Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns der går på vandet bekæmpe malariamyg?  (Læst 1152 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Kan høns der går på vandet bekæmpe malariamyg?
« Dato: 01 April , 2020, 07:03 »
Den anerkendte danske forsker og ph.d. i fjerkræfysiogmi, Poul Try fra Videncenter for Sundhed og Fødevarer (Vifsof) har måske løsningen på et af den tredje verdens store problemer, nemlig malaria.


Poul Try er i gang med et pilotprojekt sammen med den erfarne opdrætter L. Estat på Lolland med at fremavle fodbefjerede dværghøns med vandafvisende fjer på benene. Inspirationen kommer fra insekterne fra familien Gerridae, som også er kendt under navnet “Skøjteløbere”, der udnytter vandets overfladespænding sammen med små hår på benene til at undgå at bryde igennem vandets overflade.

Poul Try er lige nu ved at arbejde med overføre de vandafvisende egenskaber fra fjer på svømmefugle som ænder og gæs til hønsefugle. Målet er at med disse vandafvisende fjer på hønseracer som eksempelvis fodbefjerede dværge, skal hønsene kunne gå ovenpå vandet og jagte malariamyg. Fjerene på fødderne af hønsene vil have samme funktion som hårene på Gerridaes (skøjteløbere) og sørge for at hønsene kan gå på vandet.


 

By Webrunner - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10424206

Høns er mange steder i verden i dag brugt til at bekæmpe skadelige insekter på landjorden og ved at udvide deres område til vandet også, forventes det at kunne nedbringe antallet af malariamyg, og dermed antallet af malaria tilfælde hos mennesker.

Når Poul Trys arbejde lykkes, kan vi forvente at se høns skøjte rundt på overfladen af søer og vandløb med en fart af op til 54 km/t og mæske sig i larverne af malariamyg der opholder sig lige under overfladen. Det forventes at kunne yde et væsentligt bidrag til bekæmpelse af malariamyg.

Bemærk dato





« Senest Redigeret: 02 April , 2020, 08:12 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Karin Thomsen

  • Bruger
  • Indlæg: 30
  • Husk-glem ikke at være glad :)
Sv: Kan høns der går vandet bekæmpe malariamyg?
« Svar #1 Dato: 01 April , 2020, 10:15 »
 ;D ;D ;D ;D den var go
I´m a chiken lover girl, and i'm happy about that :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan høns der går vandet bekæmpe malariamyg?
« Svar #2 Dato: 01 April , 2020, 17:10 »
Jeg har glædet mig til at høre sidste nyt fra Poul Try's forskning 😁👍
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Kan høns der går vandet bekæmpe malariamyg?
« Svar #3 Dato: 01 April , 2020, 20:03 »
Ja hvis det ikke lige var for datoen sååeh... ;D

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Kan høns der går vandet bekæmpe malariamyg?
« Svar #4 Dato: 01 April , 2020, 20:04 »
 :laugh: :laugh:  :laugh:
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kan høns der går vandet bekæmpe malariamyg?
« Svar #5 Dato: 01 April , 2020, 22:06 »
Ja det er jo set før, da var det bare en mand og på Genesaret sø ::) :angel:

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kan høns der går på vandet bekæmpe malariamyg?
« Svar #6 Dato: 02 April , 2020, 11:20 »
Ville lige vente med at more mig for højt. Tænk hvis jeg ødelagde det for nogen, der hoppede på den.
Sidste år åd jeg den råt, pinligt. I år var jeg forberedt  ;)