Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ægvægt  (Læst 7048 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
ægvægt
« Dato: 30 Januar , 2013, 12:43 »
Hej Brahameksperter.
Mine små sorte dværg Brhamaer er begyndt for 3 dage siden at ligge æg.
De er virklig små og nuttet og ungerne er ved at falde over deres egene ben for at samle dem ind til madpakken.
Vi har i forvejen lille putte som vi fik med sammen med 1,3 store (Alle guld sort/båndet) Putte har trofast lagt et lille fint æg hver dag siden hun kom her. Hendes æg vejer 45-48 gram. Den ene store begyndte ægligningen i starten af vinteren og hendes æg vejer 58- 60 gram. Nu er alle de store i gang og som sagt også 2 små sorte.
Spørgsmålet er nu om det er de 2 små sorte som pga. de er nubegyndere ligger MEGET små æg eller om det er putte som ligger store æg?
De små sorte vejer 31-35 gram og puttes altså 45-48 gram.
Men hvad skal egenligt et henholdsvis dværg og alm. stort Brahma æg veje for at være idealt?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: ægvægt
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2013, 12:46 »
Æggene er gulbrune til lysebrune og vejer 55 gram (35 gram for dværg).  Wikipedia er min ven..  /o
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: ægvægt
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2013, 14:33 »
Pokkers, så Putte er forkert. Fint til spise æg men altså ikke til rugning, øv! Hun er ellers sådan en smuk høne så jeg håbede jo hun ville være en god til avl.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: ægvægt
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2013, 15:05 »
Som regel, skal de have lidt tid før at komme op i størrelse. Min ene Orpington som lige er startet har lagt æg indtil videre på 48-52g.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Miss Christina

  • Gæst
Sv: ægvægt
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2013, 15:15 »
Som regel, skal de have lidt tid før at komme op i størrelse. Min ene Orpington som lige er startet har lagt æg indtil videre på 48-52g.

 /o

min ene Silke der lige er startet og har lagt sit 4 æg det ligger på mellem 32 og 37 gr
og så er der "gimperne" de er lidt over 2 år og ligger æg med en vægt på 45 gr til 51 gr
det er Silker i Stor  :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: ægvægt
« Svar #5 Dato: 30 Januar , 2013, 16:20 »
Nu er der flere ting der har betydning for størrelsen af æggene der bliver lagt. En ældre høne lægger større æg end en førsteårs og nybegyndere. Dog begrænset hvor meget større igen selvfølelig. Ved os(dværghøns) er det ca. 2-5 gram vægten øges med ved de ældre damer der er heldige og få et år mere i avlen. Oplever dog ofte at sent tillagte kyllinger ofte lægger mindre æg i forhold til hvis de var kommet tidligere på året. Dette kan måske også have lidt at sige.

Store Brahma har en mindstevægt på 53 gram og en idealvægt på 58 gram ifølge standarden. Ved store høns siger man at æggene hellere skal være for store end for små. Nogle stammer har lidt problemer med at holde idealvægten af hvad jeg har hørt så dine lægger på en fin vægt.

Dværg Brahma skal have en mindstevægt på 35 gram og en idealvægt på 39 gram ifølge standarden. Her siger man så at æggene hellere må være for små end for store, men sammentidig acceptere man at ældre høner lægger større æg. Vil dog nok sige at puttes lige er til den store side alligevel, men derfor skal det ikke forhindre i at bruge dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: ægvægt
« Svar #6 Dato: 30 Januar , 2013, 20:36 »
Pyha, sikke nogle dejlige svar, så får Putte alligevel en en chance. Hun er bare så fin, så jeg håber virklig, der kommer lidt fornuftigt ud af hende. Damen fylder jo 2 år til maj, så det går jo nok.
De sorte små er fra sept.2012,så de er vel sent på året? Kan deres æg så ruges ud? De aller første er på 30-32 gram. Hønerne er også næsten en halv gang mindre end Putte selvom det jo er samme race, men en anden farve :o
Mht. til de store er der somme tider en af dem der ligger et æg på 60-61 gram det må vel så næsten være super, til store kyller? Jeg havde ellers sorteret dem fra, fordi du lå over standarten, men jo et rigtig skønt spise æg :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: ægvægt
« Svar #7 Dato: 30 Januar , 2013, 20:42 »
Hov, jeg glemte lige at spørger, om dværgæg skal ruges på samme måde som alm. store, eller om de skal bruge mindre varme og fugt, eller antal dage.
Tænker det bare i forhold til, når der skal laves kogte æg til madpakken, skal de små koges 6½min. og de store 9-10 min.Så om om rugetiden og metoden måske er anderledes?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: ægvægt
« Svar #8 Dato: 30 Januar , 2013, 21:37 »
Tror godt du kan ruge på dem og der vil komme noget ud af det. Synes hanerne befrugter godt lige for tiden og især med den omstilling vi har haft i vejret har gjort vores haner helt overaktive og hopper endnu mere på hønerne.

Om man skal bruge æg der er for store/små er op til en selv. Man burde jo næsten følge idealvægten, men det kommer an på om man har æg nok til rådighed og får kyllinger efter de høner man ønsker sig med mere. Mange store racer kan have problemer med at holde vægten og derfor vil større æg nok ikke skade hvis der er chance for større kyllinger der vokser bedre til og kan komme op og holde størrelsen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: ægvægt
« Svar #9 Dato: 30 Januar , 2013, 22:28 »
Tak Frank. De ser fine ud, selv om det  er set med min optik, og luret på hvad standarten siger De ligge fint i størrelsen, og jeg har kun samlet de største rugeæg( fra de store) Men dem uden for standarten( for store) har jeg lagt i køleskabet ::)
Jeg giver det snart et forsøg, og ser hvad de ender ud med. Om ikke andet er det ufatteligt hyg`ligt, med kyller, og de kan jo altid ende på grillen til sommer, hvis det er helt skævt ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: ægvægt
« Svar #10 Dato: 31 Januar , 2013, 09:19 »
Ja man kan jo altid spise sig ud af problemerne og kyllinger er hyggelige og siger foråret er på vej. Jeg må vidst selv til at i gang ;)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen