Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Reducering af hønsehold  (Læst 2801 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Reducering af hønsehold
« Dato: 22 Oktober , 2021, 10:58 »
Jeg har lige fået et vink med en vognstang fra naboen om at skære 'lidt' ned. Absolut rimeligt, og jeg har tænkt mig at rette ind.

Hanekyllingerne er allerede på vej ind i fryseren, lidt af gange efter størrelse og mine kræfter. Nogle hønniker må også samme vej, men når jeg kommer til hønsene er jeg lidt i tvivl.
Hvor hårdt kan jeg gå til de gamle, uden at der bliver for meget ballade? Nogle skal helt sikkert blive, enten fordi de er gode kyllingeførere, ekstra smukke eller fordi jeg er sentimental. Der skal være plads til det hele  ;D

Hvis jeg nu ender med for mange hønniker alligevel, hvordan kommer jeg bedst af med dem?
De har jo ikke været gratis i foder, så jeg vil gerne have lidt for dem.
Jeg har heller ikke så gode erfaringer med at give dem væk til 'fremmede'. Det sætter noget i gang i folk, jeg ikke bryder mig om. Og hvis de alligevel ender i fryseren, kan jeg lige så godt selv slagte dem.

Jeg har også moskusænder, og det vil jeg gerne fortsætte med, men de får så mange ællinger, og der er ikke grønt tilbage overhovedet, der hvor de går.
Hvad er den bedste løsning; at tage alle deres æg til næste år, eller slagte andrikken og lade de 3 ænder gå et år eller 2 i ro og fred?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Reducering af hønsehold
« Svar #1 Dato: 22 Oktober , 2021, 12:47 »
Jeg syntes du selv giver svaret mht slagt af hønerne. Når du har slagtet dem du ikke nævner, kan du jo gøre status og se, om det så skal være hønniker der står for tur.

Ænderne, ja du får jo ikke ællinger hvis andrikken bliver slagtet  ;D, så. . . . .

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Reducering af hønsehold
« Svar #2 Dato: 22 Oktober , 2021, 13:12 »
Enig med Hans-Kurt - men kig godt på dine voksne og ældre høner. Er der nogle af dem, som har en rigtig god veninde eller to, så lad dem blive sammen, enten som levende veninder eller veninder i fryseren. Jeg har set stort savn, når to gode hønseveninder er blevet skilt fra hinanden.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Reducering af hønsehold
« Svar #3 Dato: 22 Oktober , 2021, 19:59 »
Tak for svarene.

Ja, jeg skal holde godt øje med, hvilke af hønsene der går meget sammen, tak for det råd.

Jeg er stadig i tvivl om ænderne. Min andrik er både flot og rar, så jeg ville være lidt ked af at skille mig af med den. På den anden side ville ænderne få lidt fred til foråret. Han er også meget energisk, når det kommer til forplantning. Det er under alle omstændigheder en beslutning, jeg kan trække lidt endnu.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Reducering af hønsehold
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2021, 11:07 »
Med hensyn til ænderne og ællinger, så får man jo ikke ællinger hvis man samler æggene ind hver dag i stedet for at lade dem ligge og dermed blive ruget ud. Og hvis man vil have lidt ællinger alligevel (til lidt hjemmelavet andesteg) så kun lade anden ruge 10-12 æg måske mindre ud.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Reducering af hønsehold
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2021, 11:53 »
Jeg har tidligere forsøgt med at tage nogen af deres æg, når det er begyndt at ruge. Så forlader de reden og begynder forfra et andet sted.

Afsætning af daggamle ællinger har jeg heller ikke haft held med. Hvis de er gratis, er folk ved at falde over deres egne ben for at rage til sig. Hvis de koster 10 kr stykket, er der ingen, der vil have dem. Det føles forkert, og det har jeg ikke lyst til mere.

PS: Jeg samler altid æg ind hver dag, både fra høns og ænder, og lader aldrig 'bare noget ligge'.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Reducering af hønsehold
« Svar #6 Dato: 01 November , 2021, 09:23 »
Næh det er "sjovt" som folk lige pludselig bliver meget interesserede når det er gratis. Men nej der er ingen grund til at forære væk, for det koster trods alt noget at lave dem.
Ænderne vil jo lægge æg uanset om der er en andrik eller ej.
« Senest Redigeret: 01 November , 2021, 09:25 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub