Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forbrugere og industrikyllinger  (Læst 28595 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Forbrugere og industrikyllinger
« Dato: 28 Juli , 2010, 10:26 »
Her er en artikel fra Politiken om forbrugere og industrikyllinger  :(

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article1024672.ece
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2010, 10:59 »
Ja, det er simpelthen sørgeligt/forargeligt/vanvittigt  /1 . Det værste er nu engag, at det er TILLADT at holde dyr under sådanne forhold. Jeg forstår det ikke, og jeg bliver vred over, at politikerne tillader tortur - for det er præcis det der foregår.

Jeg kan huske under sidste valgkamp, at jeg var inde og læse om de forskellige partiers holdning til dyrevelfærd og faldt over en debat på Konservative Ungdoms hjemmeside, hvor det diskuteres. En af dem skrev ligeud "Det er intet der er mere ligegyldigt end dyrevelfærd". Jeg blev så forarget, at jeg skrev til Konservative, og spurgte om det var deres holdning... Kom der et svar..? Aldrig... :-\

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2010, 12:48 »
De her 2 citater rammer vel meget godt plet....

"Søde dyr med store brune øjne gør sig bedre på tv end forvirrede kyllinger."

"Det er verdens dårligste undskyldning at sige, at man ikke kender til produktionsforholdene. Jeg tror, at det også handler om, at folk har lidt sværere ved at engagere sig i kyllinger end for eksempel køer og grise«."

Og derfor så er det begrænset hvad der sker når det gælder industrikyllinger...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

GKV

  • Gæst
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2010, 13:27 »
Det hele er så forfærdeligt kompliceret, så den almindelige forbruger slet ikke kan følge med i hvad der i realiteten sker.Det er jo over hele linien, at alt bliver så stort så stort og til sidst har du ingen valg længere, hvis du vil have mad på bordet.Du har intet valg, supermarkederne bestemmer hvem de skal levere. Eu bestemmelserne gør det ikke bedre.

Massevis af varer bliver udbudt som værende lidt bedre end andre, hvor det viser sig, at det er en og samme ting.

Man nedlægger private vandboringer og tvinger folk til at få vandværksvand, derved bliver vi så sårbare hvis der sker uheld og den med, at de private boringer indeholder ditten og datten, det viser sig jo, at det gør vandværkvandet også. Mejerier bliver nedlagt, så du ikke længere kan bestemme om du gider støtte Arla, de har uindskrænket magt og vi er tvunget til at købe deres kønsløse produkter.Samtidig er de medvirkende til at kvægbesætningerne skal have en størrelse der er helt uforståelig, ellers vil de ikke hente mælken o.s.v.

Frøavlere skal være registrerede så det er ikke tilladt at sælge lidt frø fra din egen have af en gammel sort, som måske netop er beregnet til det danske klima, for inden du gør det skal du være registreret og det koster kassen. Resultatet er at der nu kun er ganske få sorter du kan vælge imellem og de fleste er beregnet på, at de også kan høstes af maskiner.

Genvordighederne med hønsene til eget forbrug og lidt småsalg, kender vi jo så godt og jeg fatter simpelthen ikke nogle menneskers mentalitet, når de i ramme alvor kan sætte alle de restriktioner, langt mindre at folk vil finde sig i det.Tak til Finn som gør en stor forskel, var der bare flere af den slags.

Man kører meget på at skræmme folk på deres sundhed og dermed retfærdiggøre disse åndsvage bestemmelser. Tag bare fugleinfluenzaen, stort ramaskrig ligeledes med den sidste omgang svineditto, vi var jo alle mere eller mindre på gravens rand. Resultat: Medicinalfirmaet der udbød vaccinen blev endnu rigere og for 75 mill. kr.vacciner bliver nu smidt ud.

Nu har jeg ikke tid til mere, vil gå ud og nyde mine dyr.

VH Gunni.


Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2010, 13:36 »
Folk er da også ligeglade med grise. De blæser på velfærden, bare de kan købe 3-4 kg. hakket gris til kr. 100,-.

Jeg spiser kun frilandsgris, fordi jeg har hørt om søerne tvinges til at ligge ned og forhindres i at nurse deres unger. Det er da dyreplageri.  Og søerne lever langt længere end kyllingerne, der "kun" har deres miserable liv i 5 uger (ikke det er nogen undskyldning)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2010, 14:41 »
Ja, mange vælger desværre at lukke øjnene og handle udelukkende ud fra pris. Og butikkernes udvalg af varer er deprimerende: valget står mellem 10 forskellige versioner af ens - ofte uinteressante - produkter. Ansvaret ligger både hos os forbrugere, hos producenter, industrien og hos butikken. Hvordan man ændrer det, ved jeg desværre ikke.

@Gunni
Jeg er meget enig!
Færre snærende bånd og regler, mangfoldighed fremfor monokultur og ensretning - det er vejen frem  /o

Gad vide om det næste bliver, at vi ikke må dyrke egne grøntsager, bær og frugt. Det sker jo ikke under kontrollerbare forhold. Og for at drive den helt ud i det absurde: tilberede egen mad ::)

Jeg vil også tilbringe min aften med at nyde mine høns, høste egne grøntsager og tilberede et godt måltid fra bunden  :)
« Senest Redigeret: 28 Juli , 2010, 14:47 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2010, 15:11 »
Alle der kender mig ved jo helt sikkert, at jeg står for at holde dyrevelfærden i hævd.
MEN det er saftsuseme svært.
Vi spiser kun æg, hvis vi selv har, jeg køber kun øko-kyllinger .......
men så er der
bagværk fra bageren osv. med æg,
diverse salater med æg og/eller kød
kød fra andre dyr
osv osv.
Selv om jeg gerne vil gøre det rigtige, er det bare ikke muligt, for det er ikke indenfor mulighederne for os at være selvforsynende med alt, og det er jo hverdagen for de fleste af os.
Det er til at brække sig over  /3, at man på trods af gode intentioner alligevel er med til at støtte en industri, som man ikke billiger.  /f
« Senest Redigeret: 28 Juli , 2010, 17:13 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2010, 16:42 »
Jeg har det fuldstændig som dig Marianne. Er der forøvrigt nogen der ved hvordan de der bornholmerhaner bliver behandlet? Er det bare fordi de har levet længere at de er større, og har de samme elendige forhold som alm. industrikyllinger?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2010, 21:12 »
Blev tingene ikke produceret så kunne vi ikke købe dem og købte vi ikke dem så blev de heller ikke produceret.



Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2010, 21:22 »
Blev tingene ikke produceret så kunne vi ikke købe dem og købte vi ikke dem så blev de heller ikke produceret.
Det er da rigtigt, Lene, men hvis man kun vil spise det, der er produceret på en acceptabel måde, bliver udvalget ganske pauvert. Vi kan jo ikke alle bo sådan, at vi kan være selvforsynende, det er heller ikke os alle, der har evnerne i den retning.
Jeg synes din betragtning er meget sort-hvid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2010, 22:13 »
Alle der kender mig ved jo helt sikkert, at jeg står for at holde dyrevelfærden i hævd.
MEN det er saftsuseme svært.
Vi spiser kun æg, hvis vi selv har, jeg køber kun øko-kyllinger .......
men så er der
bagværk fra bageren osv. med æg,
diverse salater med æg og/eller kød
kød fra andre dyr
osv osv.
Selv om jeg gerne vil gøre det rigtige, er det bare ikke muligt, for det er ikke indenfor mulighederne for os at være selvforsynende med alt, og det er jo hverdagen for de fleste af os.
Det er til at brække sig over  /3, at man på trods af gode intentioner alligevel er med til at støtte en industri, som man ikke billiger.  /f


@Marianne

Jeg tror, at man skal vælge sine kampe med omhu. For ikke at gå til i frustationer må jeg prioritere. Jeg må finde ud af, hvad der vigtigst for mig og så tage kampen dér. På andre områder indgår jeg kompromiser, fordi det skal jo fungere. Og ja, det er umuligt, at undgå industriproducerede æg i mange produkter. Det er så måske heller ikke her kampen skal stå? For du har jo ret i, at det ofte er svært gennemskueligt. Og jeg vil da fortsat købe en flødeskumskage hos bageren i ny og næ  /o - også uden dårlig samvittighed.

Jeg bliver både harm og vred, når dyr har dårlige forhold eller når de produkter vi tilbydes er af ringe kvalitet eller fyldt med kemi, som vi ikke kender konsekvenserne af. Jeg forsøger at købe de produkter, som er mindst forarbejdet og hvis historie, jeg kender. Jeg er desuden heldig, da vi henter meget grønt i vores have - grønt som vi spiser nu eller gemmer til vinter. Men det betyder ikke, at jeg aldrig køber en flødebolle af uvis herkomst. Og jeg ved, at ikke alle har samme muligheder som jeg. Men mindre kan også gøre det......

At nyde æg fra egne høns og spise øko-kyllinger er da fantastisk  /o  *p
« Senest Redigeret: 28 Juli , 2010, 22:54 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #11 Dato: 29 Juli , 2010, 07:27 »
Det har du ret i, Marit, og hvis vi alle flytter på os lidt efter lidt, rykker det vel også på den lange bane, også selv om vi ikke revolutionerer alt på én gang.
Sommetider må man bare af med sine frustrationer  :D
Jeg har selv tidligere spist fois gras med stort velbehag, for jeg syntes (datid) det smagte godt, smagen har vel ikke ændret sig, men det står ikke længere på min menu, for nu ved jeg, hvordan det laves. Jeg har også, da jeg var yngre købt lørdagskylling, herlig billig og nem mad da pengene var små. Det er også strøget af listen - for min viden blev opdateret.
Køkkenhave og drivhus samt rigtig mange frugttræer og -buske har vi også, selvom køkkenhaven har været lidt af et forsømt projekt i år, men der findes vel ingen større lykke end at hente sine egne grønsager og tilberede dem? Jeg har lige plukket ribs og solbær, der står i smukt, mørkerødt i flasker og ligger i fryseren til rysteribs. Geléen venter vi med til paradisæblerne er klar.
Vegetar bliver jeg nok aldrig, selv om jeg ikke er stor kødspiser, kan jeg rigtig godt lide lidt kød til en del af mine måltider, jeg skal have lært at spise mine egne høns og kyllinger, og jeg øver mig også, for de har haft et rigtig godt liv og strutter af sundhed og ikke af alt mulig andet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #12 Dato: 29 Juli , 2010, 08:31 »
Som Jørgen Liljesøe skriver i sin hønsebog, og som jeg synes er rigtig kloge ord (skrevet ud fra huskeren): Det er hyklerisk og dobbeltmoralsk, hvis man fravælger at slagte sine egne kyllinger, som man ved har haft et godt liv, fordi man synes det synd, og derefter går ned og køber en industrifremstillet, vacuumpakket papkylling, i supermarkedet...

Derfor har jeg bestilt et par faverolles slagtekyllinger hos Walter, som skal slagtes på søndag. Og selv om jeg allerede har ondt i maven nu, over at skulle slå ihjel, så tænker jeg hele tiden på de ovenstående, vise ord - og det hjælper ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #13 Dato: 01 August , 2010, 16:08 »
Lidt mere opfølgning om ætsningerne i industrikyllinger

http://politiken.dk/indland/article1027612.ece

Næsten hver 10. kylling får ammoniaksvidninger af sin egen afføring, fordi strøelsen aldrig skiftes. Trods brancheløfter har tallet knap bedret sig i seks år.Cirka seks en halv million slagtekyllinger har i løbet af 2010’s første syv måneder fået alvorlige ætsesår på fødderne, fordi de har stået tæt i deres egen urin og afføring.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
« Senest Redigeret: 18 ſeptember , 2010, 12:31 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor