Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maran æggefarve  (Læst 2944 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Maran æggefarve
« Dato: 18 August , 2014, 20:15 »
Jeg har to haner fra fine mørke æg, og så har jeg 11 kyllinger fra æg, der er noget lysere. Hvis der nu bliver nogen høner ud af de 11 og jeg parrer dem med en af hanerne, vil deres kyllingers æg så blive mørkere end mødrenes?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Maran æggefarve
« Svar #1 Dato: 18 August , 2014, 20:39 »
Nu har faderdyret til dyrene også noget at sige. Hvis der feks. er brugt en hane fra lyse æg til de høner der har lagt de mørke har disse haner måske også gener for lysere æg end først antaget.
Hvis der er brugt en hane med mørkebrune gener for ægfarve til hønerne der har lagt de lyse så er der mulighed for at hønekyllingerne kan komme til at lægge fine mørke æg og arve det videre. Dette kommer de dog til at afsløre når de begynder æglægningen.

Men kort og godt så bliver ægfarven tit en mellemting imellem de to farvers intensitet af oprindelses dyrene. Så svar er ja de bliver mørkere eller god mulighed for det. Hvis hanen så har gode gener for mørk ægfarve kan du parre hans hønekyllinger tilbage på ham og stabilisere generne for fast mørk ægfarve og måske få den lidt mørkere endnu.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Maran æggefarve
« Svar #2 Dato: 18 August , 2014, 20:54 »
Jeg læste på en amerikansk side om en Maran avler, som havde Maran som lagde rigtigt mørke æg og som han så købte en ny hane til for at blodforny fra et mørkt æg.
Den satte han så på sine høner og vupti, så lagde afkommet fra dem lige pludselig meget lyse æg.

Så det er ikke let.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maran æggefarve
« Svar #3 Dato: 18 August , 2014, 20:59 »
Tak for svar  :) Jeg må prøve og se hvad der sker.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.