Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Fodring" med egne skaller. go/no go?  (Læst 2475 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
"Fodring" med egne skaller. go/no go?
« Dato: 06 Juni , 2012, 19:27 »
Hej alle.
Gav i dag min søde silker en af deres egne knuste æggeskal. Det syns de var vældig.  ;)

Men men.. kom så efter følgende til at tænke på om man på den måde indirekte opfordrer dem til at hakke i deres æg?  ???

Det ønsker jeg naturligvis ikke. Hva mener i?

Smil  :D
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: "Fodring" med egne skaller. go/no go?
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2012, 20:18 »
Jeg blev stillet spørgsmålet og fandt lidt forskellige informationer rundt omkring. Dette sammensatte jeg til denne artikel. Håber den kan give noget inspiration.

Anvendelse af æggeskaller:
Jeg er desværre ikke så heldig at folk er kommet med det første spørgsmål til (spørgekassen) endnu, men til gengæld var jeg ude med høns et sted til en køber. Han havde et meget relevant spørgsmål. Han spurte om man kunne anvende æggeskallerne igen til hønsende eventuel til at hønerne fik det kalk tilbage, som de bruger på at producere æggeskallen.
Man kan godt bruge æggeskallerne igen, men det er normalt under nogle forudsætninger. Jeg har hørt tre forskellige metoder og vil her fortælle dem. Så er det op til folk selv at vælge hvilken en de vil bruge eller tør bruge. Det er dog altid godt med lidt ekstra kalcium til hønerne. Når æglægningen er på sit højest.
Den første går ud på at man knuser æggeskallerne til meget små stumper og give dem direkte til hønsende.
Den anden metode er at man knuser æggeskallerne(før eller efter er lige meget) og varmer dem i 10 min. ved 200⁰C i en ovn. Dette gør at man dræber alle bakterier og ikke udsætter hønsende for direkte kontakt med dårlige bakterier, som enten kan gøre dem syge eller opformere sig og derved sprede smitten til de andre.
Den trejde metode passer meget godt til det gode sommervejr. Den går ud på at grille æggeskallerne. Dette skulle gøre det samme, som med ovnen med at fjerne bakterier. Den skulle også have en anden fordel. Hvilket er at æggeskallerne skulle miste smagen af æg(pga. røgen) og derved skulle ægspiseri ikke finde sted. Disse skaller skal også være i småstumper.
Jeg ved ikke hvad der er bedst at bruge, men jeg kan sige en ting. Æggeskallerne skal være i små stykker for at hønsende ikke skal forbinde dem med deres egne æg. For så kan tilskuddet lige pludselig give underskud et andet sted. Derfor hak/hammer æggeskallen i småstykker, så ægspiseri ikke finder sted. Det vil nok også være en god ide at varmebehandle dem på den ene eller den anden måde.
Lige for tiden køber vi strandskaller til vores dyr, men det kan være at det skulle ændres. Det ville også spare pengepungen når man har så mange dyr, som familien Kristensen har  ;)
Desuden er der også nogle, som giver potteplanterne æggeskallerne. Det skulle give meget bedre og pænere potteplanter, men jeg ved ikke om det er sandt. Det er dog en måde til at bruge æggeskallerne og måske spare på den gødning potteplanterne måske ellers skulle have.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: "Fodring" med egne skaller. go/no go?
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2012, 20:39 »
Mange tak for det meget brugbare svar  /o
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: "Fodring" med egne skaller. go/no go?
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2012, 20:39 »
Var så lidt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: "Fodring" med egne skaller. go/no go?
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2012, 21:24 »
det med potteplanterne kunne godt være rigtigt, da kalk både regulerer surhed i jorden, og er med til og hjælpe på optagelsen af næringsstoffer. Det sidste er jeg dog ikke 100%sikker på
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk