Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kvalificerede holdninger søges til vildtlevende, bortfløjen moskusandrik  (Læst 10563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Hej Alle

Dette er mit første indlæg, men jeg har læst med i mange år :)

Vi har haft dagaktiv ræv, og når moskusænder holdes mod dræbersnegle, er det svært, at projektet udvikler sig til andet end et rævefodringsprojekt. Dog havde jeg succes med et elhegn/net, med el i hele hegnet/alle masker og to ekstra strømtråde øverst. I Storey,s guide ... skriver Dave Holderread, at den løsning holder selv rødlossen ude. Men det får resten af haven og dens dræbersnegle jo ikke gavn af. Vi kan ikke li' andekød og spiser dem ikke.

I det tidlige forår 2018 kom ræven langt op ad formiddagen, og jeg troede, at den havde taget alle ænder. Fem måneder efter fandt vi ud af, at den lille andrik i kuldet nu boede 350 meter væk i den forholdsvis store, lokale sø.
I frostvejr fodrer jeg den hver dag med godt andefoder, og da den begyndte at se en anelse sølle ud sidste vinter, fangede vi den og holdt den inde og fedede den op et par uger. Da vejret blev mildere, var den godt deprimeret af at være helt alene, så den var vældigt glad for at komme ud i søen igen. Vendingen 'at hænge med næbbet' gav lidt for god mening ...

Jeg har gjort mig mange overvejelser.

1) Vi tør ikke have ænder (hunner), for hvis de flytter ned til søen, kan de yngle og blive en invasiv art.

2) Jeg er ikke optimistisk ift. at få integreret en fuldvoksen andrik i en lille flok af andrikker. Det lykkes vel bedst med kuldsøskende?

3) Andrikken gik en del alene den første sommer ved søen. De var ikke oppe at toppes, men gråænderne holdt en halv/trekvart meter afstand. I år har ungfuglene jo ikke oplevet en verden uden moskusandrik, så den er blevet langt mere integreret; de svømmer fx tæt i flok. Men jeg er nu lidt i tvivl om, hvorvidt den lider under ikke at have 'rigtige' artsfæller.

4) Jeg bor i Storkøbenhavn, og jeg vil tro, at mindst 500 mennesker går tur om søen hver dag. På det lokale Facebook forum, har den næsten sin egen 'fangruppe', og går under betegnelsen 'den nuttede and', og de er glade for, at den spiser dræbersnegle. Jeg har allieret mig med et par flittige hundeluftere, og vi har en aftale om, at de kommer og banker på, hvis andrikken ser sølle ud på et tidspunkt, hvor jeg ikke selv har set det.

Jeg har brug for et par kvalificerede holdninger til, hvorvidt status quo er tilrådeligt.
De eneste andre løsninger, jeg kan komme på, er:

1) at anskaffe et par store (10-12 uger) ællinger (andrikker) og lukke dem i elhegnsindhegning sammen. Hvis de flyver væk sammen, kan de ikke yngle ved søen.

2) Finde et hjem til den, hvor den har et par ænder og en sø. Det er jo bare ikke den rigtige sæson at forære en andrik væk. Den er vældigt godmodig, og dens far var en meget flot hvidhalset, sort han fra et sted, hvor de avlede og udstillede. Men andrikken er broget, og derfor ikke attraktiv for avlere. Den er vant til det frie liv og skal ikke spærres inde under for trange forhold.

Selv er jeg mest tilbøjelig til at fortsætte som hidtil.
Der har sørme været en ornitolog forbi at ringmærke den, og den er officielt optegnet i artslisten for den pågældende isotop ...

Nogle bud?

Henningsdatter
« Senest Redigeret: 14 December , 2019, 12:43 Fra Henningsdatter »

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kvalificerede holdninger søges om bortfløjen moskusandrik
« Svar #1 Dato: 13 December , 2019, 18:43 »
Synd for den søde andrik, men: Det er faunaforurening, hvis den er så lykkelig at finde en Andersine. I bedste fald bliver afkommet sterilt.
Jeg synes, det rigtige ville være, at du tog din and hjem og sørgede for passende selskab til den.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Kvalificerede holdninger søges om bortfløjen moskusandrik
« Svar #2 Dato: 14 December , 2019, 09:28 »
Jeg tror ikke moskusænder kan blive invasive. Krydsninger mellem gråænder og moskus bliver til moularder og de er sterile. Ligesom krydsninger mellem æsler og hest. Så det stopper af sig selv.  Gråænder har vi nok af, så bestanden kommer nok ikke til at lide skade af et par sterile krydsninger, hvis det endelig skulle ske.  Hvis moskusænder kunne yngle og lave frie bestande i Danmark, var det nok sket.

Så længe han får mad nok og trives vil jeg lade ham være, hvor det lyder som om han trives.  Det lyder som om flere går op i hans ve og vel, det er da sjovt :)

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Han har nu dannet sin flok og det vil være synd at tage ham fra den, de klare sig ikke så godt alene da de er flokdyr. Nu når I holder pænt øje er det fint, men husk på at I skal kunne blive ved og at han snilt under gode forhold kan blive en tyve år gammel 😊

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Tak for alle tre svar; de er værdsatte.

Vi tager ikke på ferie om vinteren, og er fuldt ud indstillede på at kigge til ham hver dag i kuldeperioden. Det er ret nemt at aflæse, hvornår han er mere sulten end sædvanligt, så løber han hurtigere mod en, og kommer tættere på end sædvanligt.
Vi har købt hus, og det er en helt fantastisk beliggenhed - på 'landet' i byen. Vi flytter ikke, før vi bliver båret ud. Hvis andrikken lever så længe, så skal vi nok sørge for, at han kommer et andet sted hen først.
Jeg har læst Dyreværnsloven, og kan stå inde for at der er taget hensyn til hans trivsel iflg. § 1-3.
Jeg har prøvet at overveje mange forhold. Så længe andrikken er rask og i god foderstand, så er det sikrere for ham ved søen end at lejlighedsvis gå frit i dagslys i vores have.
I søen er anlagt en fugleø i midten, og de bor mange arter, som kan advare mod ræven. Vi bor direkte op til en lund med rævegrav, hvorimod søen ligger midt i et stor, parklignende ådal, hvor ræven ikke vover sig ud i dagslys.

Hvis andrikken bliver syg eller skadet, vil vi tage ham hjem til aflivning, men mest sandsynligt vil ræven (nat) eller en af de store hunde (ikke alle holder hundene i snor om dagen) tage ham på mindre end tolv timer. For mig at se, er den største fare for ham, at han risikerer at ende på julebordet, hvilket jeg har det OK med, hvis han bliver aflivet ordentligt. Det er vel de færreste mennesker, som kan finde på at fange en and nede ved søen og selv slagte den, hvis de aldrig har prøvet det før?

Hvis jeg vælger at tage ham hjem til 'passende selskab' som foreslået, hvad er det så? Er det to store ællinger (andrikker), som jeg selv foreslår? Hvordan hjælper  man til at det foregår i fordragelighed?
Der var dog ingen tvivl om, at han foretrak livet i søen frem for hos mig, da han blev sat fri efter opfedning i vinter. Han svømmede helt over på den anden side af søen, så snart han kom ud af transportkassen - og dykkede og baskede med vingerne i laaang tid :)
I kassen var han helt balstyrisk efter at komme ud, så snart han kunne lugte vandet. En 90 liters murerbalje med frisk postevand kan ikke konkurrere med en sø.

Min tvivl har gået på, om det er nok at være 'næsten' som de andre. Han har gråænder omkring sig, og væsentligt tættere end sidste år, men han er stadig lidt mere alene end de andre.
Det er dog meget, han skal undvære, hvis jeg tager ham hjem til to unge andrikker. Der er desuden en betydelig sandsynlighed for, at de alle tre flytter ned til søen sammen.

Jeg lader ham foreløbigt blive, hvor han er, og henter ham ind i ly til opfedning, hvis han begynder at skrante. Pt. er han i god foderstand, upåklagelig fjerdragt og rene, klare øjne, frisk og hurtig - og jeg har lige bestilt foder hjem til ham, så han kan komme i gang med vinterfodringen snart.

Den allerbedste løsning ville måske være, at han fik sine egne, dejlige damer til foråret et sted langt ude på landet med sin egen sø?

Hans liv er nu ikke så ringe endda, som det er nu. Han er accepteret i flokken af gråænder - måske ikke som kernemedlem, men som et medlem. Han er de flestes menneskers yndlingsand og får mange hundegodbidder i løbet af ugen :)

Det var absolut ikke planen, at det skulle ende sådan, men vi fandt ham først igen, da han allerede havde levet det frie liv i søen et halvt år.

Mvh
Henningsdatter

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Det lyder som om du har godt styr på.det.. det bedste er at huske at foder er til ænder og ikke høns. En and skal bruge meget mere nicin end høns får de det så er det helt i top. Vi har haft fem drenge til at gå sammen det gik fint da der ikke var piger at kæmpe om. Drenge du sætter sammen skal bare være fuldfjeret,  kig især på ryggen at der ikke er dun. Hvis området er stort nok kan de også gå sammen hvis der er piger nok 😊.  Vores Skye er nu næsten tolv år 😊.

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Hej Rikke

Han får Paxy Vokse, så han kan holde varmen :)
Jeg var nede at fodre ham i går, og han gad knapt komme op af vandet, så vinterfodring kan godt vente. For at observere hans integration i flokken, blev jeg noget tid. Han er nu fuldt ud integreret i en mindre flok af ungfugle. De svømmer tæt, og skiftes til at være i slipstrømmen. De hilser og gråænderne opfører sig ikke anderledes over for ham, end over for hinanden.

Jeg skriver til ornitologen og linker til denne tråd, så andrikken ikke længere er registreret som rastende. Han kommer jo indendørs, når det er allerkoldest, og han begynder at se sølle ud.

Et plus for området er, at der er støvsuget for dræbersnegle omkring det område, hvor han holder til - ved bænken nær en stor sti, hvor flest mennesker sidder og nyder udsigten. Der er ellers mange dræbersnegle i ådalen. Det kan ingen vel være utilfredse med :)

Jeg tager hans ringmærke af, når han kommer ind til vinter og giver ham en blå plastikring med mit telefonnummer brændt ind i, så alle kan se, at han er en tamfugl.

Hvilken størrelse ring bruger I til moskusænder? 16 eller 20 mm? Han er en lille andrik, max 20% større end de største af hunnerne, og det var han også som ælling.

Tak for input!

« Senest Redigeret: 16 December , 2019, 11:04 Fra Henningsdatter »

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Hej Henningsdatter. Har lige læst omkring din /Jeres and. Det er rørende og SÅ dejligt at læse historien og se den respekt og ansvar du /I tager for anden, selv om den "er fløjet" 😐 Det er på andens præmisser og går det galt, vil du / I sørge for en værdig afslutning. Det tager jeg hatten af for! Held og lykke med projektet - håber historien ender godt. Og hvem ved om I en dag finder på en god løsning hjemme, så han kan få sin egen familie og bliver. Han har trods alt startet som tam-and. Anna.

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Status på den kære and er, at han nu, næsten tre år efter, at han fløj ned til søen, stadig har det godt.
Han er medlem af flokken af gråænder - især ungfuglene kendes ved ham. Han har haft en kæreste et stykke tid sidste sommer - en af de største hunner, men de kan jo ikke få nogen unger, så det holdt kun et par måneder.
Jeg ser til ham og fodrer ham rigeligt med paxy voksefoder hver eneste dag i kuldeperioder, og kigger til ham flere gange om ugen i varmere perioder. Om sommerenmæsker han sig i snegle, så der får han ingen foder og bliver alligevel rimeligt fed :) Dermed mener jeg at overholde dyreværnsloven, som jeg har læst flere gange. 
Det bliver rigtigt koldt i denne tid. Jeg har tidligere haft ham hjemme i 14 dage, da han i februar for to år siden så sølle ud. Han blev lidt beskidt, og fjerene begyndte at blæse lidt op med vindpustene.
Jeg satte ham hjem igen, da vejret slog om. Hønsehuset er ikke opvarmet, så det har ikke været den store temperaturforskel.
Det bliver koldt den nærmeste tid - rigtigt koldt. Han er i god foderstand lige nu, øjnene er fine, han er velsoigneret og fjerdragten er helt blank. Hvornår skal jeg tage ham ind?
Hønsegården er nedlagt, så jeg kan kun have ham inden for. Der er et stort vindue, så jeg havde tænkt, at lave ham en hylde lige neden for, så han kan se ud på noget levende og ikke blive helt kulret af at gå uden at se andre end mig et par gange om dagen. Jeg kunne evt. sætte en hylde foran vinduet også og fodre småfugle der.
Jeg havde tænkt også at hænge CD'er i snor - eller et spejl i plastik, så han har dit at beskæftige sig med. Han blev SÅ deprimeret sidst han gik 14 dage alene, men han så for sølle ud til at være ude. De første to dage sad han også mest stille i en halmrede og forlod den kun, når han skulle spise. Han hvilede sig kun.
Vi har dagaktive ræve, og har udelukkende ænder for sneglene. Vi spiser hverken andekød eller andeæg og ville kun have en andrikflok. Han ved, hvor søen er, og ville sandsynligvis hive de andre derned. Desuden synes jeg, at det er etisk uansvarlig at holde ænder et sted med dagaktive ræve. Han er blevet en god flyver, og har som sagt klaret sig glimrende i den nærliggende sø. Han er alles yndlingsand :)
Der er en eller andet småidiot, som på et tidspunkt har fanget og mærket ham og givet ham en stor, klodset metalring på. Det er ikke en ornitologring. De har nok tænkt, at de kunne spare pengene til at købe en andrik. Der er ingen tvivl om, at han er min and, og han må være sluppet fra dem igen.

Mine tre spørgsmål er:

1) Hvornår skal jeg tage ham ind? Hvad skal jeg især være opmærksom på for at vurdere hans helbredstilstand?

2) Får han frostskader af den ret tykke, klodsede ring? Skal jeg fange ham og klippe den af? Han sover i træerne på de tyndeste grene, som kan holde ham.

3) Når/hvis jeg tager ham ind, hvordan sørger jeg for, at han har det så lidt elendigt som muligt. Giver mine tanker om at tage hamind mening?

Mvh

Henningsdatter
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2021, 13:37 Fra Henningsdatter »

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Det er virkelig en dejlig historie.
Det er ikke fordi jeg er nogen andeprofessor, men jeg har da 3 hunner og en han gående hen over vinteren. Selvom der er flere muligheder for læ og tørvejr, så bruger de det ikke. Heller ikke nu hvor det er både koldt og blæsende.
Jeg tænker, at hvis han får mad nok, så kan han godt blive ude, også i denne kolde periode.

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Tusind tak Marie1.

Det giver ro i maven.
Jeg har selv tænkt, at moskusdundyner er noget af det varmeste, man kan købe. Kun edderdun er varmere, men de er også i stand til at overleve i Nordgrønland.
Jeg kan se, hvor sulten han er alt efter, hvor tæt han kommer og spiser. Han tør komme 10 -15 cm fra støvlespidserne, når han er rigtigt sulten. I dag fodrede jeg i 2-3 cm sne, og jeg tror, at han fik lidt for meget sne med i kråsen. Fremover vil jeg træde sneen flad, før han får foder.
Han hedder Ibberand :)
Når han er rigtigt sulten, så står han ved siden af cykelstien og venter på mennesker, som han kan charme sig ind på. Han logrer, lægger hovedet på skrå og blinker til dem  8)

Tak for hjælpen!

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Hej Henningsdatter. Har lige læst omkring din /Jeres and. Det er rørende og SÅ dejligt at læse historien og se den respekt og ansvar du /I tager for anden, selv om den "er fløjet" 😐 Det er på andens præmisser og går det galt, vil du / I sørge for en værdig afslutning. Det tager jeg hatten af for! Held og lykke med projektet - håber historien ender godt. Og hvem ved om I en dag finder på en god løsning hjemme, så han kan få sin egen familie og bliver. Han har trods alt startet som tam-and. Anna.

Tusind tak!
Det er lige gået op for mig, at jeg aldrig fik svaret dig dengang, og det er da i grunden uopdragent af mig.

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Hej Henningsdatter. Det er helt ok. Se bare mig - det da også først nu jeg ser dit svar  :o Håber det gik/går godt med dit projekt. Anna

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Hej Henningsdatter. Det er helt ok. Se bare mig - det da også først nu jeg ser dit svar  :o Håber det gik/går godt med dit projekt. Anna

Det går ikke fantastisk.
Jeg vil gerne have ham hjem, men han får så meget at spise, at jeg ikke kan lokke ham tæt nok på, for han er ikke særligt sulten. Desuden skal man være to til at fange ham med hegn, og det begrænser muligheden.
Han kan sikkert godt holde varmen stadigvæk så længe han får nok mad, for der er gode steder med læ, men jeg er bekymret for den ret klodsede metalring, nogen har givet ham om benet. Han kan måske få frostskader af den. Han har ofte det ben trukket op under sig, og der er lidt farveforskel på benene - ikke meget, men en anelse.
Han ser ellers frisk ud, fin fjerdragt, helt ren, god vægt og så mæt, at han ikke altid gider komme ret tæt på, når jeg fodrer.
det bliver dog rigtigt koldt sidst på ugen her ...  :(

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Ænders hud på benene skifter åbenbart farve efter temperaturen. I dag blev svømmehuden mere og mere orange, mens han stod på isen og spiste, men begge ben havde samme farve, så jeg er ikke så bekymret over evt. frostskader pga. metalringen - i al fald ikke endnu.
Det bliver nok umuligt at fange ham når han ikke er særligt sulten. Men - når han får så meget at spise, så kan han vel også holde varmen? Så længe han også får ordentlig andefoder, så gøre det ikke så meget, at de andre hælder franskbrød på hans forbrændingsmotor. Som alle os andre, er det ikke sundt med tomme kulhydrater, men ikke decideret skadeligt i sig selv.
Jeg ville dog helst være fri for at fodre de vilde fugle om vinteren også. Det forrykker bestandens balance. Desuden føler jeg, at det er så hjerteskærende, når de små ænder, som ikke er stærke nok/er for lavt placeret på rangstigen  til at turde gå op på land efter føde med de andre, dør en for en lige så stille gennem vinteren.

Sådan er naturen jo, men jeg har ikke lyst til at nærstudere det.
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2021, 14:41 Fra Henningsdatter »