sidste år to, og der er stadig fem-seks stykker bare lige omkring vores hus, så bestanden er blevet god igen.
Derimod, så er fasanerne pludselig begyndt at forsvinde her. Dette skyldes primært den stigenede bestand af ræv, skader, krager og rovfugle. For at redde fasanerne er vi derfor begyndt at fange rigtig mange skader og krager i foråret, som vi så afliver. Rovfuglene er der jo ikke meget at gøre ved, men vi skyder også hvert år en voksen ræv fra vores rævegrav og så et par store hvalpe, så vi kan holde dem nede, så fasanerne igen kan komme op. Vi fodre også hårdt til dem, og sætter hvert år 30 fasanhøner ud. Vi har aldrig gjort og kommer aldrig til at skyde høner, de er fredet, så det er kun fasankokke som bliver skudt her, hvilket også bevirker at bestanden forhåbentlig begynder at stige meget snart. Vi har i år kun skudt tre kokke, vi plejer normalt at skyde 6-8 stykker, så det er ret langt nede i forhold til ellers.

Altså, jeg ved ikke hvad jeg mere skal skrive, er lidt frustreret over at jeg ikke kan forklare det ordentligt, men kan simpelthen ikke lige finde ud af hvordan jeg skal forklare det så i værgen bliver sure eller at jeg skjuler min egen mening og fremsætter at jagt rentfaktisk gavner mere end det skader, altså hvis det bliver drevet på den rigtig måde..

Undskyld at jeg overfylder din tråd Clemens! :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Min første ræv
« Svar #23 Dato: 15 December , 2010, 12:52 »
Det gjorde du da ganske godt Mikkel !

Og mon ikke også, at de fleste er klar over, at Danmark efterhånden er påvirket af mennesket overalt - ikke alle tænker over, at man så også pådrager sig ansvaret for at holde tingene i balance - men det er jo det man for de vilde dyrs vedkommende prøver at gøre gennem jagt og gennem fredninger.

At det så er rigtigt svært, og ikke altid virker helt efter hensigten - ja, men så må man jo prøve at gøre det bedre. Jeg så i et blad for et par år siden, at danmarks tætteste rævebestand var i en af Københavns forstæder (Hvidovre ?), og det er der jo ingen ide i, hvis man gerne vil bevare ræven som det fantastiske rovdyr den har været - inde i byen bliver den et skadedyr ligesom rotter, og man begynder at være bekymret for, hvad den kan overføre af trikiner og bændelorm til mennesker !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min første ræv
« Svar #24 Dato: 15 December , 2010, 12:53 »
Tak Bent! :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

GKV

  • Gæst
Sv: Min første ræv
« Svar #25 Dato: 15 December , 2010, 13:39 »
@ Mikkel jeg synes du forklarer dig supergodt, og i bund og grund er det jo slet ikke sådanne nogle som dig og sikkert også Clemens, folk har noget imod.

Jeg spiser selv vildt med stor glæde, men får det også af en lokal jæger som gør ligesom jer.

Jeg skrev blot for at huske folk på, at selvom ræven er en pestilens så er den også et smukt , nyttigt dyr på de rigtige steder.

VH Gunni.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Min første ræv
« Svar #26 Dato: 15 December , 2010, 14:13 »
Jeg var så heldig at skyde hønsenes fjende number one i lørdags. Den blev blev nedlagt med en perfekt hjertekugle, og opdagede aldrig hvad der skete.
Det var en dejlig fornemmelse, når man selv har haft besøg af ræve i hønsegården og set hvor meget skade de kan lave.
Her er lidt billeder af den nedlagte ræv og skytten.
Mvh.
Clemens

Tillykke med din første ræv Clemens  /o

Der er intet som den første nedlagte ræv, og den du har fået der er rigtig flot  /o

Min første ræv husker jeg stadig, det er på højde med det første kys af en pige <G  det huskes vel også af de fleste...   ::)

Der vil altid være, og har altid været tilhængere og modstandere af jagt, men så længe at jagten foregår forsvarligt kan jeg ikke se noget galt i det. De danske jægere er nok dem, der bruger de største formuer hvert år på vildtpleje, så som fodring, biotop forbedring, plantning og opgravning af vandhuller osv, alt sammen til vildtets bedste. At holde sit jagt-revir iorden er som at have en veldrevet hønsegård, det giver et vist afkast i form af nedlagt vildt eller slagtede kyllinger... Ingen jæger nedskyder alt hvad der rør på sig, der skal gemmes noget til næste års avl, det kaldes regulering men er vel egentlig den samme form for sortering, som der foregår i mange hønsegårde landet over, desuden giver jægerne vildtet fred i yngletiden, nogle andre foreninger (som altid er på nakken af jægerne) laver nærmest folkevandringer til div. lokaliteter for at kigge på rovfuglereder osv. det vil jeg ikke kalde fred i yngletiden, hverken for rovfuglene eller andre ynglene dyr.

Susanne

  • Gæst
Sv: Min første ræv
« Svar #27 Dato: 15 December , 2010, 14:20 »
Mikkel og Clemens:

Jeg stammer selv fra en familie, hvor man går på jagt. Og jeg kender til, at jagtsnak ofte udvikler sig til "for" og "imod" - med mere eller mindre seriøse argumenter! Nogen gange meget følelsesladede (f.eks at det er mere synd for et pænt dyr at det skal dø end det er for et grimt dyr ) og useriøse (f.eks at jægere er en flok blodtørstige lystmordere)

Det kommer ikke rigtig bag på mig, at din første ræv, Clemens, giver anledning til en lang tråd, hvor hele jagtverdenen skal op og vende.

Jeg vil stadig sige: Tillykke! Godt gået! (og hvor er det dejligt, at lære unge mennesker at kende, som har en god og sund naturhobby  /o)

Og Mikkel: hvor skriver du bare kanongodt - det kan ikke gøres bedre  :D

 


Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Min første ræv
« Svar #28 Dato: 15 December , 2010, 16:09 »
Stort tillykke Clemens, du kan være stolt af dig selv.

Og til Mikkel... du er da bare fantastisk til at forklare, men kender det godt, det er nemere at snakke om det end at skal have det ned på skrift.
 Jeg går selv på jagt, dog uden gevær, men med mine hunde. Men er gift med en jæger og ud af en jægerfamilie. Så jeg har en stor kærlighed til jagt.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Min første ræv
« Svar #29 Dato: 15 December , 2010, 16:38 »
Jeg synes du får forklaret det rigtig godt Mikkel  /o

Hele jæger/jagtdebatten er jo ofte meget unuancerede og følelsesladet - og al for tit bygget på fordomme og uvidenhed fra "begge sider". Mit indlæg måske lød temmelig unuanceret  ::) men det er bare fordi jeg er lidt gnaven på ham med jagtretten.

Jeg er jo selv en forhenværende ærkekøbenhavner, så jeg har da aldrig haft andet end foragt tilovers for hverken jægere eller konceptet jagt. Helt ærligt, sådan at gå rundt og pløkke løs på Bambi - hvorfor det? ::) ;) Da jeg flyttede på landet fandt jeg jo hurtigt ud af, at jeg var omgivet af jægere  :o og de virkede da ikke som om de var skingrende-sindsyge, skydegale (p)sykopater... Og det lød egentlig ret spændende, når mine nye naboer fortalte om deres hobby. Jeg havde nok kun haft øje for selve drabet (eller hvad man skal kalde det), og slet ikke tænkt på den bagvedliggende interesse for - og viden om - naturen, dyrene, levesteder og levevis. For slet ikke at tale om  samarbejdet mellem jæger og hund, som jo er stærkt fascinerende. Så jo - jeg har sørme fået nuanceret mit syn på jægere og jagt  /o Faktisk læser jeg gerne tidsskriftet Jæger, der er mange spændende jagtreportager, baggrundsartikler - og ikke mindst debat! For det virker som om at der er en del brådne kar blandt jægerfolket - folk, som bedriver jagt som Ankerine beskriver det. Føj! Men det er jo ikke de brådne kar man skal bedømme jægerstanden på...

Og ja, som Susanne siger - der kommer altid nogle pudsige argumenter ind i debatten - som i bund og grund handler om at nogle dyr er "sødere" end andre. Det er fx sjældent man møder passionerede lystfiskeri-modstandere  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.