Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bundstrøelse?  (Læst 8471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thumsen81

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Bundstrøelse?
« Dato: 09 December , 2019, 10:34 »
Hej jeg er forholdsvis ny hønse ejer jeg fik 4 lyse sussex høns tilbage i september og har lige fået en flot hane i dag ag samme race.
Jeg har et hønsehus nede i hjørnet af stalden det er 2.5 x 2.5 meter med ud gang til en hønsegård på 6 x 5.5 meter som er delt op ned gennem midten lige uden for indgangen til hønsehuset så kan jeg sifte mellem gården blot ved at svinge en låge.
Nå men det var det bundstrøelse det handlede om jeg har indtil nu brugt easy strø men har gået og overvejet at smide et godt lag sand i stedet da jeg syntes det er noget dyrt for mig med det easy strø jeg bruger almindelig halm i mine redekasser der er støbt beton gulv i bunden hvor tykt et lag skal der til og hvor tit skal det skiftes og bliver det for koldt for dem.

V.h. Thomas Andersen

Offline BKP

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Bundstrøelse?
« Svar #1 Dato: 09 December , 2019, 15:50 »
Det er fint med et tyndt lag sand, det har jeg selv. Det er nemt at fjerne nattens klatter.
Det er ikke for koldt, de flyver/hopper op på deres pind til nat.
Venlig hilsen Berit

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Bundstrøelse?
« Svar #2 Dato: 09 December , 2019, 16:10 »
Jeg synes Easy Strø er rigtig godt, og det rækker langt, fordi det er komprimeret, og bliver til mere, når man strør det ud. Det er ikke nødvendigt at samle klatter sammen, for hønsene skraber så meget i det, at der sker en opblanding. Der kan gå mange uger, før jeg skifter bundlag.
Desuden finder hønsene en del spiseligt i Easy Strø, så der bliver skrabet rigtig meget, især når det er nyt.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 954
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bundstrøelse?
« Svar #3 Dato: 10 December , 2019, 06:35 »
Jeg bruger også Easy Strø, men om sommeren bruger jeg grus, hvis jeg har noget. Fordelen ved grus er, at blodmider og andet utøj har svært ved at gemme sig i grus og sand, mens de stortrives i Easy Strø og halm. Ulempen ved grus/sand er, at det bliver som beton i frostvejr, hvis ikke det er helt tørt, og så er det hulans tungt, når man skal muge ud. Til gengæld er det billigt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Bundstrøelse?
« Svar #4 Dato: 10 December , 2019, 16:22 »
Jeg har altid brugt halm, både i reder og på gulv. Tykt nok til at dem der ville kunne varme sig på gulvet hvis de ville. Jeg har haft en silkehøne der absolut ville ligge på gulvet i perioder.
Ingenting under pindene, så er det nemmere at muge ud der en gang om ugen. Halmen skiftes efter behov. Hvis de går ude om dagen, skider de stort set kun om natten på pindene. Så behov kan være en gang om måneden, eller mindre hvis der kun er klatter man kan fjerne løst.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Bundstrøelse?
« Svar #5 Dato: 10 December , 2019, 20:38 »
Jeg bruger grus året rundt. 5 - 10 cm lag (gulvet er beton). Hver dag muges ud. Det er let at fjerne klatterne med en løvrive. Hele bundlaget skiftes en gang årligt (mindst 10 store trillebørfulde)
Under siddepindene er der et gødningsbræt, som jeg strør lidt grus på, så lugter det ikke så meget, og det er nemt at fjerne nattens gerninger.
Hvis gruset bliver vådt f.eks. omkring vandet, så kan det bliver meget hårdt, og så er man nødt til at hakke!
I et hjørne 1x1m2 med brædder omkring er der indendørs baderum med fint sand + et par spsk. hemexide  (sikkert forkert stavet).
Udendørs i volieren får de tørvestrø til at grave sig ned i.
I udegården laver de gruber, hvor der ikke er for mange sten.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Bundstrøelse?
« Svar #6 Dato: 12 December , 2019, 10:59 »
Jeg har også et tykt lag grus ovenpå betongulv. Det fungerer egentlig fint. Det er nemt at gøre rent, river bare sammen et par gange om ugen, og så bliver gruslaget automatisk tyndere og tyndere.
Alligevel overvejer jeg at gøre det på en anden måde, for det virker efterhånden helt uoverkommeligt på mig, at skulle skifte gruset. Så næste gang jeg fjerner det gamle, vil jeg prøve at nøjes med et tyndere lag, og så skifte oftere.
Gødningsbrættet er samtidig låg på redekasserne, og rigtig meget bliver liggende her og er lige til at skrabe af og ned i en spand.

Offline BKP

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Bundstrøelse?
« Svar #7 Dato: 12 December , 2019, 14:39 »
Gør som mig det er super nemt.
Hver dag når jeg går ud og fodrer, tager jeg en spand og en lidt bred håndspartel med. Skraber klatter op og en gang i mellem drysser jeg en håndfuld sand ud på flisegulve. Har spåner og halm i redekasser.
For tiden har jeg 9 høns i et 2×2m hønsehus. Hønsene har fri adgang til et stort have område.
Mvh Berit

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 822
Sv: Bundstrøelse?
« Svar #8 Dato: 12 December , 2019, 21:54 »
jeg kan godt følge dig. Jeg synes også det kan virke uoverkommeligt, især nu da jeg har fået konstateret slidgigt i både hofte og knæ. Jeg gik og jamrede over at der var så sjasket og fik at vide jeg skulle bare blive ved med at strø over det gamle, men blev gjort opmærksom på at når det skulle skiftes var det hårdt arbejde. Jeg valgte så hellere gøre det et par gange om ugen så er det ikke så svært.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Bundstrøelse?
« Svar #9 Dato: 14 December , 2019, 13:50 »
Om vinteren lægger vi træbriketter på det støbte gulv med ca 1,5 cm luft imellem så vander vi det letså udvider det sig og danner en bund der er isolerede.  Oven på lægger vi træspåner ca en gang om ugen skrabes spånerede af og der lægges nye spåner det holder gulvet tørt hele vinteren . meget lidt at briketterne ryger med spånerne så gulvet kan holde 5-6 md alt efter hvor mange høns der er. Det kan synes dyrt til at starte med men i længden spare vi meget tid og penge. Vi bruger blød have rive til spånerne .