Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kan jeg beholde min andrik  (Læst 1874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landhønen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
kan jeg beholde min andrik
« Dato: 15 Oktober , 2014, 11:54 »
Hej
Alle mine ænder går sammen både ællinger og de vokse. Planen er at gemme nogle af ællinger som er hunner, men kan de godt gå sammen med min andrik når han er faren. og begynder mine andrikker at slås når de bliver ældre. Så spørgsmålet er skal jeg slagte min andrik. Vh Nikolai

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: kan jeg beholde min andrik
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2014, 16:40 »
Jeg tror ikke, at der sker noget ved at lade far og døtre gå sammen, men pas på, at du ikke får for mange andrikker i forhold til hunner. Vi har ca. 3 ænder pr. andrik, og det plejer at fungere fint.
Men de skal selvfølgelig også have rigeligt med plads:-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: kan jeg beholde min andrik
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2014, 17:35 »
jeg har ikke gode erfaringer med flere andrikker sammen. det er moskusænder. det er endt i slåskamp når de bliver kønsmodne. her er det forår, året efter de er klækket det giver problemer. de kan sagtens gå sammen med de voksne indtil da. så slagt de unge når de er klar (ca 6 måneder)


der er ikke noget problem i at beholde nogle ænder som så får ællinger med faderen. det kan du gøre nogle år og så find noget nyt blod igen (eks ny andrik til flokken)

jeg får selv nyt blod ind hver 2-3 år. og det kun fordi jeg også beholder lidt ællinger hvert år.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.