Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder  (Læst 1314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Moskusænder
« Dato: 01 Marts , 2014, 21:14 »
Hmmm er lidt gal på mine ænder. nu har de lagt æg længe efter en kortere pause. og en and havde bygget fin rede og lagt næsten 30 æg deri. plukket dun og det hele klar til rugning. men så mente hun da hun skulle ruge  helt ude på kanten af huset og flyttede nogle af ægene derud. nogle væltede ned uden for huset og hun lå kun på få af ægene i meget kort tid (kun timer). hun kunne ikke ruge der hvor hun lå, så meget mod min egen mening måtte jeg flytte ægene tilbage til reden.

hun nåede så aldrig rigtig at ligge sig på ægene og nu har hun helt opgivet dem. hun så aldrig ud til rigtig at blive skruk. øv man har 28 æg liggende som ingen ænder gider ruge. det er så 2 gang de opgiver æg. havde tidligere inden pausen en and der lagde sig få dage i frost for derefter at opgive ægene igen.

har aldrig før oplevet de opgiver ægene på denne måde, nærmest inden de starter rugningen. jeg kunne selvfølgelig sælge de 28 æg, men syntes bare det er så øv når de selv skulle ruge dem- men jeg kan jo ikke tvinge hende.

og begge ænder der har forsøgt lavede begge 2 kuld ællinger hver i foråret/sommer til ug.

der er heldigvis gang i mange andre reder, men det er da møg ærgeligt. havde håbet på lidt tidlige ællinger som sidste år, men det kommer ikke til at ske.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.