Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sygdom hos moskusand (hun)  (Læst 1388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sygdom hos moskusand (hun)
« Dato: 13 Maj , 2013, 12:36 »
Hej alle

Min ene moskusand (hun)skranter. Jeg har ikke haft hende i hænderne, men hun virker sløv og har gjort det en lille uges tid nu. Hun sidder nærmest med halsen lidt trukket tilbage og bevæger sig generelt ikke meget. Hun går heller ikke 'på tur i haven' med de andre når jeg lukker op ind til andegården, og jeg har ikke set hende æde længe (salatblade frister heller ikke). Jeg er heller ikke sikker på at hun lægger æg, men ved ikke om hun i det hele taget er kommet i gang siden vinteren, da ænderne deler rede ind i mellem. I dag kiggede jeg nærmere på hende og så noget på 'kammen' der lignede sår og hun virker måske også lidt blodig omkring næsehullerne. Jeg skal ikke sige om det er nap fra de andre, da der har været lidt mobning af en yngre and for noget tid siden. Hun virker ikke snottet eller på anden vis forkølet såfremt ænder kan have det, men frisk er hun i hvert fald ikke.

Er der nogen der har et bud på årsag, eller skal jeg bare lade hende aflive hurtigst muligt. Jeg ved ikke hvor gammel hun er, men vil skyde på min. 3-4 år.
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.